تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
plusresetminus
حزب الله:پس از اتمام فرایند شمارش آراء در انتخابات پارلمانی عراق، احزاب و شخصیت های سیاسی بسیاری به این نتایج انتخابات واکنش نشان داده اند.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۲۷۰
واکنش عراقی‌هابه نتایج انتخابات/رایزنی برای تشکیل فراکسیون اکثریت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی روز یکشنبه شاهد تحولات مختلفی در عرصه سیاسی بوده است. درهمین ارتباط، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی بسیاری به نتایج انتخابات واکنش نشان داده اند.
آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق
آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق از پیشتازی صدری‌ها در این انتخابات حکایت دارد. بر اساس گزارش‌هایی که در این زمینه منتشر شده است، پراکندگی کرسی‌های پارلمانی در عراق طی ۴ سال آینده به شرح ذیل است:
جریان صدر: ۷۳ کرسی
حزب تقدم: ۴۰ کرسی
دولت قانون: ۳۷ کرسی
شخصیت‌های مستقل: ۲۰ کرسی
حزب دموکرات کردستان: ۳۲ کرسی
حزب عزم: ۱۴ کرسی
ائتلاف فتح: ۱۴ کرسی
جنبش امتداد: ۱۰ کرسی
اتحاد اسلامی: ۹ کرسی
الجیل الجدید: ۹ کرسی
اشراقة کانون: ۸ کرسی
جریان‌های حکمت و النصر: ۵ کرسی
نوری المالکی: رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت را آغاز کردیم
«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی به انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور واکنش نشان داد.
بر اساس این گزارش، رئیس ائتلاف دولت قانون در این زمینه گفت: مذاکرات و رایزنی‌های خود برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را آغاز می‌کنیم. وی اعلام کرد که با احزاب شیعه، سنی و کُرد تفاهماتی برای تشکیل فراکسیون اکثریت صورت گرفته است.
روز گذشته شبکه «المیادین» گزارشی را در خصوص نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق منتشر کرد. این شبکه در گزارش خود آورده است: صدری‌ها اعلام کرده‌اند که ۷۳ کرسی را به دست آورده‌اند.
توئیت سیاستمدار مشهور عراقی
عزت الشابندر، سیاستمدار سرشناس عراقی با انتشار توییتی درباره انتخابات برگزار شده در عراق نوشت: مسابقه کوچک‌تر به پایان رسید تا مسابقه بزرگ‌تر آغاز شود، فراکسیون بزرگ‌تر تشکیل شود و دولت شایسته‌تری انتخاب شود. تشکر از دولت، نیروهای امنیتی و کمیساریای مستقل انتخابات. شما آنچه را که می‌بایست به بهترین شکل ممکن انجام دادید.
ائتلاف احتمالی نوری مالکی در پارلمان
برخی از منابع نزدیک به نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از احتمال ائتلافی با این ترکیب سخن گفته اند؛ دولت القانون ٣٧ کرسی، عزم ۱۵ کرسی، فتح ۱۴ کرسی، کلدانین ۵ کرسی، حقوق یک کرسی، اقتدار یک کرسی. این ائتلاف مجموعاً از ۷۳ کرسی برخوردار است.
بارزانی: کُردها برای تحقق منافع مشترک تلاش کنند
مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان که حزب او در انتخابات اخیر بیشترین کرسی را در بین احزاب کرد به دست آورده است، از گروه‌های سیاسی کرد خواست تا پس از برگزاری انتخابات برای محقق کردن منافع مشترک خود متحد شوند. وی همچنین خواستار بازسازی روابط بین اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق براساس آنچه که او آن را شراکت حقیقی توصیف کرده است، شد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین