کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدیه تاریخی عزیزی‌خادم به مردم ایران؛ سکوهای خالی!

ایسنا , 19 مهر 1400 ساعت 13:30

حزب الله:در حالی که هواداران تیم ملی در تدارک تهیه بلیت و پایان بخشیدن به حدود دو سال دوری از ورزشگاه بودند، فدراسیون فوتبال بعد از دو ماه داستان سرایی، در نهایت نتوانست از حق میزبانی خود استفاده کند و حالا تیم‌ملی در دیدار سنتی آسیا، بدون تماشاگران به میدان می‌رود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،گویا سوء مدیریت و بی‌برنامگی در فوتبال ایران ریشه دوانده و قرار نیست با تغییر مدیریت، این فوتبال نفسی تازه کند. در نبود زیرساخت و پول، هواداران تنها داشته مهم و قابل اتکای فوتبال ایران هستند که به لطف کوتاهی و وعده‌ و وعیدهای تو خالی مدیران فدراسیون فوتبال، تیم ملی در دیدار با کره‌جنوبی از این سرمایه ارزشمند خود هم محروم خواهد بود تا در مهم‌ترین دیدار خود در انتخابی جام جهانی، فقط روی کاغذ میزبان باشد.
"تقریباً صحبت‌های مفصلی در این مورد انجام شده است ولی تعداد قطعی ظرف یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد. قطعاً در بازی با کره تماشاگر خواهیم داشت." این‌ها سخنان شهاب‌الدین عزیزی خادم در شامگاه دوشنبه دوازدهم مهر است که از حضور قطعی تماشاگران در دیدار با کره‌جنوبی خبر می‌دهد اما بعد از حدود ۶ روز، نه تنها میزبانی در تهران به حالت فرمایشی در آمد، بلکه موجی از ناامیدی و ناراحتی در فضای مجازی، از سوی هواداران مشتاق تیم ملی ایجاد شده است.
بعد از نزدیک ۵۰ روز از اولین باری که رئیس فدراسیون فوتبال از حضور تماشاگران در دیدار با کره‌جنوبی خبر داد و در این مدت زمان بارها روی یک اتفاق بزرگ مانور داده بودند، بالاخره در فاصله ۴۸ ساعت تا دیدار حساس تیم ملی، در خبری کوتاه و شوکه کننده، فدراسیون فوتبال اعلام کرد که دیدار ایران و کره‌جنوبی بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود!
حتی فدراسیون فوتبال به خود زحمت توضیحات بیشتر را هم نداده که علت اصلی برگزاری این بازی بدون حضور تماشاگران چیست و بر چه مبنایی فوتبال ایران با توجه به تزریق دو دز واکسن کرونا به ۲۰ میلیون نفر از جامعه، نتوانسته از حق میزبانی و حضور تماشاگران در ورزشگاه بهره‌مند شود؟ آیا نهادهای داخلی با حضور تماشاگران در این دیدار مخالفت کرده‌اند یا اخبار و شایعات مبنی بر کوتاهی و سهل‌انگاری مسئولان فدراسیون در مکاتبه با فیفا و AFC برای گرفتن مجوز حضور تماشاگران از حدود دو هفته قبل، صحت دارد؟
این اتفاق بحث برانگیز در شرایطی به وقوع پیوست که از قبل از دیدار با سوریه در تهران، ادعای بازگشت تماشاگران به ورزشگاه توسط عزیزی‌خادم مطرح شد و هر روز ابعاد جدیدی از این ماجرا توسط مسئولان فدراسیون فوتبال به عنوان بخش‌هایی از اقدامات این فدراسیون به اطلاع هواداران تیم ملی که بعد از دو سال تشنه تماشای بازی‌های این تیم از نزدیک بودند، رسید ولی در نهایت آنچه برای مردم و دوستداران فوتبال ماند، جز آه و حسرتِ از دست دادن فرصت حضور در ورزشگاه، نبود.
داستان - از دوم شهریور که برای نخستین بار، عزیزی خادم اعلام کرد تماشاگران به شرط واکسیناسیون به ورزشگاه می‌آیند، تا روزهای گذشته که شایعاتی مبنی بر کوتاهی و سهل ‌انگاری فدراسیون فوتبال منتشر شد - تزریق امید واهی به مردم و سپس، تشکیل موجی از ناامیدی میان علاقه مندان به فوتبال بود که فکر می‌کردند، دیدار ایران و کره‌جنوبی پایان غیر رسمی پاندمی در ایران و همینطور آغاز روند عادی‌سازی در کشور است.
علاوه بر دبیرکل، مشاور پزشکی، اعضای هیات رئیسه، مسئول روابط عمومی و ... فدراسیون فوتبال، شهاب‌الدین عزیزی خادم به تنهایی و بارها این امیدواری را از ۵۰ روز قبل ایجاد کرد ولی در شرایطی که فقط هماهنگی‌های این کار باقی مانده بود، از پس این مهم برنیامد.
در ادامه مروری خواهیم‌ داشت بر اظهاراتی که بذر امید را برای بازگشت تماشاگران به ورزشگاه در دل جامعه فوتبال کاشت اما در فاصله ۴۸ ساعت، رویا رنگ باخت و تیم‌ملی در ورزشگاه خالی از تماشاگر به مصاف رقیب دیرینه خود می‌رود:
۲ شهریور – عزیزی خادم: "برنامه‌ریزی شده است که کسانی که واکسن زده‌اند برای میزبانی بعدی ما (ایران – کره) در ورزشگاه حضور داشته باشند. امیدوارم قدم به قدم باعث خشنودی مردم شویم."
۲ شهریور – امین نوروزی (مشاور پزشکی عزیزی خادم): "طبق صحبت‌های ریاست فدراسیون، در بازی برابر کره جنوبی که ۲۰ مهر به میزبانی ایران برگزار می شود، با اولویت و تکریم جامعه پزشکی، تلاش خواهیم کرد برای حضور این عزیزان برای تماشای این مسابقه در ورزشگاه آزادی برنامه ریزی و هماهنگی های لازم را انجام دهیم."
۱۰ شهریور – عزیزی خادم (در خصوص اینکه آیا امکان دارد تماشاگران در بازی با کره به استادیوم بیایند): "فعلا به فکر کادر درمان هستیم ولی اگر تماشاگران ۲ دوز واکسن را زده باشند تعدادی از آنها می توانند در بازی با کره جنوبی در ورزشگاه حضور پیدا کنند."
یک مهر – رئیسی (سخنگوی ستاد مقابله با کرونا): "به وزارت ورزش گفتیم به جای ۵۰۰ نفر، در صورت انجام واکسیناسیون ۱۰ هزار تماشاگر می توانند این بازی را تماشا کنند. در صورت تزریق واکسن، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ۱۰ هزار نفر می‌توانند در ورزشگاه حاضر شوند که درخواست دادیم مدافعان سلامت در اولویت برای حضور در ورزشگاه باشند."
۱۳ مهر – عزیزی خادم: " تقریباً صحبت‌های مفصلی انجام شده است ولی تعداد قطعی ظرف یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد. قطعاً در بازی با کره تماشاگر خواهیم داشت."
۱۴ مهر – امی نوروزی: "طبق اعلام امروز (۱۴ مهر) وزارت بهداشت، مجوز حضور تماشاگر در بازی ایران و کره جنوبی به تعداد محدود صادر شده و علاقه‌مندان فوتبال که حداقل ۱۴ روز از دریافت نوبت دوم واکسن آنها گذشته باشد، می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند."
۱۷ مهر – شریفی (مسئول روابط عمومی فدراسیون): ۲۱ سپتامبر (۲۲ روز قبل) نخستین مکاتبه برای بازی با کره جنوبی انجام شد که اعلام شد می‌خواهیم از تماشاگران استفاده کنیم. پیگیری‌های انجام شده و تاکید عزیزی خادم باعث شد تمام استاندارها را رعایت کنیم. در مکاتبه دوم ما که ۷ اکتبر بود به AFC اعلام کردیم که شرایط حضور تماشاگران چگونه است و با دستگاه‌های داخلی هم هماهنگی شد. چهارشنبه وزاررت بهداشت اعلام کرد که با شرایط خاص و با تعداد محدود، حضور تماشاگران بلامانع است.
۱۸ مهر – فدراسیون فوتبال: "دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان برابر کره جنوبی، روز سه شنبه ۲۰ مهر، راس ساعت ۱۷ بدون حضورتماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود."
در واقع آن طور که از گفته‌های مسئولان فوتبال و وزارت بهداشت برمی‌آید، مسئولان و نهادهای مختلف در کشور مجوز حضور تماشاگران را صادر کرده‌اند اما به نظر در فرآیند اخذ مجوزها از نهادهای بین‌المللی فوتبال، اتفاقاتی رخ داده که در نهایت منجر به محرومیت تیم ملی از داشتن تماشاگر شده است ولی فدراسیون فوتبال هیچ توضیحی درباره علت رد درخواست حضور تماشاگران نداده است.
اکنون سوال این است که در پاسخ دریافتی از فیفا، چه دلیلی برای این موضوع ذکر شده که فدراسیون فوتبال از توضیحات بیشتر خودداری کرده است؟ آیا سهل‌انگاری و اشتباهی از مدیران فدراسیون فوتبال در روند اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته یا باید باور کنیم که تیم‌ملی بدون دلیل خاصی از حضور هزاران هوادارش در ورزشگاه محروم شده است؟
فعلا تنها کاری که از فدراسیون فوتبال برآمده، حرف و حدیث و جمله‌های زیبا در وصف "خوبان عالم" و نقش آنها در توفیقات فوتبال ایران بوده است اما "مُشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید. دانا چو طبلهٔ عطار است، خاموش و هنرنمای و نادان، چو طبل غازی، بلند آواز و میان تهی.


کد مطلب: 265227

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265227/هدیه-تاریخی-عزیزی-خادم-مردم-ایران-سکوهای-خالی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com