تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
plusresetminus
کارشناس و پیشکسوت نام آشنای بسکتبال ایران، معتقد است که بجز صعود تیم ملی به المپیک با مربی داخلی، هیچ اتفاق مثبت دیگری در ۴ سال گذشته برای بسکتبال رخ نداده و فدراسیون عملکرد ضعیفی داشته است.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۴۱۲
بسکتبال مطابق وعده‌های طباطبایی پیش‌ رفت؟
قاسم کیانی درباره به تعویق افتادن انتخابات فدراسیون بسکتبال و تاثیرات منفی این اتفاق، توضیح داد: بدون شک نه تنها در بسکتبال بلکه در هر رشته ورزشی دیگری، به تعویق افتادن انتخابات اتفاق خوشایندی نیست و حواشی و ضررهایی را به دنبال دارد. وقتی رئیس مشخص نباشد کار سخت خواهد شد چون برنامه‌ای برای آینده آن رشته مشخص نیست. با طولانی شدن زمان انتخابات، بسکتبال متضرر می‌شود و امیدوارم این اتفاق رخ ندهد. در تعدادی از فدراسیون‌ها هم این اتفاق رخ داده است که بخاطر نیامدن تایید صلاحیت‌ها است. 
او درباره عملکرد فدراسیون بسکتبال در چهار سال گذشته به ریاست رامین طباطبایی نیز توضیح داد: من تنها موفقیتی که در این ۴ سال دیدم را می‌توانم صعود تیم ملی به المپیک با یک مربی داخلی بدانم، حال آن مربی داخلی می‌توانست هر شخص دیگری باشد. به نظر من ۷۰ تا ۸۰ درصد قول‌هایی که آقای طباطبایی بدون بررسی شرایط بسکتبال و کشور آن‌ها را داده بود عملی نشد. متاسفانه قسمتی از این قول‌ها به خاطر بررسی نکردن شرایط و تعدادی هم به خاطر تحریم‌ها عملی نشد. البته در این شرایط باز هم فدراسیونی مثل والیبال توانست منابع خود را تامین کند، ولی فدراسیونی چون بسکتبال با وجود برند بودن، در این زمینه ناموفق بود.
کارشناس بسکتبال ایران ادامه داد: همه برنامه‌هایی که انجام نشد به خاطر تامین نشدن منابع مالی است. شما اگر دقت کنید در حال حاضر یک باشگاه اسپانسر تیم جوانان ایران است که این اتفاق اصلاً خوب نیست. وقتی یک باشگاه به طور غیر مستقیم اسپانسر شود طبیعی است که انتظار داشته باشد مربی خود را به عنوان سرمربی تیم ملی نیز به کار بگیرد، خود ما هم باشیم چنین کاری را می‌کنیم. حال اگر فدراسیون مستقل بود اتفاقاتی از این جمله نمی‌افتاد. بزرگ‌ترین ضعف فدراسیون تامین نکردن منابع مالی بود و باید بدانیم ریشه همه مشکلات همین مسائل مالی است.
او ادامه داد: یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات فدراسیون آمد و رفت‌های بسیار در بدنه فدراسیون و خصوصا کمیته‌ها بود. عدم ثبات خوب نیست و این موضوع نشان می‌دهد که فدراسیون آقای طباطبایی نتوانست آنطور که باید افراد مناسب را شناسایی کرده و در کمیته‌های مختلف به کار بگیرد. متاسفانه در کمیته‌های فدراسیون خیلی رفت و آمد داشتیم که یک ایراد بزرگ است و به نظر من یک رئیس باید بتواند بهترین‌ها را برای قرار دادن در راس کمیته‌ها انتخاب کند، اتفاقی که در فدراسیون بسکتبال در چهار سال گذشته رخ نداد.
کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به اینکه امیدوار است انتخابات فدراسیون در شرایطی مساوی و بدون دخالت شخص سوم برگزار شود، اظهار کرد: متاسفانه یکی از ایرادهای بزرگ گذشته ورزش در ۴ الی ۵ سال گذشته، دخالت وزارت ورزش در برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها بود. متاسفانه فدراسیون بسکتبال نیز یکی از فدراسیون‌هایی بود که با وزارت ورزش خیلی ارتباط داشت. شما اگر دقت کنید خواهید دید تنها در هیات مدیره بسکتبال چند نفر کارمند وزارت وجود دارند که نشان از دخالت وزارت ورزش قبلی داشت.
