کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأکید ایران بر ضرورت اجرای متوازن و مؤثر برنامه مبارزه با قاچاق سلاح‌های سبک

تسنیم , 2 آذر 1400 ساعت 9:54

حزب الله:نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران بعنوان قربانی تروریست های مورد حمایت خارجی، خواستار تضمین اجرای متوازن، موثر و کامل برنامه اقدام مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک است.


 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل دوشنبه شب به وقت تهران طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر ضرورت  تضمین اجرای متوازن، کامل و مؤثر برنامه مبارزه با قاچاق سلاح‌های کوچک و سبک تأکید کرد.
مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت درباره آثار قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر صلح و امنیت تصریح کرد: همانند سایر کشورها، ما نیز در مورد پیامدهای بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک و دستیابی افراد غیر مجاز به اینگونه سلاح ها نگران هستیم.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل افزود: برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک تنها چارچوب جهانی برای پرداختن به چالش های چند وجهی این پدیده است.
وی تأکید کرد: این سند داوطلبانه و غیر الزام‌آور از نظر حقوقی، که تاکنون نیز تأثیر قابل توجهی در بسیج تلاش های بین المللی علیه تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک داشته، همچنان مفید و معتبر است.
تخت روانچی اظهار داشت: به عنوان قربانی تروریست های مورد حمایت خارجی، و مواجه با تهدید جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با قاچاق سلاح های کوچک و سبک، جمهوری اسلامی ایران برای برنامه اقدام مبارزه با اینگونه سلاح ها ارزش زیادی قائل بوده و خواستار تضمین اجرای متوازن، مؤثر و کامل آن از جمله از طریق شناسایی و رفع چالشهای اجرای آن است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: همانطور که به روشنی در این برنامه اقدام بیان شده است، دولت ها مسئولیت اصلی مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک در تمام جنبه‌های آن را بر عهده دارند و بر این اساس، مسئولیت شناسایی مشکلات مرتبط با این چالش و پیدا کردن راههای رفع آنها نیز با دولت ها است.
تخت روانچی تاکید کرد: برای تضمین اجرای کامل این برنامه اقدام، باید به امکانات و اولویت های دولتها و مناطق مختلف توجه کرد و در این زمینه، باید اولویت با ارائه منابع مالی کافی، فن‌آوری و دانش فنی لازم، از جمله انتقال فن‌آوری‌های مرتبط، به کشورهای در حال توسعه باشد و این اقدام نیز باید مستمر، غیر تبعیض‌آمیز، غیر گزینشی و بدون قید و شرط و بر اساس درخواست دولتهای ذیربط و با در نظر گرفتن سیاستها و اولویتهای آنان باشد چون خود برنامه اقدام نیز تصریح کرده است که مسئولیت اصلی تنظیم تجارت سلاحهای کوچک و سبک با دولتها است.
وی افزود: البته در تمامی تلاش ها برای مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک باید حق هر دولت برای ساخت، صادرات، واردات و حفظ چنین سلاح هایی بطور کامل مورد احترام قرار گیرد چون این موضوع از مقتضیات استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع است که در ماده 51 منشور سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته است.
سفیر ایران در سازمان ملل گفت: طبق برنامه اقدام، قاچاق سلاح های کوچک و سبک در تداوم و تشدید درگیری ها، جابجایی غیرنظامیان، تضعیف احترام به حقوق بین‌الملل بشردوستانه، ممانعت از ارائه کمک های بشردوستانه به قربانیان درگیری های مسلحانه و دامن زدن به جرم و جنایت و تروریسم، نقش دارد.
وی اضافه کرد: در این رابطه، شورای امنیت اگر در موارد خاص لازم بداند، می‌تواند آثار قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر درگیری را بررسی کند. البته دامنه چنین اقداماتی فقط باید به بررسی اثرات نامطلوب جدی قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر درگیری محدود شده و در عین حال این اقدام بدون تضعیف تجارت مشروع اینگونه سلاح ها صورت گیرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: پیدا کردن یک راه حل مناسب و بلند مدت برای چالش چندوجهی قاچاق سلاح های کوچک و سبک مستلزم اتخاذ یک رویکرد جامع است و این موضوع باید توسط مجمع عمومی و کنفرانس بازنگری برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک مورد توجه قرار گیرد.


کد مطلب: 268619

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/268619/تأکید-ایران-ضرورت-اجرای-متوازن-مؤثر-برنامه-مبارزه-قاچاق-سلاح-های-سبک

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com