کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عجیب ترین مواد در عطرسازی

باشگاه خبرنگاران جوان , 1 آبان 1400 ساعت 15:13

حزب الله:در این گزارش با مواد عجیب و غریبی آشنا خواهید شد که در ساخت عطر از آنها استفاده می‌ شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،انسان‌ها از زمان‌های قدیم از عطر‌ها در بسیاری از زمینه‌ها استفاده می‌کردند. از این عطر و رایحه‌ها در مناسبت‌های مختلف یا برای تغییر بوی مکان‌ها و یا از بین بردن بوی نامطبوع بدن استفاده می‌شد. به همین دلیل می‌توان گفت عطر‌ها نقش برجسته‌ای در طول تاریخ داشته اند.
در ابتدا عطر‌ها از مواد طبیعی تهیه می‌شدند و اقوام باستان عطر‌هایی را پیشکش خدایان خود می‌کردند که علاوه بر چوب‌های گرانبها از مواد صمغی مانند کندر و مرمکی تشکیل می‌شد. عطر‌هایی هم که مختص به استفاده شخصی بودند از ترکیب گل‌ها و میوه تهیه می‌شدند. در پایان قرن نوزدهم، دانشمندان شروع به کشف برخی فرآیند‌های شیمیایی کردند که رایحه‌های جدید و دلپذیری را تولید می‌کنند و از اینجا صنعت مدرن عطرسازی آغاز شد.
برای اولین بار در تاریخ، عطرساز‌ها مواد طبیعی را با مواد شیمیایی جایگزین کرده اند. اکنون که حدود یک قرن از آن اتفاقات گذشته، عطر‌ها علاوه بر برخی روغن‌ها و مواد طبیعی عمدتا از مواد شیمیایی صنعتی تشکیل شده اند. با در نظر گرفتن این موضوع ممکن است بسیاری تعجب کنند که ترکیبات بهترین عطر‌های جهان حاوی مواد عجیب و منزجر کننده‌ای باشد. در اینجا لیستی از ماده عجیب مورد استفاده در عطرسازی آورده شده است.

مشک آهوی ختن

آهوی ختن
این فهرست را با یکی از بهترین ترکیبات عطر‌ها به نام «گوزن مشک» شروع می‌کنیم. جنس نر این گوزن‌ها دارای کیسه مشک است که با استفاده از ترشحات آن، حیوان ماده را جذب می‌کنند. انسان‌ها این مشک را از بدن این جانوران خارج و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می‌کنند. اگرچه امکان خارج کردن این مشک با زنده ماندن این جانوران نیز امکان پذیر است، اما سالیانه تعداد زیادی از جنس نر این حیوان برای استفاده از غدد مشک آنها توسط انسان‌ها شکار می‌شوند. برخلاف انتظار مشک در ابتدا بوی نامطبوعی دارد، اما وقتی با مواد دیگر ترکیب می‌شود رایحه مطبوعی دارد. «شنل شماره ۵» یکی از عطر‌هایی است که ۱۵ درصد از آن را مشک تشکیل می‌دهد.

جُندُبادَستَر

سگ آبی
کاستوریوم یا جُندُبادَستَر، یکی از عجیب‌ترین ماده‌هایی است که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سگ آبی یا بادستر از این ماده برای علامت‌گذاری قلمرو خود استفاده می‌کند. در صنعت عطرسازی به این ماده مشک سگ آبی نیز گفته می‌شود که بوی چوب و چرم می‌دهد. خوبشختانه عطر‌های مدرن دیگر از مشک سگ آبی استفاده نمی‌کنند، اما در سال‌های نه چندان دور از این ماده برای عطر‌ها استفاده می‌شد. گاهی از مشک سگ آبی در اوایل قرن بیستم به عنوان افزودنی غذایی از آن استفاده می‌شد.

دی‌متیل سولفوکسید

دی‌متیل سولفوکسید
دی‌متیل سولفوکسید، یکی از قوی‌ترین ترکیبات شیمیایی است که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب بویی ناخوشایند و آزاردهنده دارد. اما شاید از خود بپرسید چرا از آن در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود؟ باید بدانید که این ماده در هوای سواحل بیشتر یافت می‌شود و به همین خاطر گاهی عطر‌ها برای اضافه کردن بوی ساحل به عطرهایشان از این ماده استفاده می‌کنند.

روغن کاکتوس

روغن کاکتوس
استفاده از روغن کاکتوس در عطر‌ها به دلیل کمک به انقراض کاکتوس‌های بومی در هند و همینطور حساسیت برخی از افراد به بوی آن ممنوع شده است. اما در گذشته روغن کاکتوس یکی از مورد استفاده‌ترین مواد‌ها در عطر‌ها بوده است. نکته عجیب اینجا است که بوی روغن کاکتوس ناخوشایند است، اما وقتی با مشک سگ آبی ترکیب می‌شود بوی خوبی از آن متساعد می‌شود. از ماده برای خلق رایحه زنبق و هندوانه استفاده می‌شود که ساخت چنین بوی آنها بسیار سخت است.

کربولیک اسید

کربولیک اسید
فنول یا کربولیک اسید، گروهی از مواد شیمایی هستند که به طور گسترده از آنها در صنعت عطر استفاده می‌شود. بسیاری از گیاهان این ماده را به عنوان یک واکنش دفاعی در مقابل تهدید‌های خارجی تولید می‌کنند. از این ماده در ساخت رایحه‌های معروف زیادی استفاده می‌شود.

عنبر

عنبر
عنبر یا شاه‌بوی، ماده‌ای مومی است که از نهنگ عنبر به دست می‌آید. عنبر در دستگاه گوارش نهنگ عنبر ساخته می‌شود و از راه مخرج یا دهان این جانور دفع می‌شود. در گذشته بیشتر در عطرسازی به کار می‌رفت. وقتی این ماده به تازگی از بدن نهنگ خارج شده باشد، بوی نامطبوعی دارد، اما به مرور زمان بوی ناخوشایند خود را از دست می‌دهد و به یکی از مواد مهم در صنعت عطرسازی تبدیل می‌شود.

ایندول

ایندول
ایندول یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از گل‌ها از جمله گل‌های سفید رنگ پیدا می‌شود. به همین دلیل هم از این ماده بیشتر در عطر‌هایی با رایحه گل یاسمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گربه سیوت

گربه سیوت
سیوت، یکی از موادی است که از بدن گربه سیوت خارج می‌شود. این گربه عموما در آفریقا و هندوستان زندگی می‌کند. یکی از بهترین نمونه‌های سیوت از بدن گربه‌هایی خارج می‌شوند که در اتیوپی پرورش داده شده اند.

ترکیب شیمیایی

کلم فاسد
متان‌تیول گروهی از مواد شیمایی هستند که بوی نامطبوعی دارند و غیر قابل تحمل هستند. می‌توان گفت که بویی شبیه به کلم فاسد شده دارند. عطرساز‌ها از این ترکیب شیمیایی استفاده می‌کنند تا رایحه گل‌های تند مثل قهوه را ایجاد کنند.


کد مطلب: 266196

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/266196/عجیب-ترین-مواد-عطرسازی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com