او تاکید کرد: ما هر بار اعلام می‌کردیم که وزارت در انتخابات دخالت دارد این موضوع تکذیب می‌شد که البته طبیعی هم بود اما با یک نگاه ساده به بدنه فدراسیون‌ بسکتبال می‌توان موضوع را کاملا حس کرد. خوشبختانه با عملکردی که از آقای سجادی وزیر محترم ورزش دیده‌ام به انتخابات امیدوار هستم. با توجه به اینکه او در کنار ورزشی بودن یک قهرمان ورزشی است، این موضوعات را حس می‌کند و قطعاً انتخابات را در فضای مناسب برگزار خواهد کرد. واقعیت این است که اگر قرار باشد در یک فدراسیون بدنه اصلی را وزارتی‌ها تشکیل دهند پس بهتر است فدراسیون را جمع کنیم اما من به این انتخابات خوش بین هستم.
کیانی گفت: ما در بسکتبال آدم خوب و کاربلد کم نداریم، اما معتقدم برخی از افراد که می‌توانستند در انتخابات پیش رو شرکت کنند به خاطر دیدی که از انتخابات دوران آقای سلطانی‌فر داشتند تصمیم به کنار رفتن از بسکتبال گرفتند و در انتخابات پیش رو شرکت نکردند. البته همان طور که گفتم من به این انتخابات امیدوارم و به نظرم نفراتی که در مجمع حضور ندارند ضرر کردند و در واقع بسکتبال آسیب دید.
پیشکسوت بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط فعلی تغییر ریاست فدراسیون را به صلاح این رشته می‌بیند یا خیر؟ توضیح داد: از نظر من برای جواب دادن به این سوال باید عملکرد فدراسیون در چهار سال گذشته بررسی و مورد نظر باشد. اگر فدراسیون در چهار سال گذشته عملکرد خوبی داشت معتقدم نباید چنین اتفاقی رخ می داد. به عنوان مثال شما در انتخابات قول می‌دهید که از نقطه صفر به نقطه ۱۰ برسید، اما در حال حاضر فدراسیون بسکتبال نقطه صفر را تا نقطه ۲ طی کرده است و این اصلا مناسب نیست. البته آقای طباطبایی نیز زحمات بسیاری کشیدند ولی نتیجه‌ای که می‌خواست حاصل نشد.
او افزود: مهم‌ترین اتفاق در فدراسیون‌های مختلف بحث تیم ملی بزرگسالان است که در حال حاضر تکلیف این بخش مشخص است و من فکر نمی‌کنم هر فرد دیگری که روی کار بیایید تغییراتی در کادر فنی تیم ملی ایجاد کند و هاشمی همچنان به عنوان سرمربی تیم ملی باقی خواهد ماند. همین طور فکر نمی‌کنم که تغییرات ریاست فدراسیون باعث جلوگیری از پیشرفت شود چون کار چندانی صورت نگرفته است. این امکان وجود دارد که رئیس بعدی بخواهد در پایه‌های بسکتبال کاری کند که آن هم شدنی است. باز هم تاکید می‌کنم که طباطبایی بسیار تلاش کرد ولی شرایط آنطور که او می‌خواست پیش نرفت.
کیانی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر بخواهم صحبت‌های خودم را جمع بندی کنم، در این چهار سال اکثریت قول‌ها و برنامه‌ها عملی نشد، استفاده از افراد وزارتی در فدراسیون بسیار زیاد بود و همین امر باعث دور ماندن بسکتبالی ها از بدنه فدراسیون شد، رفت و آمدهای زیادی در کمیته‌ها وجود داشت که خوب نیست و از همه مهم‌تر؛ مشکلات زیادی در زمینه منابع مالی داشتیم که ریشه همه مشکلات است. بزرگ‌ترین موفقیت فدراسیون هم راهیابی به المپیک با یک مربی ایرانی بود که اتفاق شایسته‌ای است. امیدوارم در انتخابات پیش رو تنها با نظارت وزارت ورزش اتفاقات خوبی رخ دهد و من به این موضوع خوشبین هستم چرا که یک فرد ورزشی چون آقای سجادی وزیر ورزش است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین