تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی، به سوالات خبرنگاران درباره سفر گروسی به تهران، تحولات افغانستان و مذاکرات وین پاسخ داد.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۵۴۸
امیدواریم سفر امشبِ گروسی به تهران سازنده باشد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورمان گفت: امشب سفر آقاى گروسى به ايران را داريم. روابط ايران با آژانس همواره فنى بوده است، اميدورايم اين سفر مانند سفرهاى قبلى موفقيت آميز باشد، به آژانس توصيه كرديم اجازه ندهد برخى از كشورها با توجه به اغراض خود روابط ایران و آژانس را تحت تاثير قرار دهند.
 به‌گفته خطیب زاده آژانس انرژى اتمى به خوبى مى‌داند که تمام اقدامات تروريستى رژيم صهيونيستي در ایران، با سكوت برخى كشورهاى مدعى انجام شده است و  ایران این اقدامات را در چارچوب خود پيگيرى می‌کند، سخنگوی وزارت خارجه با عنوان این موضوع که موضع ایران در گفت و گوهای وین رفع همه تحریم‌ها است درباره جو‌سازی رسانه‌ای برخی کشور‌ها درباره مذاکرات وین گفت:امیدواریم طرف‌‌های مقابل به جای  عملیات روانی با اراده جدی برای دستیابی به توافق عملی به وین بیایند. اگر طرف های خارجی با نیت‌‌های غیرسازنده به وین بیاین قطعا پاسخ ایران متناسب خواهد بود.
خطیب زاده در پاسخ به  اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس  مبنی بر اینکه گفت ‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد، گفت: آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که بر علیه ایران اعمال شده است اگر کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفت وگویی متفاوت داریم باید این موضع را بشنوند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه دولت كنوني آمریکا  راه دولت ترامپ را پیش گرفته است.خطیب زاده گفت اگر برجام براي ايران منافع روشن و مشخص اقتصادي نداشته باشد قطعا اين پنجره تا ابد براي امريكا باز نمي‌ماند.
تحولات افغانستان هم امروز موضوع مورد سوال خبرنگاران بود. خطیب زاده با اشاره به اینکه آینده افغانستان را مردم این کشور می‌سازند گفت: ما به روشنی گفته‌ايم كه هيئت حاكمه سرپرستي افغانستان به عنوان مسئول وضعيت مردم موظف است و باید تمام تلاش خود را برای صلح، ثبات و امنيت مردم اقغانستان انجام دهد. ايران مراوداتى هفته گذشته با اين كشور داشته است. افغانستان بخش جداناپذيرى از صلح اين منطقه است.
 خطیب زاده در ادامه درباره بی‌مسئولیتی سازمان‌های بین المللی در قبال آواراگان افغانستانی گفت: ایران بیش از چهار میلیون از آوارگان افغانستانی را میزبانی کرده است و این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد. تلاش می‌‌کنیم مردم افغانستان شرایط کشورشان را بسازند.
خبرنگاران در نشست خبری امروز درباره روابط ایران با کشورهای عراق،امارات ،سوریه و نیز حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ هم پرسیدند. سخنگوى وزارت خارجه درباره سوريه گفت: سوريه يكى از كنشگران مهم و غير قابل حذف در جامعه عرب است.برخى از كشورها تلاش كردند كه سوريه را از اتحاديه عرب حذف كنند اما در اقدامات اخير كشورهاي اين حوزه فهميده‌اند كه سوريه قابل حذف نيست.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه روابط ايران و عراق چند بعدى و چند لايه جلو مى رود، سعي كرديم به صلح ،ثبات و پيشرفت عراق در منطقه کمک كنيم. رژيم صهيونيستي هركجا رفته است جز ناامني و بى ثباتي با خود نبرده است.
خطیب زاده در مورد سفر يك هيئت اماراتى به ايران، گفت: روابط ايران با كشور امارات به رغم برخى پرونده هاى اختلافي با يك فهم مشترك به حسن همسايگى در سطح خوبى قرار دارد و اين روابط تجاري، اقتصادي و سياسي رفت و امدهاي ديپلماتيك را مى طلبد و سفرها در دستور كار است.
 حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ سوال دیگری بود که خطیب زاده با محکوم کردن این اقدام گفت:سفیر آلمان به وزارت خارجه فراخوانده شده و این موضوع با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین