کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر خارجه طالبان: همسایگان افغانستان در به رسمیت شناختن ما از جهان پیشی بگیرند

ایسنا , 25 مهر 1400 ساعت 15:48

حزب الله:وزیر خارجه دولت موقت طالبان با بیان اینکه در ترکیه مساله بلوکه شدن دارایی‌های افغانستان به دست آمریکا بررسی شد، گفت به رسمیت شناختن دولت آنها در جهان به زمان نیاز دارد و کشورهای همسایه می‌توانند در این زمینه از دیگر کشورها پیشی بگیرند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ دولت موقت طالبان در افغانستان که به منظور انجام برخی مذاکرات به آنکارا، پایتخت ترکیه سفر کرده بود، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی به سوالات مربوط به تحولات اخیر این کشور پاسخ داد.
وی افزود: «آماده‌ایم در راستای منافع افغانستان مطابق اصول اسلامی با کشورهای سرمایه‌گذار همکاری کنیم. از آمریکا خواسته‌ایم که در آبادانی و بازسازی افغانستان نقش فعالی داشته باشد. به مقامات واشنگتن گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط دیپلماتیک داشته باشیم. می‌توانیم از امکانات و تجارب ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری٬ زیرساخت‌ها و بازسازی افغانستان بهره ببریم».
متقی تاکید کرد: ترکیه می‌تواند نقش خوبی در بازسازی افغانستان داشته باشد. روابط کشورهای جهان با ما روز به روز بهتر می شود. کسانی که از افغانستان به کشورهای دیگر می‌روند به دلیل مشکلات امنیتی یا سیاسی نه بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی می‌روند. هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد، هیچ مشکلی برای هیچکس ایجاد نمی‌شود و هیچ آسیبی به دلایل سیاسی ایجاد نمی‌شود. رویدادهایی در مساجدی در  قندوز و قندهار رخ داد که تأمین امنیت آنها دشوار بود. از این پس تلاش‌های ویژه‌ای برای تأمین امنیت مساجد نیز انجام خواهد شد.
او درباره اینکه پیام‌های طالبان به مقامات ترکیه چه بود و چه پیام‌هایی از آن گرفت، گفت: به دعوت رسمی دولت ترکیه آمدیم و با وزیر امور خارجه دیداری داشتیم. در مورد وضعیت کنونی افغانستان و روابط دوجانبه رایزنی کردیم. درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان و سرمایه ملت افغانستان که در خارج از کشور از سوی آمریکا بلوکه شده است٬ نیز بحث کردیم. نظر دولت ترکیه نیز در این موارد مثبت بود. سپس با رئیس امور دینی ترکیه درباره فعالیت‌های علمی و فرهنگی و همچنین با مسئولین سازمان هلال احمر و آفاد ترکیه در راستای ارسال کمک‌های این دو نهاد در آستانه فصل زمستان به مردم افغانستان گفت‌وگو کردیم. با مسئولان وزارت کشور ترکیه نیز تماس‌هایی برقرار کردیم. سفر به ترکیه را می‌توان خوب ارزیابی کرد٬ در موارد مختلف تبادل‌نظر صورت گرفت، امیدوارم در آینده نیز نشست‌هایی در کابل داشته باشیم.
متقی درباره درخواست از دولت ترکیه برای کمک به آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان گفت: آمریکا با این اقدام، در حق مردم افغانستان ظلم کرده است. زیرا حقوق کارمندان علم و فرهنگ بهداشت از این محل، پرداخت می‌شد و تاثیر مثبتی در اقتصاد افغانستان داشت. موضوع از چه قرار بوده٬ چرا بلوکه شده چرا مردم افغانستان با چنین رفتار آمریکا مجازات می‌شوند، گناه مردم چیست. از سوی دیگر آمریکا و دیگر کشور های جهان اعلام می‌کنند که به مردم کمک‌های بشردوستانه ارسال شود و حقوق بشر پایمال نشود. از سوی دیگر هم حق ۴۰ میلیون نفر از مردم افغانستان را پایمال می‌کنند که پیامدهای ناگواری برای کودکان و زنان افغانستان خواهد داشت. ترکیه یک کشور مستقل است و نقش سازنده و معتبری در سطح جهان دارد، این موضوع را با مسئولان ترکیه در میان گذاشتیم. مقامات ترکیه روز گذشته در نشست خبری در این مورد صحبت کردند.
وزیر خارجه طالبان افزود: ترکیه یک کشور فعال بوده و از اقتصاد خوبی برخوردار است. همچنین نقش فعالی در دیپلماسی دنیا و جهان اسلام دارد. افغانستان و ترکیه پیشینه تاریخی دارند، هر دو کشور اسلامی بوده و از منظر جغرافیایی نیز نزدیک به شمار می‌رویم. می‌توان از امکانات و تجارب ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری٬ زیرساخت‌ها و بازسازی افغانستان بهره برد.
متقی با تاکید بر مساله بازگرداندن پناهجویان افغان در دیدار با مقامات ترکیه گفت: نظر من این است که باید برای مردم افغانستان شرایط زندگی خوب تامین شود، به آنها کمک شده و تحریم‌ها رفع شود. مردم مجبور به ترک کشور و مهاجرت نشوند. علت خروج اخیر مردم افغانستان ناامنی و مسائل سیاسی نیست بلکه آنها به خاطر مشکلات اقتصادی کشور را ترک می‌کنند. پیام من به تمام مردم در افغانستان و یا خارج از کشور این است که طالبان با کسی مشکلی ندارد و آغوش افغانستان به روی آنها باز است.
او در پاسخ به اینکه پس از روی کارآمدن طالبان تاثیر چین بر افغانستان چه بوده است، گفت: پس از ۴۰ سال امنیت در افغانستان برقرار شد و تمام جغرافیای کشورمان تحت کنترل یک قدرت بوده و زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شده است. آماده‌ایم در راستای منافع افغانستان مطابق اصول اسلامی با کشورهای سرمایه‌گذار همکاری کنیم. چین همسایه افغانستان است، در منطقه کشور تاثیرگذاری است و در آینده نشست‌هایی خواهیم داشت و اگر تمایلی برای ساخت و ساز داشته باشند، همکاری می‌کنیم و از کشورهای دیگر جهان نیز که پروژه‌هایشان ناتمام مانده بود دعوت می‌کنیم به کار خود ادامه دهند.
متقی درباره مشکلات اقتصادی و راه‌های تامین بودجه افزود: نخست از جامعه جهانی می‌خواهیم که به افغانستان کمک کند. پول‌های بلوکه شده باید آزاد شود تا برای بهبودی اقتصاد افغانستان استفاده شود. در دیدار با مقامات آمریکا و دیگر کشورهای جهان در قطر و مقامات ترکیه در آنکارا نیز بر این موضوع تاکید کردیم. در سطح جهان کشورهایی وجود دارند که علی‌رغم آنکه روسای دولت‌هایشان با کودتا روی کار آمده یا منسوبان یک خاندان هستند به رسمیت شناخته می‌شوند اما دولت ما به رسمیت شناخته نمی‌شود. به نظر من این رفتار جهان غصب و پایمال حق و حقوق مردم افغانستان است. با بهبودی اقتصاد، افغانستان می‌تواند نقش خوبی در منطقه ایفا کند. با بهبودی اقتصاد، نظام و قوانین دولت‌مان نیز منظم‌تر خواهد شد.
این مقام ارشد طالبان گفت: کشورهای زیادی کمک‌های بشردوستانه ارسال کرده‌اند که در حال توزیع است. با مسئولان اروپایی و آمریکایی نیز دیداری داشتیم. مقامات اروپایی تعهد کردند بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه ارسال کنند. پیش از این نیز در ژنو بیش یک میلیارد دلار تعهد شده بود، این نشانه تعامل دنیا با ماست.
متقی درباره تهدید داعش در افغانستان و کشورهای دیگر هم مدعی شد: تهدید داعش در حال حاضر در افغانستان جدی نیست. در خاک افغانستان بر منطقه‌ای تسلط ندارد. عناصر داعش حملاتی را در مساجد و خیابان‌ها ترتیب می‌دهند. در افغانستان مرکزی به نام داعش وجود ندارد، آنها قدرت نظامی ندارند. البته که تبلیغات به نفع داعش جریان دارد. می‌خواهند دولت طالبان را ضعیف نشان بدهند.
امیر خان متقی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا بابت جرایمی که در افغانستان مرتکب شده٬ به دولت کابل غرامت خواهد داد، تاکید کرد: از آمریکا خواسته‌ایم که در آبادانی و بازسازی افغانستان نقش فعال داشته باشد. به مقامات واشنگتن گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط دیپلماتیک داشته باشیم اما حضور نظامیان خارجی را هرگز نمی‌پذیریم. نمی‌خواهیم استقلال افغانستان زیر سوال برود. در توافق دوحه آمریکایی‌ها تعهد کرده‌ بودند که در بازسازی افغانستان سهم فعال خواهند داشت. سرمایه مسدود شده متعلق به ذخایر مالی بین‌المللی بانک مرکزی افغانستان بود. کمک‌های مالی کشورهای دیگر نبود.
متقی درباره ارائه تضمینی برای حفاظت از جان شیعیان در افغانستان بعد از حملات قندهار و قندوز گفت: ما مصمم هستیم هم امنیت اهل تسنن و هم اهل تشیع را در افغانستان تامین کنیم. دولت مسئول است که امنیت هر شهروند افغان را تامین کند. حوادثی که در مساجد قندوز و قندهار رخ داد، تامین امنیت آنها دشوار بود. از این پس سازمان اطلاعات توجه بیشتری به مراکز دینی خواهد داشت و امنیت مراکز دینی و مذهبی با کمک مردم تامین خواهد شد.
او در خصوص برنامه‌ بین‌المللی طالبان گفت: در آینده نزدیک کنفرانسی در مسکو برگزار می‌شود و هیئت طالبان نیز حضور خواهند یافت. پیام مردم و دولت افغانستان در این کنفرانس به گوش جهانیان رسیده خواهد شد. انتظار داریم پیرامون حقایق و نیازهای مردم افغانستان بحث شده و نتایج خوبی به همراه داشته باشد. از دیرگاه روابط خوبی با روسیه داشتیم، این موضوع در مورد سایر کشورهای منطقه نیز صدق می‌کند. تاکنون مشکلی با دولت تاجیکستان نداشته‌ایم اما رسانه‌ها به این نحو جلوه می‌دهند. اما اگر هم مشکلی پیش آمد، تلاش می‌کنیم از راه‌های دیپلماتیک آن را حل کنیم.
متقی درباره حل مشکل مرزی با پاکستان افزود: می‌خواهیم با اسلام‌آباد روابط خوبی داشته باشیم به خصوص در زمینه اقتصادی. رونق تجارت میان افغانستان و پاکستان مهم است. همچنین میلیون‌ها مهاجر افغان در خاک پاکستان زندگی می‌کنند. به این لحاظ داشتن روابط خوب و حسنه میان دو کشور یک نیاز مبرم است. درباره تعلیق پروازها میان دو کشور، موضوع اختلاف، بین کابل و اسلام‌آباد نیست. موضوع مربوط به افزایش غیرقانونی قیمت بلیط‌های هواپیما بود و مذاکره در این خصوص جریان دارد.
این مقام طالبان درباره کنترل خطرات امنیتی هم گفت: خطراتی که قبلا مطرح بود، رفع شده است. در حال حاضر تمام جغرافیای افغانستان تحت تسلط یک دولت است. مردم با دولت همکاری می‌کنند. برای تمام نظامیان سابق و مخالفان، عفو عمومی اعلام شد. موضوع اقتصاد افغانستان خیلی مهم بوده و روابط‌مان با دیگر کشورهای جهان حائز اهمیت است. امیدوارم دولت‌مان با دستیابی به یک نظام عالی توانایی مقابله با هر نوع مشکلاتی را داشته باشد.
این مسوول وزارت خارجه طالبان درباره اینکه کدام یک از کشورها تمایل دارند دولت آنها را به رسمیت بشناسند، گفت: با بسیاری از کشورها روابط حسنه داریم و هیئت‌های اعزامی‌مان نیز در آنها مورد استقبال قرار می‌گیرد. سفارت‌خانه بسیاری از کشورها در کابل فعالیت دارد. اعلام به رسمیت شناختن نیازمند زمان است. در این خصوص کشورهای همسایه و منطقه، می‌توانند از دیگر کشورهای جهان پیشی بگیرند.


کد مطلب: 265733

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265733/وزیر-خارجه-طالبان-همسایگان-افغانستان-رسمیت-شناختن-جهان-پیشی-بگیرند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com