تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
plusresetminus
حزب الله:امسال استقلال گران‌قیمت‌ترین تیم ایران را در اختیار دارد. مجموع ارزش بازیکنان این تیم از نظر ترانسفر مارکت ۵/ ۱۲ میلیون یورو تخمین زده شده، در حالی که پرسپولیس به عنوان دومین تیم ارزشمند ایران ۳/ ۱۱ میلیون یورو می‌ارزد. فولاد، گل‌گهر و سپاهان هم در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بد نیست بدانید صدرنشین فعلی لیگ برتر یعنی آلومینیوم اراک با قیمت ۳/ ۴ میلیون یورویی تیم ماقبل آخر این لیست است. تیم اراکی فقط از فجرسپاسی شیراز گران‌تر بسته شده است!
۰
کد مطلب : ۲۶۸۵۶۹
استقلال گران‌تر از پرسپولیس
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«سایت مرجع ارزش‌گذاری بازیکنان در دنیای فوتبال بار دیگر داده‌های خود را به‌روز کرد. ترانسفرمارکت، با همه اما و اگرها، همچنان تنها منبع معتبر و مورد اجماع در مورد قیمت‌گذاری بازیکنان در جهان است و وسیع‌ترین دامنه را برای ارزیابی عملکرد فوتبالیست‌ها در سراسر دنیا دارد.
به همین دلیل هم هر بار به‌روزرسانی داده‌های این پایگاه اینترنتی، بازتاب‌های فراوانی پیدا می‌کند. مرور چند نکته جالب از دل آخرین آمار و ارقام ترانسفرمارکت خالی از لطف نیست.
سردار؛ ارزشمندتر از طارمی
با وجود درخشش چشمگیر مهدی طارمی در لیگ پرتغال، جالب است بدانید از نظر ترانسفرمارکت هنوز ارزش سردار آزمون از او بیشتر است. مهاجم ایرانی زنیت سن‌پترزبورگ ۲۵ میلیون یورو قیمت‌گذاری شده؛ در حالی که مهدی طارمی ۱۶ میلیون یورو می‌ارزد. شاید یکی از دلایل برتری سردار، دو سال جوان‌تر بودن او باشد. نگاه ترانسفرمارکت بیشتر معطوف به این است که بازیکن مورد نظر چند سال دیگر جای باقی‌ماندن در اوج را دارد و بر همین اساس از چه بازاری برخوردار است. به هر تقدیر بعد از این دو ستاره که با اختلاف در صدر ایستاده‌اند، سومین بازیکن گران‌قیمت فوتبال ایران علیرضا جهانبخش است که پنج میلیون یورو می‌ارزد. سامان قدوس و علی قلی‌زاده هم با ارزش سه میلیون یورو در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. این هم فهرست نفرات ششم تا دهم در جدول ارزشمندترین بازیکنان ایرانی مهرداد محمدی (۷/ ۲ میلیون یورو)، میلاد محمدی (۵/ ۲ میلیون یورو)، کاوه رضایی (دو میلیون یورو)، ‌اللهیار صیادمنش (دو میلیون یورو) و کریم انصاری‌فرد (یک میلیون یورو).
ارزنده‌ترین استعدادهای ایرانی
بررسی جدول گران‌قیمت‌ترین استعدادهای فوتبال ایران هم می‌تواند جالب باشد. در فهرست ارزنده‌ترین بازیکنان زیر ۲۳ سال فوتبال ایران، ‌اللهیار صیادمنش با ارزش دو میلیون یورویی در صدر ایستاده است و مهدی قائدی با قیمت ۸/ ۱ میلیون یورو او را تعقیب می‌کند. بعد از این دو نفر شکاف بزرگی داریم. بازیکن سوم مهدی عبدی است که ترانسفرمارکت ارزش او را ۸۰۰ هزار یورو تخمین می‌زند. محمد محبی و یونس دلفی هم با ۷۰۰ و ۵۰۰ هزار یورو نفرات چهارم و پنجم لیست به شمار می‌روند که این روزها هر دو از میدان دید خارج هستند. محبی در سانتاکلارا به نیمکت چسبیده و دلفی هم در لیگ کرواسی کمتر خبرساز شده است. نمی‌خواهیم نگران‌تان کنیم اما لازم است یادآوری کنیم مهم‌ترین استعداد کره‌جنوبی «کنگین لی»، هافبک هجومی اهل این کشور است که در مایورکا توپ می‌زند و ۱۰ میلیون یورو می‌ارزد. صدرنشین فهرست مشابه در ژاپن هم «تاکهیرو تومیاسو» است که برای آرسنال بازی می‌کند و ۲۰ میلیون یورو ارزش دارد. پس روشن است که فوتبال ایران در سال‌های آینده هم رقبای قدرتمندی خواهد داشت.
استقلال، گران‌تر از پرسپولیس
در بخش ارزش باشگاه‌ها هم باید به این نکته اشاره کرد که امسال استقلال گران‌قیمت‌ترین تیم ایران را در اختیار دارد. مجموع ارزش بازیکنان این تیم از نظر ترانسفر مارکت ۵/ ۱۲ میلیون یورو تخمین زده شده، در حالی که پرسپولیس به عنوان دومین تیم ارزشمند ایران ۳/ ۱۱ میلیون یورو می‌ارزد. فولاد، گل‌گهر و سپاهان هم در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بد نیست بدانید صدرنشین فعلی لیگ برتر یعنی آلومینیوم اراک با قیمت ۳/ ۴ میلیون یورویی تیم ماقبل آخر این لیست است. تیم اراکی فقط از فجرسپاسی شیراز گران‌تر بسته شده است!
کلاه‌مان پس معرکه است
وضعیت تیم‌های ایرانی در مقایسه با سایر باشگاه‌های آسیایی اما اسفبار و غم‌انگیز است. در شرایطی که رقبا هر فصل کلی ریخت‌وپاش دارند، سرخابی‌ها و سایر نمایندگان ایران مدام تضعیف می‌شوند. در حال حاضر گران‌ترین تیم آسیا الهلال عربستان است که ۶۱ میلیون یورو می‌ارزد، النصر عربستان با ارزش ۵۷ میلیون یورو دوم است، الریان قطر ۴۳ میلیون یورو ارزش دارد و در پله سوم ایستاده و شانگهای چین با ۳۶ میلیون یورو، چهارمین تیم گران قاره و ارزشمندترین تیم شرق آسیا به شمار می‌آید. حالا ایرانی‌ها کجا هستند؟ حضور نمایندگان ما از رتبه پنجاه به بعد آغاز می‌شود. استقلال پنجاه‌ویکمین تیم گران‌قیمت آسیا است و پرسپولیس در رده ۵۷ قرار گرفته. خب چرا نباید اینها قهرمان آسیا شوند؟ اصلا با این بضاعت و بودجه و امکانات باید بروند جام‌جهانی باشگاه‌ها را فتح کنند!
امباپه در صدر
نهایتا هم این که کیلیان امباپه با قیمت ۱۶۰ میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن حال حاضر جهان به شمار می‌آید؛ هرچند پاری‌سن‌ژرمن به‌تازگی پیشنهاد ۲۰۰ میلیون یورویی رئال مادرید برای جذب این بازیکن را رد کرده است. نفر دوم ارلینگ هالند است که ۱۵۰ میلیون یورو می‌ارزد و هری کین با ۱۲۰ میلیون یورو روی پله سوم قرار گرفته است. ابرستاره‌های دهه گذشته کجا هستند؟ لیونل مسی با ارزش ۸۰ میلیون یورو در رده ۲۱ قرار گرفته و کریس رونالدو با برچسب ۴۵ میلیون یورویی در رتبه ۱۱۴ جهان ایستاده است. آیا چیزی بی‌رحم‌تر از سن و سال و گذشت زمان وجود دارد؟»
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین