تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
plusresetminus
حزب الله: وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت، گرچه چین همچنان به تایوان چشم "طمع" دارد، اما او پیش‌بینی نمی‌کند که چین حمله‌ای را علیه این جزیره خودگردان به راه بیندازد.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۵۲۹
کیسینجر: چین تهدید نظامی فوری علیه تایوان نیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هنری کیسینجر، وزیر امور امور خارجه پیشین ایالات متحده یکشنبه در برنامه "جی.پی.اس فرید زکریا" در شبکه خبری سی.ان.ان گفت: من انتظار ندارم که یک حمله همه‌جانبه به تایوان در یک بازه زمانی ۱۰ ساله که می‌بینم، صورت بگیرد.
این دیپلمات کارکشته آمریکایی درباره نشست مجازی اخیر رهبران چین و آمریکا هم تاکید کرد که وضعیت مرتبط با تایوان جزو مواردی است که از اوایل دهه ۷۰ میلادی که او به همراه ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا یک راه ارتباطی با چین برقرار کردند، تغییر چندانی نکرده است.
کیسینجر به فرید زکریا گفت: معتقدم که پیوستن نهایی تایوان و چین و ایجاد نهایی چین واحد، هدف سیاست چین است؛ همانطور که از زمان ایجاد رژیم فعلی بوده است و احتمالاً در هر دولت چینی وجود خواهد داشت، چرا که تایوان بخشی تاریخی از چین قلمداد می‌شود که به دست ژاپن به زور جدا شده است. این دقیقاً همان موقعیتی بود که من و نیکسون در اولین تماس با چین با آن مواجه شدیم.
هنری کیسینجر گفت که محدودیت‌های سیاسی داخلی مانع از آن می‌شد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اجلاس مجازی با شی جینپینگ، همتای چینی خود برگزار کند. به گفته او، "همه می‌خواهند چین‌ستیز باشند" اما او شواهدی می‌بیند که نشان می‌دهد بایدن تلاش می‌کند تا روابط آمریکا و چین را در جهتی سازنده‌تر هدایت کند.
این سیاستمدار ۹۸ ساله که مولف کتاب جدیدی تحت عنوان "عصر هوش مصنوعی: و آینده انسانی ما" است، افزود: فکر می‌کنم بایدن در جهت لحن متفاوت حرکت کرد. این بدان معنا نیست که در مقابل چین تسلیم شده است؛ این تلاشی برای یافتن سطحی است که ما در آن بتوانیم در مورد چیزهایی که مشترک هستند، صحبت کنیم.
با گذشت نیم قرن از تلاش‌های دیپلماتیک کیسینجر در دوره نیکسون، او می‌گوید که روابط دو کشور همچنان پیچیده است، به ویژه با توجه به قدرت نظامی چین.
وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: وقتی اولین بار به چین رفتم، این کشور یک کشور فقیر، ضعیف و بسیار مدعی بود. چین اکنون کشوری نسبتاً ثروتمند، کاملاً قوی و هنوز نسبتاً مدعی است. اما چالش ما در آن زمان و چالش ما در حال حاضر، یافتن رابطه‌ای است که در آن بتوانیم بدون سوق دادن وضعیت به سمت هولوکاست، رقابت کنیم. و این چالش بزرگی برای هر دو این رهبران است.
هنری کیسینجر تاکید کرد: چالش هر درگیری، این نیست که چطور آغاز شود؛ بلکه چالش آنجاست که آیا شما می‌دانید چطور آن را به پایان برسانید یا خیر.
او همچنین گفت: فکر می‌کنم که اگر این رویارویی ادامه پیدا کند، این امکان وجود دارد که چینی‌ها اقداماتی را انجام دهند که توانایی تایوان را برای کاملاً خودمختار به نظر رسیدن، تضعیف کند.
این مقام سابق معتقد است که ایالات متحده و چین به "هدف اصلی اجتناب از رویارویی" نیاز دارند. یکی از نگرانی‌های اصلی او، پیامدهای ناشناخته فناوری‌های پیشرفته نظامی کشورهاست. کیسینجر گفت: چین و ایالات متحده در حال حاضر دو کشور پیشرفته از نظر فناوری هستند. هر دو ظرفیت عظیمی برای تخریب دارند و برخی از این ظرفیت‌ها هوش مصنوعی هستند، بنابراین آنها نمی‌دانند استفاده از آنها چه عواقبی دارد.
گرچه او خوش‌بین است که رویارویی نظامی بین ایالات متحده و چین قریب‌الوقوع نیست، اما او نسبت به افزایش احساسات جنگ‌طلبانه در واشنگتن نسبت به پکن ابراز نگرانی کرد. کیسینجر گفت: همه تصور می‌کنند که چین مصمم به تسلط بر جهان است و این هدف اصلی آن است، اما لزوماً نباید یک رقابت و سبقت‌جویی خودکار وجود داشته باشد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین