تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
plusresetminus
حزب الله:اولین جلسه پارلمان جدید عراق امروز یکشنبه با حضور قانونگذاران عراقی و به منظور تعیین رئیس جدید و معاونان اول و دوم وی برگزار می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۳۸۵
نخستین جلسه پارلمان عراق در میان اما و اگرهای فراوان
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،جلسه امروز راس ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی برگزار می‌شود و شاهد ادای سوگند نمایندگان جدید و دریافت درخواست نامزدی برای تصدی مناصب ریاست پارلمان و دو نایب رئیس آن خواهد بود.
به رغم موافقت گروه‌های اهل سنت عراق با معرفی کاندیدای واحد برای ریاست پارلمان اما بعید به نظر می‌رسد جلسه اول پارلمان جدید به دلیل عدم توافق گروه‌های شیعه و کرد بر سر نامزدهای خود جهت تصدی پست معاونان رئیس پارلمان به نتیجه مشخصی دست یابد.
همچنین مناقشات در مورد سمت ریاست جمهوری و تشکیل فراکسیون اکثریت که حق معرفی نخست وزیر را دارد، ادامه دارند.
طبق عرف سیاسی عراق که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ ادامه داشته، سمت ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کردها و سمت نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد.
محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان عراق طی روزهای اخیر تحرکاتی را برای بسیج نمایندگان جهت تصدی ریاست پارلمان برای دومین دوره انجام داد. این تلاش‌ها با دیدار اخیر وی با مقتدی صدر آغاز شد و روز شنبه با سفر به اربیل پایان یافت.
دستیابی به منصب ریاست پارلمان مستلزم جمع آوری ۱۶۵ رای از ۳۲۹ نماینده است. در اولین اقدام پس از انتخاب رئیس پارلمان، باب نامزدی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس پارلمان باز خواهد شد و نامزد ریاست‌جمهوری برای دستیابی به این پست نیازمند رأی دوسوم اعضای پارلمان(دست کم ۲۱۰ نفر) است. 
رئیس‌جمهور جدید هم نامزد پیشنهادی فراکسیون اکثریت را مامور تشکیل کابینه ظرف ۱۵ روز خواهد کرد.
همچنین سران چارچوب هماهنگی شیعیان شنبه شب نشستی مشورتی را در منزل هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح برگزار کردند.
یک منبع آگاه به خبرگزاری شفق نیوز گفت: اظهارات مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در مورد ساختار یا عناصر فراکسیون اکثریت، ایجاب می‌کرد که احزاب شیعه جلسه مشورتی برگزار کنند تا در مورد مرحله بعدی بحث و گفت و گو کنند.
این منبع که خواست هویتش فاش نشود، تاکید کرد: سناریوی جلسه یکشنبه به این منوال خواهد بود که جلسه توسط مُسن‌ترین فرد در میان نمایندگان حاضر در پارلمان اداره می‌شود، سپس تمامی نمایندگان جدید به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند. پس از آن طبق قانون جلسه به تاریخ دیگری که به بیش از دو هفته طول نکشد، موکول خواهد شد تا راه برای دیگر رایزنی‌های داخلی میان جریان‌های سیاسی جهت تعیین فراکسیون اکثریت باز باشد. 
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود به نظر می رسد که صدر تاکنون موفق به جمع آوری بیشترین نمایندگان (۱۸۵ نفر) شده و به این ترتیب بیشترین تعداد نمایندگان پارلمان را به خود اختصاص داده و به راحتی با فراکسیون اکثریت وارد جلسه پارلمان خواهد شد.
از سوی دیگر، یک منبع از چارچوب هماهنگی شیعیان گفت: "یک طرح خارجی به دست عراقی‌ها و با هدف مصادره حقوق شیعیان در دولت اجرا می‌شود که این طرح با تغییر نام برخی از نامزدهای مناصب روسای سه گانه مشهود است. همان طور که شاهد بودیم پس از ادغام دو ائتلاف اهل سنت(تقدم و عزم)، الحلبوسی برای دومین دوره ریاست پارلمان پیشنهاد شد."
وی خاطرنشان کرد: نامزدی مجدد همین افراد، ویژگی اصلاح طلبی دولت بعدی را زیر سوال می‌برد.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق شنبه در توئیتی نوشت: امروز جایی برای فرقه گرایی و طایفه گرایی نیست، بلکه یک حکومت اکثریت ملی خواهد بود که شیعیان در آن از حقوق اقلیت ها، سنی ها و کردها دفاع می‌کنند. کردها از حقوق اقلیت‌ها، سنی‌ها و شیعیان دفاع خواهند کرد و سنی‌ها از حقوق اقلیت‌ها، شیعیان و کردها.
وی با اشاره به اینکه "امروز جایی برای فساد نیست، زیرا همه گروه‌ها از اصلاحات حمایت می‌کنند"، تأکید کرد: "همه از ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی حمایت خواهند کرد و قانون در یک قوه قضاییه بی طرف حاکم خواهد بود. "
ائتلاف تقدم و عزم روز شنبه رسما محمد الحلبوسی را به عنوان تنها نامزد ریاست پارلمان برگزید.
این درحالی است که هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق شنبه شب در سخنانی اعلام کرد که تاکنون برای معرفی نامزد ریاست پارلمان این کشور توافقی حاصل نشده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین