تاریخ انتشارشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
plusresetminus
حزب الله: هر برگه تسهیلات مسکن با عبور از مرز ۸۰ هزار تومان، به گرانی هزینه دریافت وام خرید مسکن دامن زد.
۰
کد مطلب : ۲۶۸۳۹۳
اوراق تسهیلات مسکن ۸۰ هزار تومانی شد/ هزینه عجیب دریافت وام مسکن
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، قیمت هر برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز شنبه ۲۹ آبان بازار سرمایه با افزایش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی، از کف دامنه ۷۰ هزار تومانی، وارد کانال ۸۰ هزار تومان شد.
در حال حاضر متوسط قیمت بیشتر نمادهای زیرمجموعه تسه در بازه ۸۱ تا ۸۳ هزار تومان قرار دارند و تقریباً در همه نمادها، افزایش قیمت در معاملات امروز به ثبت رسیده است.
گران‌ترین معامله اوراق تسهیلات مسکن به نماد تسه ۹۹۰۵ (اوراق مسکن مرداد سال گذشته) با قیمت هر برگه ۸۶ هزار و ۶۰۰ تومان و ارزان‌ترین معامله نیز به نماد تسه ۹۹۰۶ (اوراق مسکن شهریور سال قبل) با قیمت ۷۸ هزار و ۵۱۵ تومان اختصاص داشت.
بیشترین تعداد اوراق فروخته شده در معاملات امروز نیز به دو نماد تسه ۰۰۰۶ و تسه ۰۰۰۷ (اوراق مسکن شهریور و مهر امسال) با به ترتیب ۳۱ هزار و ۲۸ هزار و ۵۲۵ برگه تعلق داشت.
علت گرانی اوراق چیست؟
برخی کارشناسان اقتصادی علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را افزایش تقاضای خرید این اوراق با توجه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از ابتدای مهر ماه امسال و افزایش تحرکات در بازار مسکن عنوان می‌کنند.
هر چند که بر اساس اعلام گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در مهرماه امسال، تعداد معاملات مسکن ۵۴۷۱ فقره بود که نسبت به ماه قبل از آن (شهریور امسال) با انجام ۷۷۸۹ فقره معامله، کاهش حدوداً ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ با این حال برخی گزارش‌های میدانی اگرچه از کاهش شدید قدرت خرید مسکن حکایت دارد، اما با توجه به نابسامانی سایر بازارها، از احیای خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن خصوصاً با اعمال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بانک تخصصی این بخش، حکایت دارد.
هزینه دریافت وام مسکن معادل یک وام جعاله ۸۰ میلیونی!
در حال حاضر متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن ویژه زوجین تهرانی تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان می‌بایست ۹۶۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی خریداری کنند که با احتساب میانگین قیمت هر برگه ۸۲ هزار تومان، ۷۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان هزینه دریافت این تسهیلات خواهد شد.
این در حالی است که سقف تسهیلات جعاله مسکن که بخشی از وام خرید مسکن است، ۸۰ میلیون تومان بوده و لذا متقاضیان وام مسکن معادل حدوداً یک وام جعاله، باید هزینه دریافت این تسهیلات کنند.
همچنین سقف وام مسکن مجردهای تهرانی نیز ۲۸۰ میلیون تومان است که متقاضی باید ۵۶۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی خریداری کند که درنتیجه هزینه دریافت این تسهیلات، ۴۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان با احتساب متوسط قیمت هر برگه ۸۲ هزار تومان خواهد بود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین