تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
plusresetminus
حزب الله: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید تسهیلات خود مالکی به شکل مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی به متقاضیان در همه شهر‌ها پرداخت می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۳۹۴
تسهیلاتی برای کاهش قیمت مسکن
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، آن دسته از مالکانی که قصد دارند اقدام به احداث مسکن بر روی زمین‌های خود به قصد سکونت کنند، می‌توانند تسهیلات نهضت ملی مسکن دریافت کنند. این گروه از مالکان برای دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری در بانک نخواهند داشت. این گروه می‌توانند متناسب با دستورالعمل تعریف شده در این زمینه اقدام به دریافت تسهیلات کنند.
هر کشوری با توجه به بودجه و امکانات خود، تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد، یکی از این تسهیلات، وام مسکن است. یکی از انواع تسهیلات مسکن، وام خودمالکی است که متناسب با پیشرفت فیزیکی واحد‌های مسکونی به مالکان سازنده واحد پرداخت می‌شود. این طرح شامل تمام مالکان در تمام شهر‌های کشور می‌شود.

اثرگذاری تسهیلات خودمالکی  بر قیمت مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در صورت استفاده از ظرفیت خود مالکی در حوزه ساخت مسکن می توان به توسعه ساخت مسکن در کشور کمک کرد.
به گفته قادری بخش زیادی از واحد‌ها در کشور با بهره گیری از تسهیلات خودمالکی ساخته شده‌اند و در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این نوع از ساخت مسکن فراهم است که باید از آن‌ها استفاده شود. اعطای این تسهیلات می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان ساخت مسکن و قیمت هر متر مربع آن داشته باشد.

سازنده‌های مسکن خودمالکی در همه شهر‌های کشور می‌توانند مانند سایر متقاضیان و سازنده‌ها از سقف تعیین‌شده برای تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی بهره ببرند که مقدار تسهیلات بسته به شهر محل سکونت متقاضیان متفاوت است.
شهر میزان تسهیلات دریافتی
تهران 450 میلیون تومان
کلانشهرهای بیش از یک میلیون جمعیت 400 میلیون تومان 
مراکز استان ها 350 میلیون تومان 
سایر شهرها 300 میلیون تومان
روستاها 250 میلیون تومان

دریافت وام بدون نیاز به خرید اوراق

تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خود مالکان پرداخت می‌شود، نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. متقاضیان می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند که البته این وام در چهار مرحله و توسط بانک عامل به خود مالکان پرداخت می‌شود.
جزییات پرداخت تسهیلات در چهارمرحله بدین شرح است:
در مرحله پی‌کنی و فوندانسیون ۱۰ درصد
مرحله اسکلت و سقف ۴۰ درصد
سفت‌کاری ۲۵ درصد 
مرحله نازک کاری نیز ۲۵ درصد تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به  گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی متقاضیان می‌توانند در سامانه نهضت ملی مسکن از طریق بانک عامل یا نهاد‌های دیگری که در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند، ثبت‌نام کنند.

محمود زاده می‌گوید سازندگان اعم از تعاونی‌ها، سازندگان حرفه‌ای و خود مالکانی که صاحب زمین هستند برای ساخت و اتمام پروژه‌های در حال اجرا می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

اما سوال اینجاست که این تسهیلات چه تفاوتی با دیگر تسهیلات در زمینه ساخت و ساز دارد؟

لزوم نظارت بر روند ساخت مسکن برای دریافت وام خود مالکی

عضو هیئت مدیره بانک مسکن می‌گوید مالکیت در حوزه تسهیلات خودمالکی، خصوصی است و محدودیت‌هایی هم که در این زمینه اعمال شده در جهت افزایش ساخت ساز‌ها است.

محمدحسن علمداری گفت: یکی از شرایط دریافت این تسهیلات این است که مالکان تنها می‌توانند یک واحد به نام خود داشته باشند و مابقی را به غیر واگذار کنند که این موضوع می‌تواند به عرضه مسکن کمک زیادی کند.

بررسی و نظارت بر روند پیشرفت پروژه، یکی از شروط اعطای این تسهیلات است که دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری می‌گوید باید زیر ساخت‌ها و کارشناس‌های لازم در این زمینه تعیین شوند تا به ازای پیشرفت و ساخت این تسهیلات، به متقاضیان پرداخت شود.

براساس آمار بانک مرکزی، در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۷۲۷ هزار و ۴۳۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بخش اقتصادی پرداخت  شده است که ۹۰ هزار و ۶۸۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن مربوط به مسکن و ساختمان است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد بیش از ۳۱ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.
وام خود مالکی منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود؟ ///دریافت وام بدون خرید اوراق///افزایش میزان ساخت مسکن، یکی از اثرات وام خودمالکی
  
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین