تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
plusresetminus
حزب الله:در حالی که مدیران وزارت ارشاد طی روزهای گذشته از تلاش دولت برای از سرگیری کنسرت‌ها در آذرماه سخن گفته بودند، اما گویا هنوز کنسرت گذاران تمایلی برای برگزاری برنامه در پایتخت ندارند.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۴۳۳
خبری از برگزاری کنسرت‌ها در تهران نیست/ فعلا همه «کیش» هستند!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، طی روزهای گذشته موضوع برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت طی روزهای کرونایی به عنوان یکی از مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین مباحث مطرح شده در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. شرایطی که با اظهارنظر مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر آغاز اجراهای زنده موسیقایی در شهرهای با وضعیت نارنجی می‌توانست به نوعی طلسم برگزار نشدن کنسرت‌ها در تهران را بشکند.
اما تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز سامانه‌های رسمی فروش بلیت کنسرت‌ها، از رویداد یا برنامه خاصی مبنی‌بر برگزاری کنسرت در تهران به نکته‌ای اشاره نکرده و فقط به اعلام برگزاری چند کنسرت با خوانندگی بهنام بانی، علیرضا طلیسچی، اشوان، بابک جهانبخش، مسعود صادقلو، گروه «هوروش» آن هم در جزیره کیش با قیمت بلیت‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومانی و برگزاری کنسرت در چند کشور اروپایی به خوانندگی رضا صادقی، رضا بهرام و محسن ابراهیم زاده اکتفا کرده‌اند.
خبری از برگزاری کنسرت‌ها در تهران نیست/ فعلا همه «کیش» هستند!
این شرایط در حالی است که با وجود مصاحبه‌ها و گفتگوهای متعدد رسانه‌ای که مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف پیرامون تاکید و تلاش خود برای برگزاری کنسرت‌ها و اجراهای زنده موسیقایی در همه گونه‌ها انجام داده‌اند، اما گویا حلقه مفقوده‌ای در این بین وجود دارد که مانع از برگزاری کنسرت‌ها در شرایط کرونایی شده است. شرایطی که در حوزه‌های سینما و تئاتر با وجود تمام اتفاقات و فراز و نشیب‌هایی که در این چارچوب وجود دارد، فعلاً چراغ سالن‌های سینما و تالارهای تئاتر را روش نگه داشته و هنرمندان این عرصه آثارشان را با رعایت ظرفیت حداقلی سالن‌ها، پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند.
البته محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز بیست و دوم آبان ماه بود که در تازه‌ترین اظهارات و اعلام مواضع وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرت‌ها از آذرماه و وضعیت بررسی درخواست‌های هنرمندان موسیقی برای اجرای زنده کنسرت‌ها، گفته بود: از زمان اعلام سازوکارها برای اجرای زنده کنسرت‌ها، متقاضیان و داوطلبان زیادی مراجعه کرده‌اند و جلسات متعددی با صاحبان سالن‌ها، تهیه‌کنندگان و خوانندگان برگزار شد […] بررسی‌ها به منظور متضرر نشدن سالن‌دارها و البته مخاطبان در حال برگزاری است؛ قیمت‌ها بعد از دو سال اجرا نشدن کنسرت‌ها قدری تغییر کرد اما وظیفه مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ حمایت از مخاطبان و علاقه مندان موسیقی است و باید نقطه نظرهای آن‌ها را به اندازه متعارفی تامین کنیم.
خبری از برگزاری کنسرت‌ها در تهران نیست/ فعلا همه «کیش» هستند!
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیشنهاد سالن‌دارها مبنی بر دریافت تنها یک چهارم عایدی فروش کنسرت‌ها و موافقت معاونت هنری با این موضوع که اتفاقاً یکی از چالش‌های مهم در برگزاری کنسرت‌هاست، بیان کرده بود: با تعدادی از سالن‌دارها جلساتی برگزار کردیم اما هنوز به تصمیم قطعی نرسیدیم و پیشنهادهای دریافت شده در حال بررسی است.
وی در این گفتگو با اشاره به برگزاری جلساتی که خوانندگان و فعالان عرصه موسیقی با سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشتند، از رعایت ضوابط بهداشتی برگزاری کنسرت‌ها هم سخن گفته و توضیح داده بود: با توجه به اینکه کنسرت‌های موسیقی به مدت ۲ سال برگزار نشده بود با نگاهی نو و شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دوباره کنسرت‌ها را اجرا می‌کنیم و بررسی‌های جدیدی صورت می‌گیرد.
شالویی در همین مصاحبه رسانه‌ای که بود با ابراز امیدواری برای برگزاری کنسرت‌ها از اول آذرماه اعلام کرده بود: فرایند بررسی درخواست‌ها برای بررسی مجوز کنسرت‌ها ادامه دارد و هنوز مجوزی برای اجرای زنده صادر نشده است.
خبری از برگزاری کنسرت‌ها در تهران نیست/ فعلا همه «کیش» هستند!
این گفتگوی محمود شالویی که طی هفته‌های اخیر علاوه بر مسئولیت سنگین حوزه وزارتی، عهده دار سمت سرپرستی مجموعه مهم و استراتژیکی چون معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بوده نشان دهنده اختلافات متعددی میان حوزه تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران در بخش اقتصادی برگزاری کنسرت‌ها به ویژه موسیقی پاپ است که گویا هنوز به مفاهمه مشترکی در این زمینه دست پیدا نکرده‌اند.
این درحالی است برخی از مصاحبه‌های تهیه کنندگان مطرح کنسرت با رسانه‌ها نشان دهنده اختلاف نظرهایی است که موجب تشتت آرا در آستانه برگزاری احتمالی کنسرت‌ها در تهران شده‌اند. شرایطی که هنوز هم خروجی مشخص و روشنی حداقل در رسانه‌ها از آن استخراج نشده است که با وجود تاکیدات سرپرست معاونت امور هنری و حتی محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرت‌ها از آذرماه سال جاری، برخی از مصاحبه‌های تهیه‌کنندگان مطرح کنسرت با رسانه‌ها نیز نشان دهنده اختلاف نظرهایی است که موجب تشتت آرا در آستانه برگزاری احتمالی کنسرت‌ها در تهران (با در نظر گرفتن وضعیت نارنجی) شده‌اند. شرایطی که هنوز هم خروجی مشخص و روشنی حداقل در رسانه‌ها از آن منعکس نشده است. نکته‌ای که اگر حداقل در از رسانه‌ها برای پوشش صادقانه و درست برخی از این جلسات دعوت به عمل می‌آمد شاید می‌توانستیم شاهد روند بهتر و روشن‌تری در مشخص شدن تکلیف برگزاری کنسرت‌ها باشیم.
تا به امروز و با وجود برگزاری جلسات پی درپی فعالان برگزاری کنسرت از جمله سالن داران، تهیه کنندگان، خوانندگان، سامانه‌های فروش بلیت و سایر مجموعه‌ها با مدیران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز این کلاف سردرگم به نقطه مطلوب و روشنی دست نیافته و همان گونه که گفته شد حوزه‌های سینما و تئاتر با وجود تمام دغدغه‌ها و مشکلاتی که پیش روی هنرمندان و فعالانش قرار گرفته، فعالیت‌های خود را آغاز کرده که در هر دو حوزه با توجه به شرایط نامعلوم کرونایی اوضاع در وضعیت مطلوبی به لحاظ مخاطب به سر می‌برند.
شرایطی که اگرچه نتوانسته به لحاظ اقتصادی شرایط مساعدی را برای فعالان این عرصه را فراهم کند، اما حضور پرشور و فداکارانه جوانان هنرمند در این عرصه در بسیاری از نقاط نشان داده که این بدنه از هنرمندان، چراغ تئاتر و سینما را روشن نگه داشته‌اند.
خبری از برگزاری کنسرت‌ها در تهران نیست/ فعلا همه «کیش» هستند!
به هر ترتیب موضوع افزایش قیمت بلیت و اختلاف نظرهای میان تهیه‌کنندگان و بخش دولتی در ابعاد مختلف، بالا رفتن هزینه برگزاری کنسرت در شرایط کرونایی با توجه به کاهش ظرفیت سالن‌های بالای هزار نفر، عدم تعیین متوسط قیمت بلیت کنسرت‌ها در شرایط کرونایی، موضوع نحوه خرید بلیت کنسرت‌ها با متصل شدن سامانه‌های فروش بلیت به سرورهای سامانه‌های صدور کارت واکسیناسیون با هدف افزایش جمعیت سالن‌های برگزاری کنسرت، معافیت کنسرت‌های موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی از پرداخت کرایه سالن به واسطه حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتصال به سامانه «ای پی آی» وزارت بهداشت، شفاف‌سازی برای ارائه قیمت اجاره بهای سالن‌های برگزاری کنسرت توسط مدیران سالن‌ها بر اساس بخشنامه‌های دولتی در این زمینه از جمله مواردی هستند که تاکنون در ظاهر ماجرا از آنها به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها پیرامون برگزاری کنسرت‌ها یاد می‌شود.
موضوعات و چالش‌هایی که گویا با وجود درخواست‌های متعدد شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان برگزاری کنسرت در تهران تا امروز به نتیجه مطلوبی نرسیده و فعلاً جزیره کیش با قیمت‌های سرسام آور بلیت فعلاً محل امن تری برای ارائه آثار موسیقایی به ویژه در بخش تجاری آن است. شرایطی که حتی مجموعه‌های دولتی چون تالار وحدت و تالار رودکی هم هنوز مواضع رسمی برای برگزاری کنسرت‌های حضوری با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اعلام نکرده‌اند اما باید منتظر ماند که در روزهای پیش رو چه سرنوشتی پیش روی برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت قرار داده خواهد شد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین