تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
plusresetminus
در رویدادی زنده، قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» و «دیوار»(پرسپولیس) پرویز تناولی در حضور شماری از گالری داران، مجموعه داران و دوستداران این هنرمند معدوم شد.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۴۴۰
قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
 بیست و نهم آبان ۱۴۰۰ موزه پرویز تناولی شاهد رویداد معدوم کردن قالب‌های تعداد زیادی از مجسمه‌های پرویز تناولی بود.
تندیس تناولی، فرزند پرویز تناولی و مدیر موزه این هنرمند، در ابتدای این رویداد در سخنانی کوتاه گفت: «این رویدادی است که دو سال در دست برنامه ریزی داشتیم. معدوم کردن قالب‌های مجسمه اتفاقی است که تمام مجسمه سازان دنیا انجام می‌دهند و طی آن وقتی ادیشن های آثار پر می‌شود قالب آنها را می‌شکنند تا پس از آن دیگر نسخه تازه‌ای از اثر ساخته نشود. پدرم پارسال، قالب‌های شماری از مجسمه‌های خود را در کانادا که عموماً مجسمه بزرگ از جنس برنز بودند معدوم کرد و امروز هم این جا دور هم جمع شده‌ایم تا شماری دیگر از قالب‌های مجسمه‌های ایشان را تخریب کنیم.»
تناولی در ادامه با اشاره به قالب‌هایی که قرار بود در این رویداد تخریب شوند، افزود: «ما امروز در این رویداد تمام قالب‌های فایبرگلاسی را که استاد تناولی ساخته‌اند و تمام ادیشن هایشان پر شده می‌شکنیم. همچنین هفتاد قالب گچی برای مجسمه‌های برنزی کوچک شامل مجسمه‌های هیچ، دست، عشاق و سیزده قالب دیوار مربوط به مجسمه پرسپولیس را که سال ۲۰۰۸ در حراج کریستیز چکش خورد می‌شکنیم.»
قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
عکس از: میلاد مقدسی/ تصویری ازمعدوم سازی مجسمه های هیچ

پس از اتمام صحبت‌های تندیس تناولی، دو نفر در حالی که پتک در دست داشتند وارد استخرِ منزل پرویز تناولی شدند و در حضور گالری داران، مجموعه داران و دوستداران استاد تناولی اقدام به شکستن قالب‌هایی کردند که از قبل درون این مکان قرار داده شده بود.
کارگران ابتدا اقدام به معدوم کردن قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» فایبر گلاس کردند و پس از اتمام تخریب این قالب‌ها، قالب‌های مجسمه‌های عشاق تک نسخه برنزی، صندلی‌های کوچک برنزی، شیرهای سرامیک و مجسمه مشهور پرسپولیس را نیز معدوم کردند.
در بخشی از این رویداد، شماری از مجموعه داران و گالری داران حاضر، با استقرار در لبه استخر، اقدام به مشارکت در معدوم کردن قالب‌های مجسمه مشهور پرسپولیس کردند که این حرکت با استقبال حاضران در مراسم همراه شد.
در حاشیه این رویداد یاشار صمیمی مفخم، پژوهشگر و کیوریتور با اشاره به رایج بودن معدوم کردن قالب‌های مجسمه‌ها در دنیا، درباره معدوم شدن قالب‌های مجسمه‌های پرویز تناولی گفت: «اهمیت این رویداد در آن است که قالب‌های مجسمه‌ها در حالی معدوم می‌شود که هنرمند، هنوز در قید حیات است. در واقع این برای اولین بار است که یک هنرمند در مقابل دیدگان کیوریتورها، مجموعه داران، گالری داران و اصحاب رسانه کلیشه‌های آثار خود را معدوم می‌کند.»
قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
عکس از میلاد مقدسی
صمیمی مفخم، معدوم کردن قالب‌های مجسمه‌های تناولی را به لحاظ هنری اتفاقی مهم خواند و در ادامه درباره مجسمه‌های هیچ این هنرمند افزود: «هیچ و پرویز تناولی ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. هر چند استاد تناولی در میان آثار خود دوره‌های دیگری هم دارد، اما هیچ همیشه از نمایشگاه گالری بورگز تا به امروز همراه ایشان بوده است و در واقع هنگامی که ما از مجسمه سازی خاورمیانه صحبت می‌کنیم فیگور «هیچ»، مهم‌ترین فیگور مجسمه سازی خاورمیانه است. اگر بخواهیم نگاهی استعاری به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم با معدوم کردن قالب‌های مجسمه هیچ، فصلی مهم از داستان هیچ رقم می‌خورد.»
در انتهای این رویداد و پس از اتمام کار معدوم سازی قالب‌های مجسمه‌های تناولی، تندیس تناولی ابراز امیدورای کرد، با انتشار و هم رسانی تصاویر و ویدیوهای این رویداد که توسط تیمی از تصویربرداران حرفه‌ای انجام شد، مجموعه داران آثار تناولی در نقاط مختلف دنیا و نیز مدیران موزه‌های سراسر جهان از این رویداد اطلاع یابند.
لازم به ذکر است که معدوم کردن قالب‌های یک مجسمه، نوعی اطمینان بخشی به خریداران آن مجسمه است که خیالشان راحت باشد نسخه دیگری از آن مجسمه‌ای که خریداری کرده‌اند در هیچ کجای دنیا تا ابد تکثیر نخواهد شد.
 
قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
عکس: میلاد مقدسی
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین