تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
plusresetminus
حزب الله:دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مدیریت کرونا به تشریح برنامه این کمیته در زمینه مقابله با کرونا پرداخت.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۴۵۷
ویروس کووید ۱۹ همچنان مقاومت می‌کند/ اینکه برخی تصور می‌کنند چون واکسن زده‌اند نباید ماسک بزنند، اشتباه است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دو سال است که کل جهان در حال مبارزه با ویروس منحوسی است که هر دقیقه در حال تغییر ماهیت خود است؛ همین تغییرات همه را سردرگم کرده و باعث شده تا هر دولتی بسته به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور خود، محدودیت‌هایی را اعمال کند تا شاید روی این ویروس کم شود و از بین برود.
جمهوری اسلامی ایران هم از این امر مستثنا نبوده و محدودیت و دستورالعمل‌هایی را برای مبارزه با این ویروس اعمال کرده است. یکی از این اقدامات موثر، تشکیل ستاد مقابله با کرونا و به طبع تشکیل کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی کرونا در وزارت کشور بوده که تا کنون اقدامات بسیار موثری از طرف این کمیته برای کنترل شیوع ویروس کرونا انجام شده است. همین امر باعث شد تا سری به حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی کرونا بزنیم و اقدامات گذشته و برنامه های آینده را از او جویا شویم.
باشگاه خبرنگاران جوان: دو سال از ورود ویروس کرونا به کشور گذشته، لطفا درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مقابله با کرونا توضیحاتی را بفرمایید.
قاسمی: از بهمن سال ۹۸ به دلیل پیگیری مباحث مرتبط با پدافند غیرعامل در وزارت کشور و دقیقا پس از اینکه کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد، سازمان پدافند غیرعامل جلساتی را برای اینکه اقدامات پیشگیرانه را در حوزه پدافند زیستی به عمل بیاورد، برگزار کرد. تقریبا ۴ جلسه برگزار شد و پیگیری و هماهنگی‌هایی هم از سازمان پدافند غیرعامل و وزارت کشور انجام شد، تا اینکه ۳۰ اسفند ستاد ملی مدیریت کرونا تشکیل شد.
برای اولین بار یک ستادی در کشور شکل گرفت که تمام نهاد‌ها و ارگان‌هایی که در دولت نبودند از جمله نیروهای مسلح، قوه قضائیه و سایر مراجع در این ستاد عضویت داشتند. در واقع به صورت متمرکز مدیریتی تحقق پیدا کرد که بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت قدم به قدم به پیش برود.
روز سوم و چهارم اسفندماه تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شد و بلافاصله وزیر وقت بهداشت مکاتبه‌ای را با وزیر وقت کشور مبنی تشکیل کمیته‌ای در موضوعات امنیتی و انتظامی داشت. عنوان کمیته‌ای که پیشنهاد داده بودند متناسب با وظایف و کارکرد‌های وزارت کشور نبود و ما این عنوان را تبدیل به کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا کردیم؛ فقط برای اینکه پیامد‌های اجتماعی و انتظامی و مسائل امنیتی این ویروس را زیر نظر داشته باشیم. ما پنجم اسفندماه اولین جلسه این کمیته را برگزار کردیم، در این جلسه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی حضور داشتند.

برگزاری ۸۴ جلسه توسط کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا

از آن روز تا به الان ۸۴ جلسه اصلی کمیته را برگزار کردیم که تقریباً با جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا هم‌خوانی داشته است. ۲۰۰ جلسه کارشناسی در این کمیته برگزار و طرح‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی تعریف شده است، شاید حدود ۸۰ درصد مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاداتی بود که از طرف وزارت کشور و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی تهیه و کارشناسی می‌شد و با اجماع نظر دستگاه‌هایی که در کمیته حضور داشتند به خصوص وزارت بهداشت، این تصمیمات نهایی و به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال می‌شد.
در ستاد ملی مقابله با کرونا، مباحث در ابتدا توسط رئیس جمهور و روسای کمیته‌های تخصصی مطرح و اگر در آنجا هم تایید می‌گرفت برای تصویب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال می‌شد. ما طرح‌ها و دستورالعمل‌های بسیاری را تهیه کردیم و ۲۱ دستورالعمل و مصوبه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و عمدتا مصوب شده که این کار ارزشمندی است.
شاخص‌ترین اقدامات کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونا فرآیند مدیریتی کرونا است که در سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول اسفند سال ۹۸ بود که تا اول آبان ماه سال ۹۹ ادامه داشت، در آن زمان به دلیل وضعیتی که بیماری کرونا در کشور داشت باعث می‌شد تا مداخلاتی را از طرف حاکمیت اعمال کنیم. این مداخلات بعضاً تعطیلی، منع تردد و کاهش پرسنل ادارات و... بود.

در این ۸ ماه از اسفند ۹۸ اواخر آبان ۹۹ پنج حوزه فعالیت کارکنان در ادارات، اصناف به معنای عام کلمه، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و حوزه تردد‌ها را شناسایی کرده بودیم تا مداخلات در آن حوزه‌ها صورت بگیرد. تجربه آن هشت ماه باعث شد تا ما در آبان ۹۸ طرح محدودیت‌های هوشمند را اعمال کنیم که وضعیت چهارگانه قرمز، نارنجی، زرد و آبی ماحصل این طرح بود که در هر وضعیتی متناسب با شرایط خود، محدودیت‌ها در آن اعمال شود.
از سال ۹۹ تا همین الان محدودیت‌های کرونایی ادامه دارد، ما همزمان بحث استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین را در بحث مدیریت بیماری‌کرونا مدنظر قرار دادیم؛ همچنین جلسات مختلف برگزار و از ظرفیت‌های مختلف کشور استفاده کردیم. در نهایت با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت فرآیند اعمال مدیریت در سامانه را توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی کردیم که این موضوع در حال عملیاتی شدن است. همچنین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع دریافت و فرآیند‌های آن انجام شده؛ ما در فاز سوم، بحث مدیریت هوشمند را در دستور کار خود قرار داده ایم.

واکسیناسیون در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راهکار اصلی است که می‌توانیم کرونا را کنترل کنیم

با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌ها و زحماتی که از طرف رئیس جمهور و معاون اول محترم و تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی درگیر مستقیم و غیر مستقیم کرونا هستند، از جمله وزارت خارجه و وزارت کشور و وزارت بهداشت، فرآیند واردات واکسن به روند خوبی رسیده و اکنون میزان حجم واردات واکسن و تزریق واکسن روند خیلی خوبی گرفته است.
واکسیناسیون در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راهکار اصلی است که ما می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم. با تلاش‌هایی که در دولت صورت گرفته، عملاً موانع واردات واکسن رفع شده و واردات در کنار تولیدات واکسن داخلی در حال انجام است و انشاءالله ما بتوانیم با رساندن دو دز واکسن به ۸۵ درصد جمعیت کشور تبعات پس از بیماری کرونا را مدیریت کنیم.
خود واکسن مانعی از مبتلا نشدن به ویروس کرونا نیست؛ اما تبعات پس از بیماری به خصوص در بحث بستری‌ها و فوت عزیزان کاهش چشمگیری داشته که این یکی از اقدامات ارزشمند بود که الان هم در حال انجام شدن است. بحث مدیریت هوشمند بیماری کرونا هم در همین دولت انشالله عملیاتی خواهد شد و ما هم یک فضای مناسب‌تری را برای سه حوزه خدمت دهندگان، خدمت گیرندگان و محیط خدمت فراهم می کنیم که مردم بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان: تفاوت طرح محدودیت‌های هوشمند با دیگر طرح‌ها و محدودیت‌های کرونایی چیست؟
قاسمی: تفاوت اصلی طرح مدیریت هوشمند با دیگر محدودیت‌ها این است که ما در این طرح از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در بستر یک سکوی تبادل داده استفاده می‌کنیم تا بتوانیم خدمات مورد نیاز خدمات گیرندگان را با سوالات و پرسش‌ها در بستر آن سکو انجام دهیم و در این طرح، تبادل اطلاعات به صورت برخط انجام خواهد شد.
هدف کلان این طرح این است که ما ریسک بیماری و بیمار شدن را با استفاده از این سکو‌ها کاهش دهیم، شما وقتی می‌خواهید از یک محیطی استفاده کنید ممکن است این محیط تاکسی، تاکسی اینترنتی، هواپیما، رستوران و یا واحد صنفی باشد که به شما خدمت می‌دهد. از طریق این سکو و اپلیکیشنی که این سکو طراحی می‌کند و از طریق تبادل اطلاعات مرتبط با وضعیت سلامت شهروندان زمینه ای فراهم می‌شود که اگر فردی می‌خواست خدمات دریافت کند، استعلام وضعیت واکسیناسیون انجام و آخرین وضعیت آزمایشی که داده معلوم می‌شود؛ همچنین در این طرح وضعیت سلامت افراد مشخص خواهد شد. این مسائل در بستر سامانه‌های تعیین شده عملیات خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی خبر‌های منتشر شده خبر از رسیدن به پیک ششم کرونا می‌دهد؛ برخی از مردم بر این باورند که با اعمال یکسری طرح و قوانین از سوی ستاد مقابله با کرونا نباید دیگر رنگ پیک کرونا را ببینند؛ به نظر شما مشکل کجاست؟
قاسمی: قبل اینکه سوال شما را پاسخ دهم باید بگویم این مسئله به ماهیت ویروس برمی‌گردد؛ ویروس کرونا یکی از ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که دنیا به خود دیده، اگر الان اخبار را ملاحظه کنید می‌بینید در بسیاری از کشور‌های اروپایی و کشور‌های همسایه، واکسیناسیون کشورشان خیلی زودتر از ما انجام شده و محدودیت‌های شدیدتر از ما اعمال کردند. همین الان اخباری مبنی بر اینکه در آلمان دوباره کرونا شیوع پیدا کرده، شنیده شده و یا در اتریش گفته شده که قرار است محدودیت‌های کرونایی شدیدتر اعمال شود.
این محدودیت‌ها به ماهیت ویروس کرونا بر می‌گردد؛ رفتار‌های این ویروس رفتار‌های متناسب با پیش‌بینی‌هایی که جامعه پزشکی انجام می‌دهد نیست، گونه‌های مختلف این ویروس از قبیله هندی، انگلیسی، دلتا، دلتا پلاس و آفریقایی نشان دهنده این است که ویروس کرونا همچنان مقاومت می‌کند و مثل مدل‌های قبلی خود نیست که بعد از مدتی ضعیف شود و از بین برود.

ویروس کووید ۱۹ همچنان مقاومت می‌کند

بر اساس اظهارات وزارت بهداشت و کارشناسان تخصصی این وزارتخانه، اگرچه روند نزولی بعد از پیک پنجم داشتیم، اما خوشبختانه ما وارد پیک ششم نشدیم. یک اصل کلی را باید در کنار اصل کرونا در نظر بگیریم و آن هم ضرورت رعایت یکسری دستورالعمل‌های بهداشتی است، برخی تصور می‌کنند وقتی واکسن زدند دیگر نیاز به ماسک ندارند و این تصور اشتباه است.
تا امروز حاکمیت اقداماتی اعم از واکسیناسیون و انجام یک سری محدودیت‌ها را انجام داده؛ اقدام سوم غربالگری است که باید به صورت مستمر در دستور کار قرار بگیرد و اقدام چهارم بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. اکنون بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده، متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا زیر ۵۰ درصد است؛ اگر رعایت نکنیم قطعاً وارد موج‌های بعدی خواهیم شد؛ لذا ما باید این پیک‌ها را تا زمانی ادامه دهیم تا ویروس کرونا ضعیف شود و یا از بین برود. انشالله هر چه زودتر این موقعیت فرا برسد، اما ما همچنان موظفیم تا مباحث مرتبط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ویروس کرونا را به صورت جدی اعمال کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: تردد بین استانی به چه صورت است؟
قاسمی: هنوز طرح مدیریت هوشمند را اجرا نکرده ایم، لذا همان محدودیت‌های سابق به قوت خود باقی است و تا زمانی که این طرح عملیاتی شود، طرح مدیریت هوشمند متناسب با وضعیت سلامت افراد که به صورت برخط از وزارت بهداشت استعلام می‌شود، پابرجاست و بر این اساس محدودیت‌ها کم تر می‌شود.
در بحث محدودیت تردد بین استان‌ها، کماکان اگر شهری قرمز باشد ممنوعیت پلاک شخصی و بومی بر آن حاکم است؛ اگر شهری زرد یا نارنجی باشد محدودیت‌های مرتبط با خود را دارد که اگر ما طرح ممنوعیت‌های هوشمند را رسما اجرا کنیم، از آن مرحله بعد محدودیت‌های هوشمند کنار گذاشته می‌شود و طرح مدیریت هوشمند در پیش گرفته می شود. اگر طرح مدیریت هوشمند ویروس کرونا انجام شود محدودیت مسافرگیری هواپیما، قطار و اتوبوس هم مثل سابق نخواهد بود و تغییراتی انجام می‌شود؛ اما اگر اکنون محدودیت‌های کرونا در حمل و نقل عمومی مثل محدودیت‌های سابق نیست، این یک تخلف است و باید با این موضوع برخورد شود.

از نظر وزارت بهداشت، بیماری زمینه‌ای ملاک درستی برای واکسن نزدن نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: طریقه خدمات‌دهی به کسانی که نتوانند واکسن تزریق کنند چیست؟
قاسمی: بر اساس اظهارات وزارت بهداشت و کارشناسان این وزارتخانه، تنها افرادی نمی‌توانند واکسینه شوند که به بیماری کرونا مبتلا شده باشند و اکنون در حال طی کردن دوران نقاهت هستند، از نظر وزارت بهداشت بیماری زمینه‌ای ملاک درستی برای واکسن نزدن نیست و بنا بر اظهارات وزارت بهداشت هیچ بیماری زمینه‌ای وجود ندارد که نتواند واکسن بزند.
از طرف دیگر ما در شرایطی هستیم که باید بیماری کرونا را مدیریت کنیم؛ اکنون بر اساس وظایفی که حاکمیت دارد و شرایط عمومی کشور بحث واکسیناسیون پررنگ شده است، یا باید به قواعد عمومی حاکم بر کشور توجه کنیم و یا باید سبک زندگی قدیمی خود را دنبال کنیم، ما محدودیتی برای کسانی که واکسن نزدند اعمال نمی‌کنیم، اما خدماتی هم به آن‌ها ارائه نمی‌دهیم.
ما یک ستادی داریم که مصوبات این ستاد بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و قطعا مصوبات این شورا هم قانون به حساب می‌آید. یعنی دیگر نیازی نیست سیر تصویب در مجلس را طی کند و تبدیل به قانون شود؛ بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا از این جایگاه برخوردار است. اگر کسی بخواهد خدماتی را دریافت کند این خدمات منوط به یک سری الزامات است.
باشگاه خبرنگاران جوان: راه تنبیهی کارمندانی که واکسن کرونا نزده‌اند، چیست؟
قاسمی: ما در طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا یکسری ضمانت اجرا در حوزه کارمندان در نظر گرفته‌ایم؛ در این طرح گفته شرایط نوع حضور افرادی که واکسن نزده اند در محل کار متفاوت است؛ اگر کارمندی واکسن نزده باشد از حضور در محل کار منع می‌شود و روز‌هایی که از حضور این فرد در محل کار ممانعت شده، غیبت حساب می‌آید و در مرحله بعدی روز‌های غیبت از حقوق فرد کسر می‌شود. طبق محاسبه وزارت بهدات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم کشور تمایلی به واکسن زدن ندارند و برای همین ما سعی کردیم خدمات را به واکسیناسیون کرونا پیوند بزنیم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین