تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
plusresetminus
حزب الله:مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در دو هفته گذشته با توجه به سرد شدن نسبی هوا، مصارف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، افزایش یافته است و سه برابر اروپا گاز مصرف می کنیم.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۷۲۲
ایرانی‌ها ۳ برابر کل اروپا گاز مصرف می‌کنند/۱۰ میلیارد دلار یارانه گاز می‌دهیم ولی باز هم مردم خوشحال نیستند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمدرضا جولایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد: نسبت به پارسال در همین زمان، حدود 50 میلیون متر مکعب در روز، افزایش مصرف در بخش خانگی را تجربه کردیم که معادل تولید دو فاز پارس جنوبی است.
افزود: تمهیداتی را می‌اندیشیم تا ناترازی اتفاق نیفتد و بتوانیم با ابزار‌ها و امکاناتی که داریم، شبکه را حفظ کنیم.
او اضافه کرد: تداوم افزایش مصرف، ​ نگران کننده است و این می‌تواند بر روی نحوه توزیع گاز تاثیر بگذارد.
جولایی گفت: روزانه حدود یک میلیارد متر مکعب گاز را تصفیه و وارد خطوط می‌کنیم، اما مصرف آن باید به نوعی باشد که بتواند پاسخگوی مردم و صنعت باشد.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در ایران سه برابر کل اروپا گاز مصرف می کنیم.
جولایی افزود: بخش خانگی از حدود 800 میلیون متر مکعب گازی که به شبکه سراسری تزریق می کنیم در 24 ساعت گذشته حدود 520 میلیون متر مکعب، مصرف کرده و بقیه مربوط به نیروگاه ها و صنایع است.
او ادامه داد: هر میزان مصرف خانگی افزایش یابد ممکن است مصرف گاز بخش صنایع,دچار محدودیت و کاهش شود.
جولایی افزود: همه تلاش ما این است که توان تولید گاز را در حدود 830 تا 840 میلیون متر مکعب نگه داریم زیرا توان تولید منابع گازی ما در همین حد است.
وی با بیان اینکه جزو سه کشور اول دنیا در تولید گاز هستیم, اضافه کرد: حدود 1 میلیارد متر مکعب گاز برداشت می کنیم که از این میزان حدود 840 تا 850 میلیون مترمکعب گاز را تحویل شبکه می دهیم.
سیدرضا قاسمی شهری, مدیر عامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: واحدهای اوره و آمونیاک و واحدهای متانول که عمدتاً مصرف کننده گاز طبیعی هستند اگر تا 30 درصد، کاهش ظرفیت دهند معمولا مشکلی برای آنها پیش نمی آید.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه گاز طبیعی در فولاد، در بیشتر موارد به عنوان خوراک, وارد فرآیند احیای مستقیم و تولید شمش می شود, گفت: به میزانی که از گاز طبیعی کاسته می شود احتمالاً شاهد افت تولید خواهیم بود.
امیر صباغ افزود: بر اساس برنامه هایی که به ما داده شده است, در گام نخست، حدود 22 درصد کاهش مصرف گاز طبیعی برای صنایع فولاد پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: اگر این 22 درصد را بتوانیم بر روی واحدهای احیاء توزیع کنیم می توانیم به نحوی افت تولید را مدیریت کنیم اما در مرحله دوم که 43 درصد و در مرحله سوم 65 درصد از عرضه گاز به صنعت فولاد، کم می شود آسیب پذیر خواهیم بود.
صباغ افزود: اکثر واحدهای احیای مستقیم در جنوب کشور از جمله در خوزستان، ناحیه هرمزگان و بندرعباس هستند و اینها از کاهش عرضه گاز، نسبت به واحدهای شمال کشور, آسیب کمتری می بینند.
مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه شناسایی سه دهک پر مصرف گاز مشکل است, گفت: تناسب مشخصی میان مالک کنتور گاز و کسی که در آن ساختمان ساکن است، وجود ندارد.
وی ادامه داد: بر اساس داده پایگاه رفاه ایرانیان، بیش از 50 درصد کدهای ملی اختصاص یافته به کنتورها, قابل اعتماد به حساب نمی آید و بقیه هم مشخص نیست که چند درصد آن مربوط به ساکنان ساختمان است؟
زمانیان گفت: تقریباً به ازای هر دو خانوار، یک کنتور داریم و برخی از مجتمع ها فقط یک کنتور دارد.
وی افزود: به نظر می رسد می توانیم در یک بازه میان مدت، بر روی منافع حاصل از صرفه جویی، حساب باز کنیم و ساز و کار تشویقی را در نظر بگیریم.
زمانیان اضافه کرد: روندهای مصرفی گاز در کشورمان بسیار بیشتر از استاندارد و ثروت در حال هدر رفتن است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه چند 10 میلیارد دلار یارانه برای گاز پرداخت می کنیم, گفت: بر اساس بسیاری از آمارها, بیشترین یارانه انرژی جهان را پرداخت می کنیم اما مردم از این یارانه خوشحال نیستند زیرا به شکل ناکارایی هدر می رود.
زمانیان با بیان اینکه تا زمانی که اقتصاد صنعت برق، گاز و انرژی نتواند کار کند وضع هر روز بدتر می شود, افزود: راهکارهای مختلفی وجود دارد و باید با کمک مردم, این مسأله را حل کنیم.
سخنگوی صنعت برق نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اکنون 95 درصد از تولید برق در نیروگاه های حرارتی انجام می شود و بقیه در دیگر نیروگاه ها از جمله نیروگاه های برق آبی است.
مصطفی رجبی مشهدی ادامه داد: سوخت اصلی نیروگاه های حرارتی، گاز است و اگر سوخت گاز, کافی نباشد از سوخت دوم مانند گازوئیل یا نفت کوره (مازوت) استفاده می کنیم.
او افزود: 54 درصد از مخازن نیروگاه های نفت و گازسوز یا گازوئیل سوز کشورمان تکمیل شده و حدود 70 درصد مخازن سوخت مازوت، پر شده است.
سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: شرکت ملی پخش, تلاش زیادی را انجام می دهد تا روزانه حداقل به میزان 40 میلیون لیتر سوخت نفت گاز را برای ما تأمین کند.
رجبی افزود: اگر افزایش مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری، ادامه یابد ممکن است محدودیت های تأمین گاز نیروگاه ها تشدید شود و در نتیجه برداشت از مخازن بیشتر می شود و شرایط را سخت می کند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین