تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با توجه به مصوبه کاهش ۱۰ درصدی نرخ ۳ قلم‌ محصول لبنی، طی فرآیند زمانی ۳ تا ۴ روزه شاهد تغییر قیمت در تمامی مغازه ها خواهیم بود.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۲۵۸
آخرین جزئیات از کاهش ۱۰ درصدی نرخ ۳ قلم محصول لبنی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به جزئیات کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی اظهار کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد، قیمت سه محصول لبنی اعم از ماست ۲.۵ کیلویی ساده، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی ساده از روز شنبه ۱۰ درصد کاهش یافته است.
 
او افزود: براین اساس این ۳ قلم کالا که از روز شنبه در کارخانه ها تولید شده، ۱۰ درصد کاهش قیمت بر آن ها اعمال شده است که طی فرآیند زمانی ۳ تا ۴ روز شاهد تغییر قیمت ها در تمامی مغازه و فروشگاه ها خواهیم بود؛ چرا که محصولات تولیدی باید دوره قرنطینه خود پس از تولید را بگذرانند و همواره مغازه ها کالاهایی که مربوط به قبل است، به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال قبل از مصوبه کاهش ۱۰ درصدی کالا، مغازه ای ممکن است که ۵۰ قالب پنیر خریداری کرده باشد که تاکنون ۳۰ قالب آن به فروش رفته، بدیهی است تا فروش ۲۰ قالب مابقی و سفارش جدید با نرخ قبلی کالای خود را به فروش می رساند، اما این بدان معنا نیست که تخفیف اعمال نشود، بلکه فرآیند ۳ تا ۴ روز بسته به کالا برای تطابق عرضه با انبار زمان می برد.
 
بنی طبا تداوم اجرای این طرح را منوط به ثبات قیمت شیرخام دانست و گفت: با توجه به آنکه این ۳ قلم از جمله محصولاتی است که دهک های پایین مصرف می کنند، از این رو طی برگزاری جلسات متعدد با مسئولان در راستای همراهی با دولت پیشنهاد دادیم که در صورت ثبات قیمت شیرخام در محدوده ۶۴۰۰ تا ۶۶۰۰ تومان، کارخانجات لبنی درصدی از سود مشروع و قانونی خود را به منظور حمایت از دهک های محروم کم کنند.
 
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ادامه داد: در ابتدا قرار بود که ۱۵ درصد تخفیف در این ۳ قلم کالا لحاظ شود به طوری که ۵ درصد از سود کارخانجات، ۵ درصد مغازه دار و ۵ درصد دامدار کسر شود که دامداران بنابر دلایلی که منطقی بود، نپذیرفتند و در نهایت کاهش ۱۰ درصدی اتفاق افتاد.
 
به گفته او، اگر قیمت شیرخام از ۶ هزار و ۴۰۰ و ۶ هزار و ۶۰۰ تومان تغییر پیدا کند، تداوم این طرح به مشکل می خورد، هر چند مسئولان وزارت جهاد قول دادند که تحریک قیمتی رخ ندهد.
 
بنی طبا با اشاره به اینکه کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی یک راهکار کوتاه مدت است، بیان کرد: با ثبات قیمت شیرخام، حداکثر تا پایان سال این طرح تداوم دارد؛ چرا که قیمت تمام شده نه تنها در صنعت لبنیات، بلکه در همه صنایع به طور مرتب در حال افزایش است.
 
بنی طبا حذف یارانه از ابتدای زنجیره و پرداخت آن به دهک های محروم را راهکار بلندمدت حمایتی دانست و گفت: پرداخت یارانه در ابتدای زنجیره منجر به رانت و فساد شده است که با حذف آن و تخصیص به دهک های محروم در قالب توزیع شیر رایگان مدارس و شبکه های کارمندی، کارگری، بهزیستی و خیریه ها موجب شده تا لبنیات از سفره خانوار محروم حذف نشود.
 
این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای تاراج منابع عمومی، سرکوب قیمت و عدم رقابت است، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی باید به نحوی باشد که اگر این منابع برای نهاده دامی، دارو و ... است، هر یک در جای خود تخصیص پیدا کند به طوری که افراد با درآمدهای محدود بتوانند از این یارانه ها استفاده کنند و به معنای دیگر راهکار اساسی تغییر سیاست کلان کشور، سیاست هایی است که موجب شد هزینه های تولید افزایش و قدرت خرید کاهش پیدا کند که همواره این سیاست ها باید اصلاح شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین