تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
plusresetminus
بررسی روند ارتقاء کیفیت محصولات ایران خودرو

خانواده پرستاره ایران خودرو

حزب الله: کیفیت طی دهه های گذشته همواره یکی از پاشنه های آشیل صنعت خودروسازی ایران بوده و عموم مشتریان کیفیت خودروها را بر اساس تجربه نگهداری بلندمدت از خودرو می‌سنجیدند اما طی یک دهه اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اقدام به بررسی دقیق کیفی خودروهای تولیدی و امتیاز دهی به آن ها کرده تا مشتریان به سادگی بتوانند از وضعیت کیفیت خودروهای تولیدی در کشور مطلع شوند.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۳۸۳
خانواده پرستاره ایران خودرو
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از  پایگاه خبری «عصر خودرو»، ISQI در همین راستا و برای ساده‌سازی وضعیت کیفیت محصولات به انواع خودروهای تولیدی در بازرسی های ماهانه از 5 ستاره، امتیاز می‌دهد. نخستین و تنها خودرو بومی صنعت خودرو ایران که تا کنون موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی شده و این سطح کیفیت را حفظ کرده، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک گروه صنعتی ایران خودرو است که طی حدود یک سال گذشته همواره این سطح از کیفیت را حفظ کرده است.
توجه به کیفیت در صنعت خودرو شامل ارکان متعددی می شود که از تامین مواد اولیه و قطعات تا نحوه مونتاژ ادامه پیدا می کند. گروه صنعتی ایران خودرو طی سال های اخیر با توجه ویژه به این مساله و علی رغم تحریم های سنگین علیه صنعت خودرو موفق به افزایش قابل توجه کیفیت محصولات تولیدی شده به گونه ای که در آخرین ارزیابی ISQI این گروه هیچ خودرویی با سطح کیفی کمتر از 3 ستاره نداشت و 4 محصول تولیدی این خودروساز در کلاس سواری 4 ستاره از مجموع 5 ستاره را کسب کرده اند که شامل مدل هایی نظیر هایما S7 اتوماتیک، پژو 207 پانوراما و معمولی، دنا پلاس و تارا می شود. همچنین با توجه به روند نظام کیفی جدید ایران خودرو انتظار می رود با عرضه نسخه اتوماتیک تارا، این خودرو نیز در کنار دنا پلاس توربو اتوماتیک به جمع تنها 5 ستاره های صنعت خودرو ایران اضافه شود.
خودروسازان معمولا بر اساس استانداردهای اختصاصی اقدام به رده بندی کیفی قطعه سازان می کنند و در راستای افزایش کیفیت محصولات، قطعه سازان با سطح بالاتر کیفیت را به خطوط تولید راه می دهند. ایران‌خودرو در همین راستا و بر اساس اظهار نظر فرشاد مقیمی، 6 ماه پس از آغاز مدیریتش در ایران خودرو اعلام کرد که سخت‌گیرانه اجازه ورود قطعه سازان بی کیفیت را به خطوط تولید نخواهد داد. مسیر رشد کیفیت محصولات ایران خودرو از همان زمان در سال 98 آغاز شد و در همین راستا محصول پارس از 2 ستاره کیفی به 3 ستاره کیفیت ارتقاء یافت و سطح کیفی دنا پلاس و سورن نیز به 4 و 3 ستاره رسید و این کیفیت تا کنون حفظ شده است. تارا یکی از نماد های نوسازی نگاه به کیفیت در ایران خودرو است. بدنه این سدان جدید از متریالی کاملا متفاوت با دیگر خودروهای ایران خودرو ساخته می شود و برای اتصال بدنه به سقف نیز از تکنولوژی جوش لیزری بهره گرفته شده است. در بخش قوای محرکه نیز پیشرانه های بهبود یافته ایران خودرو با استاندارد یورو5 و پیشرانه های جدیدی مانند TU5P تاثیر قابل توجهی در حفظ و ارتقاء کیفیت محصولات داشته اند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرده است که خودرو های 5 ستاره کیفیت بالایی دارند و احتمالا چند ایراد ظاهری بتوان در آن ها یافت و خودروهای 4 ستاره نیز احتمالا ایرادات ظاهری دارند لذا تا اینجای کار 6 محصول ایران خودرو مشمول هیچ نوع ایراد عملکردی و فنی نبوده است و در خودروهای 3 ستاره نیز احتمال وجود مشکلات عملکردی محدود وجود دارد اما در خودروهای 2 ستاهرو یک ستاره ایرادات عملکردی محسوس و نگران کننده است که مشمول هیچ یک از محصولات ایران خودرو نمی شود. 
موفقیت های گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه رشد کیفیت بر اساس آخرین گزارش ISQI تنها محدود به خودروهای سواری نیست بلکه در حوزه خودروهای وانت، نیوپیکاپ فوتون دیزلی شرکت ایران خودرو دیزل در صدر رده بندی کیفیت 9وانت مورد بررسی در صنعت خودرو قرا گرفته و موفق به کسب 4 ستاره کیفی شده است. همچنین در حوزه خودروهای تجاری و مسافری، ون وانای ایران خودرو دیزل 4 ستاره کیفی کسب کرده و اتوبوس شهری آتروس این شرکت نیز موفق به کسب 4 ستاره کیفی شده است. کشنده فوتون ایران خودرو دیزل نیز در زمره 4 ستاره های بررسی اخیر کیفیت در بین انواع کشنده قرار دارد.
ایران خودرو طی حدود 3 سال اخیر با تحولات متعدد در زمینه کیفیت محصولات، رشد قابل توجهی را رقم زده و این در حالی است که همزمان بر استفاده از قطعات تولید داخل و داخلی سازی قطعات نیز در برنامه این خودروساز بوده و باید به این نکته توجه داشت که وضعیت کنونی محصولات این خودرو تنها در بخش مونتاژ به دست نیامده بلکه قطعات داخلی سازی شده نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین