کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اما و اگرها درباره دائمی شدن لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

تسنیم , 1 آبان 1400 ساعت 9:40

حزب الله:لایحه دائمی شدن لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در حالی به مجلس رفته که هنوز در دستور کار نمایندگان قرار نگرفته و این در حالیست که بازنشستگان در ادامه اجرا شدن متناسب سازی حقوق خود در سال‌های آتی تردید دارند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از  مواردی است که سال‌ها از سوی این بازنشستگان مطرح شده است و نگرانی‌های خود را بارها در این ارتباط عنوان داشته‌اند. سرانجام در اواخر سال 98 (اسفند) نخستین مرحله از متناسب سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد که البته این کار به صورت ناقص عملیاتی شد و همین امر نارضایتی‌های را از سوی جامعه بازنشستگان به همراه داشت.
پس از اجرای مرحله اول متناسب سازی حقوق بازنشستگان و گلایه‌های مطرح شده، سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گرفت مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان خود را کلید بزنند و این بار به صورت درست و نه به صورت ناقص!
در اوایل سال جاری سازمان تأمین اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به انعکاس نقطه‌نظرات مستمری‌بگیران سازمان از سوی مدیران کل استان‌ها و کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور مبنی بر وجود پاره‌ای اشکالات و ابهامات در چگونگی افزایش مستمری فروردین ‌1400 برخی از غیرحداقل‌بگیران، با وصول نظرات و بررسی کارشناسی به‌عمل آمده؛ وجود بعضی ایرادات نرم‌افزاری در محاسبات مستمری متناسب‌سازی‌شده درخصوص متوسط‌ بگیران (غیرحداقل بگیران)، ملاحظه شد که مستلزم اصلاح فنی و نرم‌افزاری است. بر این اساس مقرر شد به منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت بر مبنای محاسبات فعلی استمرار یابد و همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم‌افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری‌بگیران فوق تا پایان اردیبهشت سال جاری، اقدام لازم انجام شود.»
علی رغم اجرای مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نگرانی‌های بسیاری برای ادامه دار بودن این طرح وجود دارد و اگر چه مسئولان سابق این سازمان عنوان داشته‌اند که تا سه سال آینده هیچ مشکلی برای تأمین منابع برای پرداخت این طرح وجود ندارد اما نگرانی‌های در ارتباط با عدم اجرای این طرح وجود دارد.
در همین ارتباط حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تاریخ 24 تیر امسال با اشاره به عزم کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس برای تصویب لایحه دولت مبنی بر دائمی کردن، قانون همسان سازی بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: برای تصویب این قانون تمام خودرا تلاش خود را به کار می‌گیریم.
وی با اشاره به ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد: براساس مفاد این قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، از ابتدای برنامه ششم باید اجرا می‌شد ودر سال گذشته قدم‌های مثبتی برداشته شد.
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس تأکید کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند لازم الاجراکه باید نقشه راه دستگاههای اجرایی کشور در تدوین برنامه‌ها و تحقق اهداف برنامه باشد، همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از اساسی ترین مصوبات بوده است.برای اجرای کامل و دقیق این قانون مکاتبات و جلسات متعددی با اعضای هیئت دولت به ویژه رئیس سازمان برنامه وبودجه برگزار شده است.
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات گفت: همانگونه که برای تصویب ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه کشور، علیرغم مخالفت‌هایی که بود، ایستادیم و برای تصویب لایحه دولت مبنی بر دائمی شدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز ایستاده‌ایم و از همه ظرفیت‌ها در این راستا بهره برداری می‌کنیم.اعتبارات لازم در بودجه سنواتی برای اجرای این قانون پیش بینی و مصوب و حتی برای تداوم همسان سازی منابع مورد نیاز در لایحه بودجه 1400 در بند (و) تبصره 2 منظور شده که با تغییراتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
به گزارش تسنیم با گذشت 6 ماه از سال 1400 نگرانی‌های در رابطه با عدم دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد. به طوری که علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با بیان اینکه لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان از ششم مرداد ماه سال جاری به مجلس ابلاغ شده، ولی مورد بی مهری مجلس قرار گرفته و از دستور کار خارج شده است گفت: لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که از خواسته‌های جدی کانون عالی بازنشستگان بوده است با پیگیری‌های زیاد در نهایت نهم تیرماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از طی تشریفات قانونی به مجلس رفت.
این در حالیست و باید منتظر ماند که آیا لایحه اشاره شده در مجلس به تصویب خواهد رسید تا نگرانی‌های بازنشستگان کاهش پیدا کند یا اینکه همچنان سفره بازنشستگان هر روز کوچکتر از روز قبل خواهد شد.


کد مطلب: 266132

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/266132/اما-اگرها-درباره-دائمی-شدن-لایحه-متناسب-سازی-حقوق-بازنشستگان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com