تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
plusresetminus
حزب الله:وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای ترکمنستانی خود گفت: ما امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم.
۰
کد مطلب : ۲۶۶۳۹۹
امیرعبداللهیان: سند همکاری‌های مشترک ایران و ترکمنستان مورد بازنگری قرار می‌گیرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: در خصوص روابط دو کشور مقام معظم رهبری جمله تاریخی دارند که روابط ما با ترکمنستان نه تنها تاریخی بلکه خویشاوندی است.
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: در سفری که جناب آقای رئیسی به دوشنبه داشتند دیدار بسیار خوبی بین دو رئیس جمهور ایران و ترکمنستان برگزار شد. فردا شاهد برگزاری کمیسیون مشترک تهران و عشق‌آباد در ایران هستیم. آقای مردوف با وزیر نفت ما دیدار داشتند و با برخی از وزرای دیگر دیدار خواهند داشت.
وی افزود: ما امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم. تا کنون بیش از 100 سند رسمی بین دو کشور به امضا رسیده است، تا افق همکاری‌ها با امضای یک سند جامع همکاری‌ها، حجم تبادل دو کشور به حداکثر ممکن برسد. خیلی خرسندیم که امروز فرصتی شد در خصوص همه موضوعات حدود دو ساعت گفتگو کردیم. برای تردد کامیون‌داران از چهار نقطه مرزی توافق شد. در خصوص تمامی حوزه‌های مورد علاقه طرفین توافق‌هایی به عمل آمد. توافق کردیم که از خط سوم واردات گاز انجام شود. از دو مسیر سرخس و گنبد، برق را از ترکمنستان وارد می‌کنیم و توافق کردیم در خصوص ایجاد خط سوم در سطح وزرای انرژی و نیرو همکاری و سند تفاهمی در این زمینه امضا شود. سند دوستی دو کشور در مرز سرخس و در حوزه همکاری‌های آب از جمله مباحث مورد گفتگو بود.
از دو مسیر سرخس و گنبد، برق را از ترکمنستان وارد می‌کنیم و توافق کردیم در خصوص ایجاد خط سوم در سطح وزرای انرژی و نیرو همکاری و سند تفاهمی در این زمینه امضا شود. سند دوستی دو کشور در مرز سرخس و در حوزه همکاری‌های آب از جمله مباحث مورد گفتگو بود.
امیرعبداللهیان درباره مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان گفت: گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای همچون افغانستان و قفقاز جنوبی و گفتگوهای هسته‌ای از جمله موضوعات مورد رایزنی ما بود.
ایران و ترکمنستان در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند
وزیر خارجه ترکمنستان هم در این نشست گفت: می‌خواهم تأکید کنم که ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند. امروز در گفتگوهای خود و در جریان گفتگوهای سیاسی بر رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور تأکید کردیم. تصمیم گرفتیم که گفتگوها و مذاکرات را به صورت سازمان یافته در تهران و عشق‌آباد پیگیری کنیم. مسائل مورد علاقه دو کشور، مسائل کنسولی مورد بررسی قرار گرفت. در خصوص توسعه روابط تجاری و رساندن حجم تجارت بین دو کشور به بالاترین سطح گفتگو کردیم. در این راستا امکانات فراوانی در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و سایر حوزه‌ها وجود دارد. امیدواریم سفر دو روزه ما به ایران نتایج خوبی داشته باشد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین