تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
plusresetminus
حزب الله: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: میزان یارانه پنهان کشور عدد بسیار درشتی است و اصلاح ساختار بودجه و واگذاری شرکت‌های دولتی هم امری ضروری است و باید عملیاتی شود.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۲۹۶
یارانه پنهان کشور بسیار زیاد است/ شرکت‌های دولتی واگذار شوند
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری، گفت: گزارش تفریغ بودجه ۹۹ در تاریخ ۳۱ شهریور تقدیم مجلس شده بود که امروز بخشی از آن در صحن علنی مجلس قرائت شد و بخشی از آنکه شامل ارقام خاص و محرمانه بود، در جلسه غیرعلنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات، حساب سه هزار و ۶۰۰ دستگاه را مورد بررسی قرار داده است، افزود: بیش از ۲۷۰ تبصره تحت عنوان احکام سالانه بودجه وجود دارد که ما همه این احکام را بررسی کردیم تا مشخص شود کدام یک از این احکام اجرا و کدام اجرا نشده که این اقدامات فعالیتی زمان بر بود اما ما توانستیم پیش از موعد مقرر گزارش تفریغ بودجه ۹۹ را به مجلس تقدیم کنیم.
رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: روز گذشته رئیس جمهور بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد و مجلس شورای اسلامی می‌تواند با عنایت به این بخشنامه و همچنین گزارش تفریغ بودجه ۹۹ با نگاهی واقع بینانه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کند و فرصت خوبی برای اصلاح ساختار بودجه در اختیار مجلس و دولت قرار گرفته است.
بذرپاش ادامه داد: علاوه بر این ما هر دو ماه یک بار گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۰ را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم که مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه بودجه سال آینده می‌تواند این گزارش را هم مورد عنایت قرار دهد تا یک بودجه کارآمد و اثربخش در سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد.
وی با اشاره به گزارش تفریغ بودجه ۹۹، اظهار داشت: یارانه پنهان موضوعی است که همواره اعلام می‌شود اما به آن توجه نمی‌شود. میزان یارانه پنهان در سال ۹۹ یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است که عدد بسیار بزرگی است و می‌توان گفت میزان یارانه پنهان کشور در سال ۹۹ دو برابر منابع عمومی کشور و ۴۵ درصد نقدینگی کشور بوده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: همچنین میزان هدررفت در بخش آب در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ هفت هزار میلیارد تومان، میزان هدررفت برق در این بازه زمانی ۹ هزار میلیارد تومان بوده است و هدر رفت گاز هم عدد بالایی را نشان می‌دهد که ما باید برنامه ریزی لازم را در این زمینه داشته باشیم و مدیریت لازم انجام شود تا دیگر شاهد هدررفت نباشیم.
بذرپاش با اشاره به اینکه ناترازی های بودجه زیاد است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته میزان فروش نفت کاهش یافته است، ما برای کسب درآمد به سمت فروش اوراق رفتیم که قطعاً نمی‌توانیم با این مسیر یعنی با فروش اوراق کشور را اداره کنیم و باید راهکارهای دیگری برای تأمین درآمد کشور در نظر گرفته شود.
وی افزود: یکی از پیشنهاداتی که ما در گزارش تفریغ بودجه ۹۹ آوردیم آن بود که از ذخایر معدنی کشور بیشتر استفاده شود چرا که میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۲.۵ میلیارد تن است اما اکتشاف ذخایر معدنی ما حدود ۵۱۱ میلیون تن بوده که نشان می‌دهد ما کمتر از یک درصد از ذخایر معدنی خود را اکتشاف کرده‌ایم و اگر به این ذخایر توجه شود، قطعاً منابع بودجه از این طریق به دست می‌آید.
رئیس دیوان محاسبات کشور متذکر شد: علاوه بر این مجلس شورای اسلامی پایه‌های مالیاتی زیادی را تاکنون به تصویب رسانده است که بعضاً اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال آئین نامه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس حتی ابلاغ هم نشده در حالی که باید قوانین مجلس به ویژه در زمینه پایه‌های مالیاتی به درستی اجرا شود چرا که در بودجه روی این بخش‌ها حساب شده است.
بذرپاش گفت: از ۴۵ سال قبل تاکنون به طور متوسط سالانه ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که این نشان می‌دهد نوع مدیریت اقتصادی ما غلط است و در این شرایط تورم و رشد نقدینگی اجتناب ناپذیر است و ما باید به سمت اصلاح این وضع برویم.
وی با تأکید بر اینکه ما باید در بودجه شرکت‌های دولتی، اصلاح ساختار را اعمال کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دولتی در پیوست بودجه می‌آید که می‌توان این شرکت‌ها را واگذار و حتی به نصف تقلیل داد که راهکار مهمی در زمینه اصلاح ساختار بودجه و رفع مشکلات اقتصادی کشور است.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: علاوه بر این بودجه شهرداری‌ها و شرکت‌های نیمه دولتی بسیار زیاد است اما معمولاً در لایحه بودجه به مجلس ارائه نمی‌شود در حالی که توصیه ما این است که بودجه این بخش‌ها در قالب پیوست به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و باعث می‌شود نظارت‌ها افزایش پیدا کند.
بذرپاش تصریح کرد: بودجه‌ای که مجلس در حال حاضر رسیدگی می‌کند تمام بودجه کشور نیست و باید گفت بودجه برخی از بخش‌ها اصلاً به مجلس ارائه نمی‌شود و این رویه باید اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه ما از ابتدای کار خود در دیوان محاسبات تحقیق و تفحص از بخش‌هایی چون کشت و صنعت مغان، هفت تپه و آب و فاضلاب خوزستان را انجام دادیم، گفت: برای مثال در این سال‌ها هم از صندوق توسعه ملی و هم از بودجه عمومی کشور برای آب و فاضلاب استان خوزستان اعتباراتی تخصیص داده شده است و ما تاکنون بالغ بر ۴۰ تخلف در این زمینه احصا کردیم و تا پایان سال گزارش آن را نهایی و به مردم ارائه می‌دهیم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین