کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوربین «مستند ایران» با مرگ حمید مجتهدی خاموش نماند

ایسنا , 1 آذر 1400 ساعت 13:51

حزب الله:
حمید مجتهدی، سازنده «مستند ایران» سال ها دوربین خود را در زمین و آسمان ایران گرداند تا تصاویر بکرش را برای همیشه ثبت کند. او که همیشه آرزو داشت ایران را مستند کند، سرانجام تیرماه ۱۴۰۰ پس از تحمل بیماری از دنیا رفت. اما «مستند ایران» را به فرزندش سپرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امیرحسین مجتهدی که پیش از این در ساخت مستند ایران با پدرش همکاری داشت، ادامه ساخت آن را مدتی است از استان آذربایجان غربی از سرگرفته است.
امیرحسین مجتهدی ـ کارگردان و فیلمبردار «مستند ایران» ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره ی روند ساخت «مستند ایران» پس از درگذشت حمید مجتهدی اظهار کرد: ما از یکم شهریور ۱۴۰۰، دو ماه پس از درگذشت پدر، کار «مستند ایران» را دوباره از استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل آغاز کردیم.
وی ادامه داد: «مستند ایران» قرار است همانند کاتالوگ و دفترچه راهنمایی باشد برای گردشگرانی که به مناطق مختلف سفر می کنند. نویسنده مستند ایران همچون گذشته برعهده آقای فرهاد توحیدی از دوستان قدیمی پدر است. موسیقی کار توسط آقای صادق چراغی و گویندگی کار را آقای بهروز رضوی برعهده دارند. همه این عزیزان اساتید من و از دوستان قدیمی پدر و تیم «مستند ایران» بوده و هستند و ما همان راه را ادامه خواهیم داد.
فرزند حمید مجتهدی درباره «مستند ایران» که آیا با تغییراتی در نحوه تولید همراه خواهد بود؟ اظهار کرد: من از کودکی در کنار پدر سرکار «مستند ایران» بودم، دیدمان یکی است، سوژه ها و علاقه مندی مان به ایران یکی است اما طبیعتا فیلم های حالا با فیلم های ۲۰ یا حتی ۱۰ سال پیش متفاوت است. همزمان با گذشت زمان تکنولوژی پیشرفت می کرد، علم پیشرفت می کرد؛ ماهم به روز می شدیم و نسبت به قبل به روزتر هم می شویم. بنابراین تغییرات ما مثبت و همگام با تکنولوزی روز است. همانگونه که پدر هم از تکنولوژی روز استفاده می کردند. اما کار با همان تیم و روال گذشته ادامه دارد. قطعا این مستند با مستند دو سال قبل تفاوت هایی دارد چرا که تکنولوژی ها به روز تر شدند.
امیرحسین مجتهدی درباره آخرین حضور حمید مجتهدی در صحنه «مستند ایران» نیز گفت و توضیح داد که سال گذشته(۹۹)بخش هایی از مناطق ایران را برای ادامه ساخت مستند ایران انتخاب کرده بودند. 
وی در همین زمینه یادآور شد: بهمن ماه ۹۹ بود که من و پدر سر پروژه مشترک بودیم که ایشان تهیه کننده بودند و من کارگردان و فیلمبردار پروژه خلیج فارس که همیشه آرزو داشتند خلیج فارس را بسازند. این کار در شبکه مستند بود و کار آن پس از این پروژه ادامه خواهد داشت. بهمن ماه درباره ی مستند ایران گفت و گو کردیم و ۱۵ استان را انتخاب کردیم که کار را شروع کنیم. پدر همان موقع گفتند که به هیچ کدام از کارها نمی رسند و متاسفانه ایشان را از دست دادیم. استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان و بازهم اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان را بعد از دو سال و نیم تحقیق به جمع بندی رساندیم. با دوستان تلویزیون گفت و گو هم کردیم و قرار شد که خرداد ما استان آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل را به کارگردانی و فیلمبرداری من و تهیه کنندگی مشترک پدر و برادرم در خرداد ماه ۱۴۰۰ استارت بزنیم ولی متاسفانه نشد و یکم تیر ماه پدر فوت شدند. دوماه پس از درگذشت پدر، با همراهی تلویزیون و طبق برنامه ریزی ادامه کار را شروع کردیم.

دوربین «مستند ایران» با مرگ حمید مجتهدی خاموش نماند
امیرحسین مجتهدی
این کارگردان که در حال حاضر برای ثبت صحنه های هوایی و زمینی مربوط به ارومیه در استان آذربایجان غربی حضور دارد، از پخش نوروزی مستند ایران خبر داد و با ابراز تاسف از نبود حمید مجتهدی، گفت: مستند ایران نوروز پخش خواهد شد با این تفاوت که دیگر حمید مجتهدی نیست.
مجتهدی با بیان اینکه سخت است بدون حضور حمید مجتهدی دوربین را روشن کنیم، درباره ی همکاری با پدرش یادآور شد: من با پدرم زندگی کردم اما نه زندگی پدر و پسری. ما استاد شاگردی بودیم و بعد همکار و حالا سخت است بدون حضور ایشان دوربین را روشن کنیم.
«مستند ایران» به تهیه کنندگی مشترک حامد رحمانی و امیرحسین مجتهدی برای شبکه یک سیما تولید می شود.
حمید مجتهدی ـ سازنده مستند «ایران» ـ پس از ۲۰ سال ثبت آثار تاریخی، ملی و مذهبی کشورمان که چند سالی به بیماری مبتلا بود، اول تیر ماه1400 در سن ۸۰ سالگی درگذشت. تصویربرداری هوایی این مجموعه در این سال ها، آن را از مستندهای مشابه خود متمایز کرده بود.


کد مطلب: 268568

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/268568/دوربین-مستند-ایران-مرگ-حمید-مجتهدی-خاموش-نماند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com