تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
plusresetminus
حزب الله:یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: خیلی از کشورها دارند به این نتیجه می رسند که واکسیناسیون را در برخی گروه ها از جمله کسانی که با مردم سر و کار دارند، اجباری بکنند و در برخی از کشورهای اروپایی نیز واکسیناسیون دانش آموزان دارد اجباری می شود اما در کشور ما هنوز اجباری نیست و پیش بینی می کنم با توجه به روند واکسیناسیون در کشور از جمله در سالمندان و ...، در دانش آموزان نیز واکسیناسیون افزایش می یابد و پیش بینی این است هر چه جلوتربرویم اجباری شدن واکسیناسیون را خواهیم داشت.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۲۸۶
پاسخ به دغدغه والدین درباره واکسن کرونای دانش آموزان/ پیش بینی اجباری شدن واکسیناسیون
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر"نوذر نخعی" امروز۲۰ مهرماه در گفت و گوی رسانه ای درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان کرمان اظهار کرد: از ابتدای آغاز واکسیناسیون در استان کرمان تاکنون ۹۳ درصد افراد بالای ۶۰ سال واکسن کرونا تزریق کرده اند که عدد بسیار خوبی حتی در سطح دنیاست.
 
وی با اشاره به مقاومت های روزهای نخست در مقابل واکسیناسیون افزود: در موج اخیر بیماری کرونا مردم دیدند کسانی که واکسن زده بودند، کمتر بیمار و یا بحال شند و برخی اصلا علامت دار هم نشدند لذا اثربخشی واکسن را دیدند.
 
نخعی با بیان اینکه در سنین جوان تر نیز همین مسئله بود و اکنون که واکسیناسیون دانش آموزان آغاز شده این مقاومت دیده می شود، تصریح کرد: در خیلی از کشورها زودتر از ایران تزریق واکسن در این گروه را آغاز کرده و حتی برخی کشورها برای کمتر از سن ۱۲ سال و پیش بینی این است سن ۱۲ سال نیز پایین تر می آید زیرا دنیا دارد به این سمت می رود.
 
این متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: والدین نگرانی و حساسیت دوچندان نسبت به فرزندان دارند اما بنده اعلام میکنم خوشخبتانه ۴۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در استان کرمان تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
 
وی با اشاره به اینکه دو فرزند ۱۵ و ۱۳ ساله بنده واکسن کرونا زده اند، گفت: مردم دلواپسی دارند که ممکن است اثر معکوس داشته باشد؛ بارها سئوال می کنند فردی که دیابت و آسم دارد واکسن بزند؟ که مجامع علمی می گویند این افراد باید زودتر واکسن بزنند و در بررسی ها مشخص شده یکی از سه کانون اصلی و مهم پخش شدن ویروس کرونا، مدارس هستند و حالا قرار است مدارس باز شوند.
 
نخعی با اشاره به اینکه عارضه ای که منجر به بستری یا مشکل شدید در دانش آموزان با تزریق واکسن کرونا بشود، نداشته ایم، اظهار کرد: مردم باید اطمینان داشته باشند. در خیلی از کشورها از سه سالگی واکسیناسیون کرونا آغاز شده و نتایج خوبی داشته و در کشور ما مدارس باز می شود و نباید کاری بکنیم که بعد حسرت بخوریم کاش فرزندمان را واکسن زده بودیم تا کرونا نمی گرفت.
 
وی بیان کرد: خیلی از کشورها دارند به این نتیجه می رسند که واکسیناسیون را در برخی گروه ها از جمله کسانی که با مردم سر و کار دارند، اجباری بکنند و در برخی از کشورهای اروپایی نیز واکسیناسیون دانش آموزان دارد اجباری می شود اما در کشور ما هنوز اجباری نیست و پیش بینی می کنم با توجه به روند واکسیناسیون در کشور از جمله در سالمندان و ...، در دانش آموزان نیز واکسیناسیون افزایش می یابد و پیش بینی این است هر چه جلوتربرویم اجباری شدن واکسیناسیون را خواهیم داشت.
 
این متخصص پزشکی اجتماعی درباره علت انتخاب واکسن سینوفارم برای دانش آموزان اظهار کرد: این واکسن حاوی ویروس غیرفعال شده است و از این جهت خیال راحت تر است که اگر ایمنی زائی کمتری دارد، عوارض آن نیز کمتر است و برای همین برای کودکان که در مجامع علمی دنیا با وسواس به آن ها نگاه می شود، از این واکسن استفاده می شود و این نکته مهم است که هر دو دوز واکسن باید برای کودکان تزریق شود.
 
وی افزود: واکسن کرونا در مقابل جهش های ویروس حفاظت ایجاد می کند و جهش های متفاوت، واکسن را بی اثر نمی کند و واکسن های موجود بر روی جهش هایی که تاکنون رخ داده، موثر بوده است.
 
نخعی در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسن آنفلوانزا در فصل سرما گفت: توصیه این است در مهر و آبان ماه واکسن آنفلوانزا تزریق شود و سال گذشته پیش بینی شد آنفلوانزا کم خواهد بود که همینطور شد و تعداد خیلی محدود بود و امسال نیز با توجه به پایش نیمکره جنوبی، پیش بینی این است آنفلوانزا مشکل آفرین نباشد اما بعضی از افراد پرخطر هستند از جمله خانم های بادار و افراد بالای ۶۵ سال که باید واکسن را دریافت کنند و بقیه با توجه به شرایط می توانند اقدام کنند و گروه های دیگر بسته به شرایط از جمله افراد دارای نقص ایمنی و کسانی که کورتن استفاده می کنند باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام نمایند.
 
وی بیان کرد: پیش بینی می شود امسال نیز آنفلوانزا کمتر باشد زیرا به خاطر کرونا، مردم ماسک می زنند و فاصله گذاری را رعایت می کنند که موجب جلوگیری از آنفلوانزا می شود که سرایت پذیری آن کمتر از دلتاست و اگر کرونا نگیریم و رعایت کنیم خودبه خود آنفلوانزا نمی گیریم ضمن اینکه واکسن آنفلوانزا و کرونا تداخلی ندارند.
 
این متخصص پزشکی اجتماعی درباره دغدغه والدین در کودکان کمتر از ۱۲ سال گفت: هورمون ملاتونین در بدن کودکان پنج تا ۱۲ ساله موجود است و برای همین کودکان مقاومت بیشتری در مقابل کرونا دارند و منحنی احتمال بستری و فرم شدید بیماری در ۱۲ سال به بعد صعودی می شود و هرچه سن بالاتر می رود احتمال شدید شدن بیماری افزایش می یابد برای همین واکسیناسیون کرونا را در افراد بالای ۱۲ سال ملاک قرار داده اند.
 
وی افزود: هرچه پوشش واکسیناسیون در سنین مختلف در جامعه بیشتر بشود، کودکان نیز کمتر درگیر می شوند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین