تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی محتوای نشست غیرعلنی امروز نمایندگان با وزیر امور خارجه را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۷۱۷
اشراف دستگاه دیپلماسی نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه/ وزارت خارجه با دقت تحولات منطقه را رصد می‌کند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح محتوای نشست غیرعلنی امروز نمایندگان با وزیر امور خارجه گفت: در هفته های اخیر منطقه غرب آسیا و همسایگان جمهوری اسلامی ایران تحولات و اتفاقات متعددی را دیده اند که از منظر سیاست خارجی و نگاه مردم ما حائز اهمیت بوده است. وزیر امور خارجه هم برای تشریح این وضعیت به مجلس شورای اسلامی آمد.
 
وی ادامه داد: دیدگاه ها و تحلیل های وزیر امور خارجه از تحولات اخیر و اقدامات دستگاه دیپلماسی در قبال این تحولات توضیح داده شد.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: در عراق انتخابات پارلمانی برگزار شد که از دل این رویداد دولت جدید عراق انتخاب خواهد شد. همچنین موضوع افغانستان و تحولات این کشور با تغییر حاکمیت نیز مورد بررسی قرار گرفت که گروه طالبان حاکمیت این کشور را در دست گرفت.
 
موسوی با اشاره به تحولات لبنان و سوریه گفت: تحرکاتی در سطح کلان از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر اساس طرح های راهبردیشان در قبال منطقه و همسایگان ما دنبال می‌شود.همچنین سلسله تحولاتی در منطقه شمال غرب کشور در حال رخ دادن است که بعضا تهدید مرزهای ما به شمار می رود.
 
وی توضیح داد: امیرعبداللهیان درباره مسائل مذکور توضیحات مفصلی ارائه کرد؛ به ویژه در مورد افغانستان ، تحولات شمال غرب کشور و اتفاقات بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان مسائلی مطرح شد که مسائل مرزی شمال غرب ما می تواند تهدیدهای ضمنی را منجر شود.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد که وزیر امور خارجه تحلیل جامعی از راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحت تاثیر قراردادن تحولات و سلسله رخدادها ارائه کرد.
 
موسوی گفت: مقرر شد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تحولات را با دقت بیشتری دنبال کند و از دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه گزارش‌های نوبه‌ای دریافت کند. همچنین در صورت لزوم مجلس شورای اسلامی به مسائل ورود کند ، به دولت و سایر قوا کمک کند تا منافع کشور تامین شود.
 
وی یادآور شد که وزیر امور خارجه درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات شمال غرب کشور توضیح داد. بر اساس گفته های امیرعبداللهیان، دستگاه دیپلماسی در مسائل منطقه را با دقت رصد می‌کند و تحرکات دشمن و رژیم‌صهیونیستی تحت اشراف و پیگیری کشور ماست.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: وزیر امور خارجه یادآوری کرد که مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات مذکور روشن است و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که دشمن با این تحولات ضرر و زیانی به منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور وارد کنند. فلسفه و نحوه ورود ایران به این تحولات مبتنی بر حفظ ثبات در منطقه است.
 
موسوی تاکید کرد: معتقدیم آنچه که می‌تواند ثبات را در منطقه برقرار کند، مداخله نکردن قدرت های بیرونی است ؛ مردم و دولت های منطقه خودشان توان  حل مسائل‌شان را دارند. امیرعبداللهیان هم تاکید کرد که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی فعالی را دنبال می کند.
 
وی اظهار کرد: مسئله اقتصادی ایران با منطقه ، دنیا و همچنین روابط تجاری با همسایگان موضوع مورد تاکید نمایندگان بود. وزیر امور خارجه اقدامات دستگاه دیپلماسی درباره مسائل اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی را تشریح کرد.
 
موسوی افزود: امیرعبداللهیان در نشست غیرعلنی خبر داد به زودی ۳۵ رایزن بازرگانی از سوی وزارت امور خارجه و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط انتخاب خواهند شد تا دیپلماسی فعال و پویایی اقتصادی در منطقه، همسایگان، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین داشته باشیم. مجلس با تاکید این مسئله را دنبال خواهد کرد.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: برای پیگیری مسائل هسته‌ای مدل های مختلف وجود دارد و تاکنون چند مدل متفاوت را دنبال کردیم. در یک دوره تنها با سه کشور اروپایی به ‌عنوان کشورهای واسط مذاکره می‌کردیم. همچنین مدتی در قالب ۱+۵ مسائل را پیش می‌بردیم که به برجام منتهی شد.
 
وی اضافه کرد: این که در دوره جدید وزارت امور خارجه مذاکرات و تعاملات با چه مدلی پیش خواهد رفت نیاز به بررسی دقیق تری دارد که نخست، نقاط قوت و ضعف مدل‌های قبلی باید بررسی شود و دوم، بهترین مدل تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران با همکاری دولت و مجلس و شورای عالی امنیت ملی و دیگر دستگاه ها با توجه به سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری انتخاب شود.
 
موسوی اظهار کرد: اخیراً شاهد لفاظی هایی از سوی برخی سران کشورها بودیم که جمهوری اسلامی ایران پاسخ سیاسی لازم را داده و در قالب رزمایش اخیر شمال غرب کشور نشان دادیم آمادگی دفاعی کامل وجود دارد.
 
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر حفظ روابط حسنه و تعامل از سوی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان بیان کرد: جایی که احساس کنیم قدرت های خارجی و رژیم صهیونیستی مداخله می‌کند تا پروژه‌ای در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران دنبال شود، حتماً دستگاه دیپلماسی کشور ، نیروهای مسلح و دفاعی آمادگی لازم برای رصد ، پیگیری و دفاع را دارند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین