کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم تغییر معیارهای رنگ‌بندی کرونایی شهرها / ماجرای "اولین قرص مقابله با کرونا"

ایسنا , 21 مهر 1400 ساعت 9:07

حزب الله:رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم تغییر معیار رنگ‌بندی‌های کرونایی در کشور، گفت: اکنون معیار رنگ‌بندی در کشور وضعیت بیمارستان‌ها است، اما اگر بخواهیم روند اپیدمی را پیش‌بینی کنیم، باید به مولفه‌هایی مانند موارد مثبت روزانه، مراجعات سرپایی و پایش‌های ژنتیکی کووید و... توجه کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر علیرضا ناجی - ویروس شناسدرباره معیارهای رنگ‌بندی کرونا در کشور، گفت: اکنون معیار رنگ‌بندی در کشور وضعیت بیمارستان‌ها است؛ یعنی تعداد و موارد مثبت بستری. این موضوع به این معناست که شاید نزدیک دو هفته تا یک ماه از بروز و پیش‌بینی اپیدمی کووید می‌توانیم عقب باشیم.
وی افزود: باید توجه کرد که موارد مثبت روزانه، مراجعات سرپایی و پایش‌های ژنتیکی کووید، مواردی است که در رنگ‌بندی موثر بوده و حتی شاید مهم‌تر باشند. بنابراین اگر بخواهیم روند اپیدمی را پیش‌بینی کنیم، باید این مولفه‌ها را داشته باشیم. این موضوع چندین بار در کمیته‌های علمی کووید مطرح شده که معیارهایمان را تغییر داده، بروز موارد بیماری را هم در تعیین رنگ‌بندی وارد کرده و رنگ‌بندی را بر اساس موارد بروز و واریانت‌های موجود و در گردش مشخص کنیم. این موارد باید وارد شود و بر اساس این موارد است که می‌توانیم پیش‌بینی زودهنگام کرده و زودتر اقدام کنیم و در این صورت بتوانیم بر اساس اطلاعات درست به مبارزه با کووید بپردازیم.

گاهی اطلاعات بیماری را داریم، اما اقدام نمی‌کنیم

وزارت بهداشت به عنوان مغز متفکر کنترل کووید مورد قبول دولتی‌ها باشد

ناجی تاکید کرد: البته هرچند گاهی در ایران دیده می‌شود که ممکن است این اطلاعات را تا حدودی هم داشته باشیم و ببینیم، اما اقدام نمی‌کنیم. امیدوارم در دوره جدید، وزارت بهداشت آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند دیگران را مجاب کند که کارها و نظرات کارشناسی را قبول کنند و اجرا شود. در دوره قبلی اقدامات کارشناسی تا حدودی انجام می‌شد، اما اجرا نمی‌شد و وزارت بهداشت را به عنوان مغز متفکر قبول نمی‌کردند. امیدوارم در دولت جدید به این مغز متفکر اهمیت داده شود. بنابراین معیارهای رنگ‌بندی و در دسترس بودن اطلاعات و دخیل کردن افراد فنی و علمی بسیار مهم است و می‌تواند در کنترل کووید به ما کمک کند.

از واریانت‌های جدید کرونا چه خبر؟

وی درباره وضعیت واریانت‌های جدید، گفت: واریانت‌ مختلف دیده می‌شود و در گوشه‌گوشه دنیا وجود دارند، اما تاکنون هیچ واریانتی نتوانسته است بر واریانت دلتا غالب شود. البته هیچکس هم نمی‌تواند گارانتی بدهد که از این به بعد، این اتفاق نیفتد. باید توجه کرد که وقتی واریانت‌های مختلف در کنار هم می‌چرخند، ممکن است که واریانت‌های جدیدی حاصل از ممزوج شدن آن‌ها ایجاد شود. بر همین اساس اصرار داریم که ابتدا باید با اقدامات درمانی و واکسیناسیون بیماری را تا حدی کنترل کنیم تا گردش ویرس کاهش یابد تا احتمال وقوع واریانت‌های جدید کمتر شود.

همه چیز درباره "اولین قرص مقابله با کرونا"

ناجی در ادامه صحبت‌هایش درباره قرص ضد ویروس مولنوپیراویر که از سوی یک شرکت داروسازی در آزمایشات بالینی برای مقابله با کرونا سودمند اعلام شده است، گفت: یکی از بهترین داروهایی که تاکنون به دست آمده و بر ضد کووید ساخته شده، همین دارو است. این دارو اختصاصا برای کووید ساخته شده است و در مطالعات اثربخشی بسیار بالایی را هم در زمینه درمان و هم در زمینه پیشگیری نشان داده است. این دارو اختصاصا برای کووید ساخته شده و نتایج بسیار خوبی داشته و حتی روی واریانت های مختلف هم اعم از مو، دلتا و... کار کردند و روی آنها هم تاثیر زیادی داشته است.
وی افزود: امیدواریم با ورود این دارو به لیست داروهای ایران و واردات آن بتوانیم عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشیم. در عین حال شنیده‌ام که شرکت‌های داروسازی داخلی هم اقداماتی انجام دادند تا بتوانند مواد اولیه این دارو را تهیه کنند و دارو ساخته شود. در هر صورت ساخت این دارو یکی از موفقیت‌های بزرگ است. نتایج  مطالعه انجام شده برای این دارو، اینطور بوده که در ۵۰ درصد از مواردی که مورد استفاده قرار گرفته از بستری شدن و بیماری وخیم جلوگیری کرده است که عدد بالا و نویدبخشی است. به نظر می رسد که FDA آمریکا آن را تایید کند و در این صورت همه کشورها به دنبال آن خواهند بود و ما هم از هم اکنون باید برای واردات یا تولید این دارو در داخل برنامه‌ریزی کنیم.  
 


کد مطلب: 265348

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265348/لزوم-تغییر-معیارهای-رنگ-بندی-کرونایی-شهرها-ماجرای-اولین-قرص-مقابله-کرونا

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com