تاریخ انتشارشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
plusresetminus
حزب الله:یک متخصص بیماری‌های داخلی موج بعدی کرونا را موج افراد واکسن نزده دانست و گفت: خطر موج بعدی کرونا در کمین کودکان زیر ۱۲ سال که مشمول واکسیناسیون نبوده‌اند و یا افرادی است که حاضر به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۲۹۷
کودکان و واکسن نزده‌ها در معرض خطر موج بعدی کرونا
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سعیده جهانبانی  با اشاره به اینکه اکنون واریانت امیکرون در دنیا در حال جایگزین شدن با واریانت دلتا است، گفت: قدرت انتشار امیکرون بسیار بیشتر از سایر واریانت‌های کووید است، اما خوشبختانه شدت بیماری‌زایی امیکرون کمتر است و به نظر می‌رسد جایگزین شدن امیکرون با دلتا خبر خوبی باشد، چون کمتر بیماران را به سمت بدحال شدن و بستری می‌برد و ریه بیماران را کمتر درگیر می‌کند.
علائم سرماخوردگی و احتمال ابتلا به اومیکرون
این پزشک متخصص داخلی با بیان اینکه افرادی که به امیکرون مبتلا می‌شوند بیشتر علائمی مثل آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد دارند، گفت: اگر فردی دچار علائم سرماخوردگی شد باید احتمال زیاد بدهد که به اُمیکرون مبتلا شده است. در این شرایط بیمار باید سعی کند ۵ روز قرنطینه را رعایت کند و بعد از آن تا ۵ روز، در صورتی که علائم بیماری بهبود یافته و علائمی ندارد، در ارتباط با خانواده و اطرافیان حتماً ماسک داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه نشانه‌هایی مثل تب، سرفه، از دست دادن حس بویایی و چشایی در واریانت امیکرون کمتر دیده می‌شود، گفت: اگر بیمار دچار تب و سرفه‌های طولانی شود و یا حس بویایی و چشایی خود را از دست دهد در این صورت توصیه می‌کنیم تست پی سی آر دهد، در غیر این صورت به‌عنوان یک بیمار سرماخوردگی در نظر می‌گیریم، درعین‌حال که باید قرنطینه نسبت به سایر افراد را به‌طورجدی رعایت کند.
جهانبانی با بیان اینکه تشخیص قطعی امیکرون از طریق تست پی سی آر است، افزود: متأسفانه پی سی آرهایی که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد حساسیت بالایی برای تشخیص اومیکرون ندارد و امیدواریم مسئولان رپید تست‌هایی را که حساسیت بالایی برای تشخیص امیکرون دارند به تعداد زیاد تأمین کنند تا با اطمینان بالایی بتوانیم بیماری را تشخیص دهیم و کسانی که تست مثبت دارند در رعایت قرنطینه دقت بیشتری کنند.
وی تأکید کرد: با وجود اینکه تست‌های فعلی حساسیت بالایی ندارد، کسانی که اکنون دچار علائم سرماخوردگی می‌شوند، حتی اگر نتیجه تست منفی باشد، باید حدود ۵ روز قرنطینه خانگی را رعایت کنند.
کودکان و واکسن نزده‌ها در معرض خطر موج بعدی کرونا
شدت امیکرون کمتر از جهش‌های قبلی کرونا
متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه براساس نتایج تحقیقات و گزارش‌های اعلام شده شدت امیکرون کمتر از جهش‌های قبلی کرونا است، گفت: شدت بیماری در افراد بستگی مستقیم به سطح ایمنی آن‌ها دارد. همچنین  سن فرد، بیماری‌های زمینه‌ای و واکسن‌هایی که تزریق کرده در شدت بیماری تأثیر دارد.
جهانبانی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به بیماری شدیدتر در افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و یا دو دوز زده و دوز سوم را تزریق نکرده‌اند، بیشتر است، گفت: توصیه می‌شود افراد حتماً واکسن و به‌ویژه دوز سوم واکسن را تزریق کنند، چون اگر بیشتر از ۳ ماه از تزریق دوز دوم گذشته، سطح ایمنی در بدن افراد کاهش یافته است.
وی واکسیناسیون را در حفاظت افراد در برابر کووید بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: همان‌طور که با واکسیناسیون گسترده در کشور، شیوع واریانت دلتا کمتر شد و آمار بستری و مرگ‌ومیر در کشور ما به‌شدت کاهش یافت، امیکرون نیز با واکسیناسیون گسترده قابل کنترل است.
این پزشک متخصص در مورد درمان کرونای امیکرون توضیح داد: در حال حاضر داروهای خوراکی جدیدی تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را گرفته‌اند و شرکت فایزر و مرک، داروهای مؤثری برای کرونا تولید کرده‌اند. به نظر می‌رسد در کشور ما نیز اتفاقات خوبی در جریان است تا این داروها در داخل کشور تولید شود و در اختیار مردم ما قرار گیرد که امیدواریم این اتفاق سریع‌تر بیفتد و بتوانیم از این داروها برای درمان بیماران استفاده کنیم.
درمان دارویی زودرس برای مقابله با امیکرون
وی با بیان اینکه داروهایی که برای درمان زودرس کرونا استفاده می‌شود باید در ۵ روز اول برای بیمار تجویز شود، تصریح کرد: شروع به هنگام درمان دارویی تأثیر خوبی در کنترل بیماری و جلوگیری از بدحال شدن بیمار دارد.
جهانبانی از جمله داروهای مؤثر را رمدسیویر دانست و افزود: رمدسیویر همچنان یکی از درمان‌های خوب کووید است، حتی در افرادی که مسن هستند، بیماری زمینه‌ای دارند و یا چاق هستند توصیه می‌شود که به‌عنوان درمان اولیه، ۳ دوز رمدیسیویر تزریق کنند.
متخصص بیماری‌های داخلی در ادامه با بیان اینکه به مردم توصیه می‌کنیم در کنار واکسیناسیون، حتماً استفاده درست از ماسک و خودداری از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و سربسته را جدی بگیرند، گفت: مسئولان نیز باید رپید تست‌های تشخیص امیکرون را در اختیار مردم قرار دهند. همچنین داروهای خوراکی که به درمان زودرس کووید کمک می‌کند و مؤثر است باید در داخل کشور تأمین شود.
کنترل کرونا با تأمین واکسن‌های mRNA
وی واکسن‌های mRNA را در کنترل اپیدمی کرونا مؤثر دانست و گفت: بر روی این گروه از واکسن‌ها مطالعه شده و برای ترکیب با واکسن‌های دیگر به‌عنوان دوز بوستر بسیار مؤثر بوده‌اند، ضمن اینکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد این واکسن‌ها برای مادران باردار و برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز ایمن بوده‌اند.
جهانبانی با بیان اینکه واکسن‌های mRNA واکسن‌هایی هستند که مطالعات وسیعی بر روی آن‌ها انجام شده و کارکرد خوبی داشته‌اند، تصریح کرد: اگر این واکسن‌ها در اختیار مردم قرار گیرد در کنترل بیماری بسیار مؤثر است.
وی خاطرنشان کرد: با شیوع امیکرون برخی افراد دچار نگرانی دوباره شده‌اند، اما نگرانی تأثیری ندارد و آنچه اهمیت دارد هوشیاری است، باید بدانیم همچنان خطر کووید وجود دارد، بنابراین حتماً واکسن بزنیم، از ماسک استفاده و از تجمعات دوری کنیم.
این پزشک متخصص از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و ادامه داد: شایعاتی درباره ترکیب دلتا و امیکرون وجود دارد که هیچ پایه و اساسی ندارد، درعین‌حال که توجه به این شایعات هیچ کمکی به ما نمی‌کند و با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این مرحله نیز گذر می‌کنیم.
گردش ویروس در جامعه توسط واکسینه نشده
وی با بیان اینکه کسانی که از تزریق واکسن اجتناب می‌کنند باعث گردش ویروس در جامعه می‌شوند، تأکید کرد: موج بعدی، موج افراد واکسن نزده است و این افراد بیشتر احتمال دارد به سمت بیماری شدید و بستری بروند. همان‌طور که تأثیر واکسیناسیون را در موج قبلی دیدیم. در موج پنجم بیمارستان‌ها شلوغ شد، تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیر بالا بود و موج بسیار وحشتناک و غم‌انگیزی بود، اما با واکسیناسیون وسیع، موج بیماری شکسته شد.
جهانبانی از افرادی که تاکنون واکسن نزده‌اند خواست حتماً برای تزریق واکسن اقدام کنند و افزود: با واکسیناسیون مردم از خودشان محافظت می‌کنند و به نوع شدید بیماری مبتلا نمی‌شوند و از انتشار ویروس در جامعه نیز پیشگیری می‌کنند، زیرا تحقیقات نشان داده واکسن زدن حتی در برابر امیکرون که واریانت ضعیف‌تر با بیماری‌زایی کمتری دارد، مؤثر است و از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری می‌کند، وقتی چرخش ویروس در جامعه کم شود، جهش کمتری در ویروس اتفاق می‌افتد، بنابراین ویروس در همین وضعیت ضعیف می‌ماند و دوباره جهشی اتفاق نمی‌افتد که آن را تبدیل به ویروس وحشی کند.
ماسک‌های پارچه‌ای تأثیری در پیشگیری از امیکرون ندارد
وی با بیان اینکه توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کووید تغییری نکرده است، گفت: همچنان تأکید می‌شود افراد ماسک بزنند، اما با توجه به قدرت سرایت بالاتر امیکرون گفته می‌شود استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای تأثیری ندارد. همچنین باید از حضور در تجمعات و محیط‌های سربسته خودداری کرد، این دو کار در پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار مؤثر است، در کنار آن شست‌وشوی دست و خودداری از تماس دست با مخاط چشم و بینی نیز به پیشگیری از ابتلا به کووید کمک می‌کند.
این پزشک متخصص با بیان اینکه برخی افراد با وجود توصیه‌ها و تأکیداتی که شده همچنان برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند، گفت: علاوه بر این افراد، نگرانی دیگری که در موج بعدی کرونا وجود دارد، برای افراد زیر ۱۲ سال است.
نگرانی از ایمنی کودکان زیر ۱۲ سال
وی از مسئولان درخواست کرد واکسنی که بر روی آن مطالعه انجام شده باشد به‌ویژه واکسن‌های mRNA را تأمین کنند تا به‌ویژه برای واکسیناسیون کودکان و مادران باردار مورد استفاده قرار گیرد و افزود: کودکان نگرانی اصلی ما هستند، چون تعطیلی مدارس تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد و کودکان را از آموزش محروم کنیم، بنابراین بهتر است یک واکسن مناسب برای کودکان تأمین و این گروه سنی نیز واکسینه شوند.
متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه در حال حاضر کودکان زیر ۱۲ سال بدون دفاع و ایمنی مناسب در مدارس حضور پیدا می‌کنند، گفت: اگر واکسن مناسبی در اختیار ما قرار گیرد، در ایمنی این گروه سنی بسیار مؤثر است و اگر دچار موج جدید شدیم، نگرانی بابت ابتلای این گروه سنی نخواهیم داشت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین