تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
plusresetminus
حزب الله: یک فوق تخصص بیماری های ریه گفت: میزان واکسیناسیون افزایش یافته و اکثریت جمعیت دارای ریسک واکسن تزریق کرده اند و توصیه می کنم به واکسن اکتفا نکنیم و کماکان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و از حضور در مکان های شلوغ و دورهمی خودداری کنیم تا دوره بیماری کرونا کاهش پیدا کند.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۳۵۵
به واکسن کرونا اکتفا نکنیم/ بُخور در بهبود علائم تنفسی بیماران ریوی تاثیر چندانی ندارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر"سیدمهدی هاشمی" در گفت و گو با ایسنا درباره علائم بیماری کرونا اظهار کرد: این بیماری با علائمی مانند تب، ضعف، خستگی، گلودرد، علائم گوارشی، سرفه های خشک و بدن درد شروع می شود و ظرف سه تا پنج روز علائم در اغلب افراد تخفیف یافته و به ست بهبودی پیش می روند.
وی افزود: کمتر از ۲۰ درصد افراد در این بین دچار تشدید علائم بیماری در روزهای پنجم تا هفتم شده و با درگیری ریه و تشدید علائم تنفسی، احساس نفس تنگی، تشدید سرفه و افزایش تعداد تنفس و بدتر شدن حال عمومی را دارند که نیاز به مراجعه مجدد به پزشک و بررسی های بیشتر بوده و درمان های مناسب برای درگیری ریوی آغاز می شود.
هاشمی درباره علل ایجاد خلط خونی در برخی افراد بیان کرد: یکی از علائم اولیه بیماری کرونا سرفه است که گاهی شدید و ممکن است بدون درگیری ریوی باشد اما به دلیل شدت سرفه و پارگی مویرگ و حبابچه های جداره راه های هوایی، مقدار اندکی خون به صورت خلط خونی خارج و نگرانی ایجاد نماید که این موارد بعضی اوقات نشانه درگیری دستگاه تنفسی تحتانی است و وقتی راه های هوایی در اثر بیماری درگیر شوند یک التهاب سراسری در بافت ریه به وجود می آید و باعث می شود مستعد پارگی حبابچه ها و مویرگ های جدار راه های هوایی و ورود خون به خلط شود که ممکن است این علامت بی اهمیت یا علائم مهمی باشند  و فردی که درکرونا دچار این علامت می شود لازم است به پزشک مراجعه کند.
این فوق تخصص بیماری های ریه تصریح کرد: سرفه های تکرار شونده در روز که قطاری و شدید نبوده و همراه با خلط نیست، در روزهای اولیه بیماری کرونا اهمیت بالینی ندارد، اما سرفه های همراه با خلط خونی، قطاری و منجر به کبود شدن لب های فرد و اینکه باعث نفس تنگی و کاهش سطح هوشیاری افراد می شود و خس خس سینه و افت اکسیژن را به دنبال دارد، دارای اهمیت بالینی است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
وی درباره افرادی که بعد از بهبودی اولیه کرونا دچار سرفه های طولانی مدت می شوند، گفت: علت سرفه ها در برخی افراد بهبود یافته، افزایش پاسخ دهی راه های هوایی و افزایش میزان حساسیت راه های تنفسی است که این گروه نیاز به مراجعه به پزشک و در صورت نیاز استفاده از دارو و اسپری مناسب دارند اما درگیری بافت ریه ندارند؛ گروه دیگر افرادی هستند که دچار کووید۱۹شده و به خاطر التهاب، درجاتی از آسیب نسبتا دائمی در راه های هوایی آنها به وجود آمده و ممکن است تا مدت ها سرفه داشته و دچار نفس تنگی، کمبود اکسیژن خون و کمبود نفس در فعالیت روزانه بشوند که در این گروه بافت ریه آسیب دیده و بهبودی ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد اما اغلب این افراد بعد از چند ماه به سمت بهبودی می روند و تعداد اندکی ممکن است مادام العمر باشد. البته به این نکته باید توجه داشت که کرونا بیماری جوانی است و اینکه بگوییم مادام العمر این عرضه می ماند، حرف غیرعلمی است و هیچکس نمی تواند آینده بیماری را پیش بینی بکند.
هاشمی درباره اقدامات قبل از ابتلا به کرونا برای تقویت ریه بیان کرد: داشتن زندگی سالم، دوری از دخانیات، ورزش و تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد و باید رعایت کنیم تا ریه های سالمی داشته باشیم و در این صورت اگر مبتلا به کرونا شویم کمتر به سمت بیماری شدید می رویم.
وی تصریح کرد: کسانی که مبتلا به کرونا شده و خواستار اصلاح وضعیت ریوی هستند، با نظر پزشکی می توانند فعالیت های تنفسی و ورزشی را به تدریج و با آرامش شروع بکنند.
این فوق تخصص بیماری های ریه درباره استفاده از بُخور گفت: بخور تاثیر چندانی در علائم تنفسی بیماران ریوی ناشی از کرونا ندارد؛ اگرمحیط منزل خیلی خشک است، می شود به صورت موقت از بخور استفاده کرد اما رطوبت اتاق نباید خیلی زیاد شود چراکه با خارج شدن فرد از اتاق و منزل، تغییر این دما باعث تحریک راه های هوایی و افزایش سرفه هایش می شود.
وی ادامه داد: در شبانه روز حداکثر چهار ساعت، دو ساعت صبح و دو ساعت بعداز ظهر برای خارج شدن میزان خشکی منزل می توان از بخور استفاده کرد اما استفاده دائم از بخور یا افزودن برخی مواد به بخور توصیه نمی شود زیرا این کار می تواند باعث تحریک راه هوایی و افزایش سرفه بیماران بشود.
هاشمی در بخش پایانی سخنانش درباره واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: میزان واکسیناسیون افزایش یافته و اکثریت جمعیت دارای ریسک واکسن تزریق کرده اند و توصیه می کنم به واکسن اکتفا نکنیم و کماکان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و از حضور در مکان های شلوغ و دورهمی خودداری کنیم تا دوره بیماری کرونا کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: نباید فکر کنیم به محض تزریق واکسن کرونا، دیگر مبتلا نخواهیم شد و باید توجه داشت که دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی نسبی به وجود می آید.
هاشمی بیان کرد: حتی اگر واکسن زدیم اما بعد از چند وقت علائم پیدا کردیم بهتر است به پزشک مراجعه کنیم و تشخیص را به عهده کادر درمان بگذاریم.
وی در پایان اظهار کرد: ثابت شده استفاده از دو ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر است و ماسک های معمولی بیشتر از یک شیفت کاری نباید استفاده شود و باید دفعه بعد از ماسک جدید استفاده کرد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین