تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
plusresetminus
حزب الله: طبق مصوبه جدید کمیته ارزی مشترک میان وزارت صمت و بانک مرکزی، سازوکار استفاده از رمزارز‌ها در حوزه تجارت خارجی نهایی شده است.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۳۹۹
بستر قانونی ورود رمزارز به حوزه تجارت خارجی کشور فراهم می‌شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،استفاده از رمز ارز‌ها در عرصه تجارت خارجی در اولین جلسه کارگروه مشترک ارزی بین بانک مرکزی و وزارت صمت بررسی شده  است. رئیس سازمان توسعه و تجارت در توئیتی نحوه استفاده از سازوکار رمز ارز در تجارت خارجی را شرح داد که بر این اساس، سامانه‌های مبتنی بر بلاکچین مورد تائید وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته تا در فضای بین‌المللی، بتوان از این ابزار برای مدیریت تجارت و تحریم‌ها استفاده کرد.
در این رویکرد از ابزار رمزارز برای انتقال اعتبار از صادرکننده به واردکنندگان یا واردات کالا استفاده خواهد شد که ابعاد آن ظرف هفته‌های آتی ابلاغ خواهد شد.
هفته آتی زمان ابلاغ تج
مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: پرداخت بهای ارزی کالا‌هایی که مجاز به واردات هستند به بازار ارز فشار می‌آورد برای جلوگیری از این فشار باید کالا یا خدماتی را صادر کنیم و در حقیقت می توانیم از دارایی‌های دیجیتال استفاده کنیم.
به گفته آشتیانی تا به امروز برای واردات جایی به عنوان منشا ارز برای رمز ارز‌ها و دارایی‌های دیجیتال وجود نداشت، بانک مرکز‌ی برای بهره‌گیری از بستر رمز ارز‌ها سامانه‌ای را راه اندازی می‌کند تا تاجری که می خواهد واردات انجام دهد، به جای پرداخت ارز از طریق نیما از سامانه رمز ارز‌ها استفاده کند. در شرایط فعلی یک منشا ارزی جدید با تفاهم نامه ای  با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی شناخته شده و رمز ارز در این تفاهم نامه به عنوان منشا پذیرفته شده است.

تحریم‌ها دو نوع هستند تحریم کالایی و تحریم مالی؛ که رمز ارز‌ها در تحریم مالی که به شبکه انتقال ارز بین المللی و دلار مربوط می‌شود گشایشی ایجاد می‌کنند، به این علت که جلوی تراکنش رمز ارز‌ها را نمی‌توان گرفت.


هفته آتی زمان ابلاغ تج

رمز ارز‌ها شکل دیجیتالی و بلاکچین شده دارایی‌ها هستند و ۱۴ هزار نوع دارند که معروف‌ترین آن بیت کوین با ارزش فعلی ۴۱ هزار دلار است. این ارز که مجازی است، بدون نیاز به حضور، پشتیبانی یا نظارت بانک، سازمان یا شخصی حقیقی، مبادله می‌شود.
ارز دیجیتال قابل تبدیل شدن به ارز رایج کشور‌ها بوده و افراد می‌توانند معادل ارزش ریالی، دلاری یا سایر ارز‌های رایج، پول پرداخت کنند. رمزارز نقش اساسی در ظرفیت سازی در داخل کشور برای مقابله با محدودیت‌های اقتصادی و یا رشد تراز تجاری دولت‌ها دارد، زیرا مرز نمی‌شناسد و کاملا در یک فضای مجازی و در بستر دیجیتال فعالیت می کند.
بعضی از ارز‌ها مانند تتر کارمزد پایین و سرعت انتقال بالایی دارند، در مبادلات از آن‌ها استفاده می‌شود، به این علت که با کارمزد اندک و در سریعترین زمان ممکن، تاجر با طرف خارجی خود تسویه حساب کرده و می تواند آن کالا‌ها یا خدمات را دریافت کند.
از جمله نمونه‌ های استفاده از ارز دیجیتال در تجارت، کشور چین است که بسیاری از شرکت‌های چینی به دریافت ارز دیجیتال به جای ارز رایج این کشور راغب‌ هستند که این فرصتی برای تجارت داخلی چین است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین