تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
plusresetminus
رییس اتاق بازرگانی ایران:

برای صادرکنندگان فرش قرمز پهن کنید!

حزب الله:رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی بر تجارت ایران سایه انداخته، تصمیم‌گیران داخلی باید حداکثر توان خود برای حمایت از صادرکنندگان به کار ببندند.
۰
کد مطلب : ۲۶۶۱۰۲
برای صادرکنندگان فرش قرمز پهن کنید!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،غلامحسین شافعی در پیامی به مناسبت روز ملی صادرات، به برخی مشکلات داخلی پیش روی صادرکنندگان اشاره کرد و از دولت خواست مقدمات برطرف شدن این مشکلات را فراهم کند.
این پیام در حالی منتشر شده که ابراهیم رییسی - رییس جمهوری - امروز به همین مناسبت در دیداری مشترک با صادرکنندگان، نظرات و انتقادات آن‌ها را از نزدیک رصد کرد و برگزاری این جلسه را نشانه‌ای از برنامه دولت برای حمایت حداکثری از صادرکنندگان نفتی دانست.
در پیام رییس اتاق بازرگانی ایران آمده است: روز ملی صادرات، یادآور بالاترین سطح از کوشش برای حفظ کیان برونگرایی اقتصاد ایران است که به ویژه در سال‌های اعمال تحریم‌های ظالمانه، اهمیتی دوچندان دارد. صادرات به عنوان مهمترین مولفه برای توسعه تعاملات تجارت بین‌الملل، نقش پیشران را در اقتصادی ایفا می‌کند که قرار است مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری، درون‌زا باشد و برونگرا. رسیدن به این دو مفهوم و هدف والا از مسیر توسعه صادرات میسر خواهد بود.
او ادامه داده است: معرفی و عرضه کالا و خدمات ایران به کشورهای جهان در دنیایی که رقبای تجاری با بالاترین حمایت‌ها از سوی دولت‌ها وارد میدان شده‌اند، بسیار دشوار شده است. با این وجود صادرکنندگان با همت جهادگونه در شرایط دشوار تحریم موفق شده‌اند پرچم صادرات را بالا نگه دارند و از این طریق به مانند بازوی اجرایی دولت در ارزآوری و حرکت دادن به چرخ اقتصاد، عمل کنند. در شرایطی که دولت برای فروش نفت با محدودیت جدی مواجه است و در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات آن نیز موانعی پیش پای خود دارد، صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی و خدمات در بخش خصوصی موفق شده‌اند از سد محدودیت‌های داخلی و خارجی عبور کنند.
شافعی با اشاره به برخی محدودیت‌های داخلی ایجاد شده در مسیر توسعه صادرات، تصریح کرده است: وقتی از محدودیت‌های داخلی سخن به میان می‌آید، باید با کمال تاسف از سیاست‌های خلق‌الساعه و انبوه بخشنامه‌هایی سخن گفت که فعالان اقتصادی را در پیچ تحریم داخلی گرفتار کرده است. انتظار بی‌جایی نیست که برای فعالان اقتصادی در شرایط تحریم فرش قرمز پهن شود و موانع موجود با سرعت از پیش پای آن‌ها برداشته شود اما نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداده است بلکه سخت‌گیری‌ها و مانع‌تراشی‌ها ادامه یافته است تا کار برای بخش خصوصی در کارزار تحریم‌ها، دشوارتر شده باشد. به تمامی این موانع داخلی و خارجی باید مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا را هم اضافه کرد. محدودیت‌های بین‌المللی ناشی از این همه‌گیری را می‌توان سومین مانع بزرگ پیش پای صادرکنندگان دانست.
رییس اتاق بازرگانی ایران خطاب به مسئولان دولتی گفته است: با این وصف ضرورت حمایت دولت و نیز حذف فرایندها و مقررات غیر تخصصی، بیش از پیش ضروری می‌نماید تا صادرکندگان واقعی کشور که در جنگ اقتصاد بین‌الملل مشغول کارزار هستند از توان عملیاتی کافی برای رقابت برخوردار باشند. همچنین توسعه تعاملات سیاسی با کشورهای منطقه و پیوستن به معاهدات بین‌المللی با در نظر گرفتن منافع همه‌جانبه کشور، موضوع مهم و جدی است که انتظار می‌رود دولتمردان با درک حساسیت‌های کنونی با سرعت بیشتر برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها، مدبرانه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نموده تا فرصت‌سازی بیشتری برای افزایش سهم در بازارهای جهانی را میسر کند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین