تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
plusresetminus
حزب الله: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مراکز تحقیقاتی کشور در دوران همه گیری ویروس کرونا تلاش گسترده‌ای داشتند و در این مدت مراحل مطالعه و تولید ۱۲ واکسن به اجرا درآمد.
۰
کد مطلب : ۲۶۹۹۲۰
مطالعه و تولید ۱۲ نوع واکسن ایرانی علیه کرونا/ حرکت برنامه تحقیقاتی به سمت تولید دانش فناورانه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر یونس پناهی در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: مراکز تحقیقاتی کشور در دوران همه گیری ویروس کرونا تلاش‌های گسترده‌ای داشتند و در این مدت مراحل مطالعه و تولید ۱۲ واکسن به اجرا در آمد که از این تعداد شش یا هفت مورد وارد چرخه مصرف شده است و یا مراحل نهایی تولید را طی می‌کند.

پناهی با بیان اینکه همزمان با پاندمی کرونا، نقش تحقیقات و پژوهش بیش از پیش مشخص شد اظهار داشت: در این دوره کشورهایی که در حوزه پژوهش فعالیت بیشتری داشتند توانستند در مدت زمان کوتاهی این بیماری را مدیریت کنند و کشورهایی که در این حوزه توانمند نبودند با خسارات و مشکلات زیادی روبرو شدند.
وی با تاکید بر اینکه در معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید سازوکار رسیدن یک ایده به محصول فراهم شود تا اگر نخبه‌ای ایده‌ای را ارائه داد بدون فوت وقت قابلیت اجرایی داشته باشد، افزود: در این راستا ارتباط بسیار خوبی میان معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شکل گرفته است تا بتوان با برنامه‌ریزی و انجام فرایند اداری دریافت مجوزها، نخبگان با آسودگی خاطر بیشتری نسبت به تولید دانش اقدام کنند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید در برنامه تحقیقاتی کلان کشور به سمت تولید دانش‌های فناورانه در راستای نیازهای جامعه حرکت کرد، اظهار داشت: دانش، زمانی اثرگذار است که تبدیل به محصول و ثروت ملی شود و تولید سازوکارهای شغلی کند که این اقدام در دانشگاه‌های نسل چهارم محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سلامت به دلیل ارتباط مستقیم با انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خاطر نشان کرد: تحقیقات اگر درست انجام شود می‌تواند موجب ارتقاء و بهبود سطح سلامت جامعه و اگر با برنامه شکل نگیرد می‌تواند موجب رکود سطح سلامت شود و به همین دلیل معقول و منطقی است که تحقیقات در حوزه سلامت توام با یک برنامه پیش برود.
پناهی با بیان اینکه مهمترین ماموریت تحقیقات در حوزه سلامت، پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه سلامت است، گفت: در راستای ارتقاء و پاسخگویی به نیازهای جامعه لازم است، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار موضوع آموزش و پژوهش به سمت تحقیقات تولید دانش‌های فناورانه، حرکت کنند.
رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دانش زمانی اثر گذار است که تبدیل به محصول و ثروت ملی شود و تولید سازوکارهای شغلی کند که این اقدام در دانشگاه‌های نسل چهارم محقق می‌شود، تاکید کرد: اجرای تحقیقات کاربردی مهمترین رویکرد حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است و خوشبختانه ابزار تحقق این برنامه که همان مراکز تحقیقاتی هستند در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد.
پناهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعال است خاطرنشان کرد: باید تمامی مراکز تحقیقاتی در راستای تامین نیازهای سلامت جامعه و کاربردی کردن پژوهش‌ها گام بردارند و اگر در این زمینه اهدافی برای برخی مراکز تعیین نشده است باید تقویت شود.
وی با اشاره به محدودیت منابع اظهار داشت: باید اولویت‌های پژوهشی در تمامی دانشگاه‌ها تعریف شود و بودجه‌های پژوهشی در اختیار پژوهشگران توزیع شود تا بتوان ضمن استفاده از ظرفیت افراد نخبه و بکارگیری آنها، در مسیر دستیابی به اهداف دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم گام برداریم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ایجاد شبکه‌ها و قطب‌های تحقیقاتی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: یک دانشگاه محصول محور باید مراکز تحقیقاتی خود را به صورت شبکه‌ای مدیریت کند تا بتوان متناسب با نیازهای سلامت کشور فعالیت کنند.
پناهی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی علاوه بر ارتباط با سایر مراکز تحقیقاتی سطح کشور باید با سایر کشورها نیز ارتباط پژوهشی داشته باشند و نسبت به توسعه پژوهش‌های میان رشته‌ای با سایر سازمان‌ها نیز تلاش کنند، تاکید کرد: باید تمرکز بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان و بهبود و ارتقاء پارک‌های فناوری در سطح دانشگاه‌ها صورت گیرد.

منبع : مهر به نقل از وزارت بهداشت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین