تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
plusresetminus
حزب الله:شهر تهران، جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی دارد که شاید از چشم برخی دور مانده باشد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۴۹۱
تهران؛ شهری مملو از جاذبه‌های تاریخی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،شهر تهران، جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی دارد که شاید از چشم برخی دور مانده باشد. امروزه تبلیغات در این حوزه، حرف اول را در جذب گردشگران داخلی و خارجی می زند. اما این سوال برایمان ایجاد شد که تهران، به عنوان نقطه هدف گردشگری ایران، تا چه اندازه مورد توجه قرار می گیرد و چه اقداماتی برای معرفی جاذبه های پایتخت به گردشگران، انجام شده است؟ 
به این منظور با علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران و مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری گفت و گو کردیم.
تاثیر پایتخت بر گردشگری سایر شهرها
مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: اگر دفتر سیر تاریخ گردشگری ایران را ورق بزنیم، متوجه میشویم شهر‌هایی که دارای وسعت سیاسی و جغرافیایی بوده و پایتخت هستند، در گردشگری سایر شهر‌ها اثر گذارند.
وی افزود: سابقه گردشگری ایران به بیش از ۶ الی ۷ هزار سال قبل برمی گردد. پایتخت هر کشور به عنوان نقطه هدف گردشگری، در افزایش ورود گردشگران اثرگذار است. اولین چیزی که برای گردشگر اهمیت دارد، پایتخت آن منطقه است که نماد امنیت، تنوع اقلیمی و ... است.
شهر تهران، نگین گردشگری کمربند زمین
خاکسار بیان کرد: از منظر گردشگری، تهران با توجه به سابقه تمدن و شکل گیری شهر، از دویست قبل در جذب گردشگران اثر گذار بوده است. بازار تهران، ابنیه تاریخی، فرهنگ گفتاری قدیمی (فولکلور تهران)، مناظر و خیابان‌های شهر، همه جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب می‌آیند. همچنین شهر تهران همیشه به عنوان یک عنصر سیاسی مطرح بوده است.
وی افزود: با توجه به آمار بازدید کنندگان و گردشگران، جاذبه‌های شهر تهران، عامل مهمی در جذب گردشگر بوده است. به گونه‌ای که ۵۵ الی ۶۵ درصد گردشگران به تهران اختصاص دارد.
تهران، شهری مملو از جاذبه‌های تاریخی
خاکسار درباره دغدغه‌های این حوزه بیان کرد:  یکی از دغدغه‌هایی که در هفته گردشگری راجع به آن در رادیو گفتگو کردیم، نماد توسعه گردشگری است. ما در تبلیغات گردشگری در صدا و سیما، شبکه‌ها و سایت‌های جهانی کم کاری کردیم.
وی بیان کرد: بررسی‌های تاریخ گردشگری کشور‌های همسایه و بررسی سازمان جهانی گردشگری، در بازاریابی gmp (درآمد‌های ناخالص ارزی در خارج از کشور)، نشان می‌دهد که ما در حوزه بازاریابی جهانی گردشگری و معرفی جاذبه های ایران به جهان، اقدام چشم گیری انجام ندادیم. در صورتی که کشور‌هایی مثل امارات و ترکیه در این حوزه موفق بوده اند.
خاکسار تاکید کرد: انشاالله با عضویت ایران در مجمع اقتصادی شرق آسیا و پیمان شانگهای، بتوانیم سهم تبلیغاتی ایران را ارتقا بخشیم.

تهران، بهترین مقصد گردشگری
علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران  درباره گردشگری تهران بیان کرد: در نظر گرفتن تهران تنها به عنوان مسیر ارتباطی گردشگران، تلفظ صحیحی نیست. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تهران، یکی از بهترین و به صرفه‌ترین مقاصد گردشگری است.
وی افزود: تهران در طول ادوار تاریخی، تنها شهری است که سی و اندی سال به صورت مستمر پایتخت سیاسی بوده و بسیاری از اتفاقات فرهنگی، مذهبی و تاریخی در تهران اتفاق افتاده است.
تهران، شهری مملو از جاذبه‌های تاریخی
رفیعی بیان کرد: شاید زمانی، تهران تنها یک کریدور ارتباطی به شمار می‌رفت. اما الان تهران گردی برای شهروندان و حتی گردشگران خارجی، نامی آشناست. خیلی از شهر‌های استان تهران مانند فیروزکوه، دماوند و تنگه واشی، میتوانند خود مسیر گردشگری باشد. تهران حتی به عنوان قطب درمانی کشور محسوب شده و تعدادی از هم وطنان و گردشگران خارجی در قالب گردشگری سلامت به این شهر سفر می‌کنند.
رفیعی درباره بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های تهران بیان کرد: زمانی که گردشگران خارجی وارد فرودگاه می‌شوند، حداقل یک شب را در تهران گذرانده و از جاذبه‌های شهر تهران بازدید می‌کنند. البته موضوع کرونا در دو سال گذشته بر این روند اثر گذاشته است.

تبلیغات گردشگری، از سایت های الکترونیکی تا کتاب
وی درباره نحوه تبلیغات گردشگری اظهار کرد: همین اواخر مسیر‌های پیاده روی شهر تهران را برای کسانی که می‌خواهند پیاده‌روی کنند، معرفی کردیم. همچنین مناطق گردشگری شهر تهران و شمال تهران (شمیرانات) را معرفی کردیم. همچنین از سایت‌های الکترونیکی برای معرفی جاذبه‌ها استفاده شده است؛ که از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت visit iran اشاره کرد.
تهران، شهری مملو از جاذبه‌های تاریخی
وی ادامه داد: در حوزه تبلیغات گردشگری، کتاب‌هایی به زبان خارجه نیز در حال تدوین است. در این کتابها، محور‌ها و مسیر‌های گردشگری استان تهران تدوین شده و این کتاب‌ها و بروشور‌ها برای نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۱ دبی و نمایشگاه دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است. همچنین از جانب معاونت گردشگری کشور در سال قبل، دو فیلم برای گردشگران چینی به زبان چینی ساخته شد.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین