تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
plusresetminus
حزب الله:فرانسه، انگلیس و آلمان در نشست شورای حکام مدعی شدند آژانس انرژی اتمی علی‌رغم محدودیت‌های ایران گزارش‌های مستقل و عینی منتشر می‌کند.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۷۹۰
ادعای تروئیکای اروپایی: آژانس را به دلیل نظارت بر ایران ستایش می‌کنیم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،تروئیکای اروپایی در بیانیه خود در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی بیانیه‌ای با محوریت برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شدند این نهاد بین‌المللی علی‌رغم محدودیت‌های ایران گزارش‌های مستقل و عینی منتشر می‌کند.
این بیانیه با عنوان «راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵)» منتشر شد.
در ابتدای متن این بیانیه ادعا شده است: «انگلیس، آلمان و فرانسه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون او را به دلیل گزارش اخیر خود از برنامه هسته‌ای ایران با وجود محدودیت‌های این کشور ستایش می‌کنند. ما آژانس را برای گزارش مستقل و عینی‌اش تحسین می‌کنیم، به دلیل آن‌که بی‌طرفانه و دقیق مسئولیتی که شورای امنیت به آن محول کرده انجام می‌دهد.»
آن‌ها در ادامه بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف غربی، خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و همچنین سکوت کشور‌های اروپایی در قبال این اقدام‌ها، مدعی شدند: «ما عمیقاً از این‌که ایران بیش از ۲ سال به تشدید سیستماتیک فعالیت هسته‌ای خود ادامه داده، نگران هستیم. این کشور به طور تدریجی و غیرقابل بازگشت به این اقدام خود ادامه می‌دهد و جامعه بین‌المللی در معرض خطر قابل توجهی قرار گرفته است.»
در بخش بعدی این بیانیه تروئیکای اروپایی مدعی شد: «ایران هیچ توضیح غیرنظامی برای افزایش سطح غنی‌سازی خود از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد ندارد. این میزان برای یک کشورِ بدون برنامه تسلیحاتی بی‌سابقه است. در نتیجه این میزان بالای غنی‌سازی و سرعت بالای آن، ایران به میزانی از مواد شکافت‌پذیر دست پیدا کرده است که در صورت نیاز می‌تواند برای تولید بیش از یک سلاح هسته‌ای از آن استفاده کند. همچنین این میزان غنی‌سازی اورانیوم زمان رسیدن ایران به اولین سلاح هسته‌ای این کشور را کاهش می‌دهد.»
تروئیکای اروپایی با اشاره به نصب زیرساخت‌های مدولار پیشرفته در سانتریفیوژها، آن را موجب نگرانی دانسته و مدعی شدند: «چنین اقدامی ایران را قادر می‌سازد تا پیکربندی آبشار سانتریفیوژ‌ها را تغییر دهند و آسان‌تر به سطوح بالاتر غنی‌سازی برسند. ایران همچنین به سطح بالایی از دانش در زمینه تولید سلاح هسته‌ای و به طور خاص در شاخه فلز اورانیوم دست یافته است. تحقیق و توسعه در این زمینه برای ایران هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و این به معنای ادامه تشدید تنش‌ها با این کشور است و ارزش ضد اشاعه‌ای در برجام را کاهش می‌دهد.»
آن‌ها در ادامه مدعی شدند که اثر ترکیبی «افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده، توسعه و استقرار سانتریفیوژ پیشرفته، و تولید فلز اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد» بیانگر آن است که برنامه هسته‌ای ایران اکنون در وضعیتی پیشرفته قرار دارد و ادعا کردند: «ایران همزمان با این پیشرفت هسته‌ای، همکاری بنیادین خود با آژانس را کاهش داد و توانایی این نهاد برای نظارت را تضعیف کرد. از ۹ ماه گذشته ایران تمام مسائل را تعلیق کرد. توافق فنی میان این کشور و آژانس نیز هربار به طور موقت تمدید می‌شود که به چالشی بزرگ برای آژانس تبدیل شده است، بنابراین ما از ایران می‌خواهیم هرچه سریعتر دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای را بازگردانده و همکاری خود را از سر بگیرد. ما بسیار نگرانیم که با اقدامات ایران آژانس در معرض ناتوانی قرار گیرد.»
تروئیکای اروپایی در ادامه از ایران خواستند تا هرچه سریعتر دسترسی آژانس به سایت هسته‌ای کرج را آزاد کند و مدعی شدند: «ضروری است که ایران هرچه سریعتر به تعهد کامل به بازرسی آژانس طبق تعریف برجام بازگردد و پروتکل الحاقی را نیز رعایت کند. بازگرداندن شفافیت کامل و ترتیبات نظارتی اعتماد جامعه بین‌المللی به ایران و ماهیت صلح‌آمیز توافق هسته‌ای را باز می‌گرداند.»
آلمان، انگلیس و فرانسه در ادامه با اشاره به نشست آتی مذاکرات احیای برجامی در وین، مدعی شدند: «ما با حُسن نیت به مذاکرات باز خواهیم گشت. ما متقاعد شده‌ایم که راهی هست تا ایران به تعهد کامل به توافق بازگردد و آمریکا نیز به این توافق متعهد شود. بازگرداندن کامل برجام به نفع جامعه بین‌المللی ازجمله ایران است.»
در انتهای متن این بیانیه نیز آمده است: «ما مدیرکل آژانس را تشویق می‌کنیم تا این مسائل را با مقام‌ها درمیان بگذارد و مهم است تا نظارت دقیق بر اوضاع ادامه داشته باشد. ما از آن‌که آخرین گزارش آژانس درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران عمومی منتشر شود، استقبال می‌کنیم.»
گفتنی است بدعهدی‌های طرف‌های غربی و سکوت کشورهای اروپایی به خروج یک‌جانبه آمریکا و سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران باعث شد تا ایران به صورت مرحله‌ای و با تعیین ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها به منظور عمل به تعهداتشان ذیل برجام، از تعهدات خود بکاهد، این درحالی است که نه‌تنها تحریم‌ها کاسته نشد بلکه تحریم‌های ثانویه از سوی غربی‌ها نیز اعمال شد و آن‌ها حتی به تعهدات خود نیز عمل نکردند.
دولت ایران در راستای اجرای طرح راهبردی کاهش تحریم‌ها و بر اساس متن توافق برجام، سطح تعهدات خود در قالب فعالیت‌های هسته‌ای را به صورت تدریجی کاهش داده است. این کاهش تعهدات شامل محدودیت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم می‌شود. مقامات کشورمان بار‌ها تاکید کرده‌اند که در صورت بازگشت همه طرف‌ها از جمله آمریکا به متن توافق، تهران هم نظارت سابق بازرسان آژانس را که در «برنامه جامع اقدام مشترک» پیش‌بینی شده، خواهد پذیرفت.
در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده که با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است و دور آتی این مذاکرات قرار است ۸ آذرماه در وین برگزار شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین