کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تدریس با زبان اقوام مختلف ایرانی به کتاب‌های درسی راه پیدا می‌کند؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 3 آذر 1400 ساعت 9:22

حزب الله:رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره توجه به زبان اقوام مختلف در روند تدریس توضیح داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، هفته گذشته بود که در مجلس نحوه چگونگی تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مناطق مختلف کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بنا شد تا در نحوه اموزش این زبان‌ها با همکاری آموزش و پرورش تجدید نظر صورت بگیرد و حتی علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که جزئیات این طرح در جلسات آتی کمیسیون بررسی خواهد شد.

 
همچنین در کنار این موضوع اصل ۱۵ قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»
 
در همین مورد حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت که براساس همین اصل قانون اساسی در تعلیم و تربیت رسمی مجاز نیستیم غیر از زبان پارسی، زبان سایر اقوام را آموزش دهیم.
 
او ادامه داد: البته زبان‌های اقوام مختلف کشور را معرفی می‌کنیم، اما با توجه به اصل یاد شده در قانون اساسی در بحث رسانه‌ها و روزنامه‌ها که به تعلیم و تربیت رسمی مربوط نمی‌شود این موارد می‌توانند، مطرح شوند.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: ادبیات اقوام را در هر قومی آمورش می‌دهیم و در سازمان پژوهش در دروسی مانند استان ناسی و زبان و ادبیات فارسی به معرفی زبان‌ها پرداخته‌ایم البته به هیچ وجه تکلیفی نداریم تا برای آمورش از این زبان‌ها بهره بگیریم.


کد مطلب: 268702

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/268702/تدریس-زبان-اقوام-مختلف-ایرانی-کتاب-های-درسی-راه-پیدا-می-کند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com