تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
plusresetminus
حزب الله:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه مقاله‌ای را در رابطه با دیدگاهش نسبت به جایگاه اتحادیه اروپا در جهان منتشر کرد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۲۱۶
هشدار بورل نسبت به خطر انفعال اتحادیه اروپا
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مقاله تاکید کرد: تغییرات مهمی در حال رخ دادن هستند و اگر نمی‌خواهیم در نظم جهانی زندگی کنیم که قادر به ممانعت از شکل‌گیری آن نیستیم، باید دست به کار شویم.
وی افزود: ما در حال حاضر دو روند بزرگ در روابط بین‌المللی را ثبت کرده‌ایم. یکی از این روندها، ظهور چین و واکنش‌ها به آن است از جمله شکل‌گیری شراکت امنیتی سه‌جانبه "آکوس" میان آمریکا، انگلیس و استرالیا و روند دیگر، "پویایی‌های چندقطبی" بازیگرانی چون روسیه است.
بورل در ادامه گفت: در این شرایط اروپایی‌ها به شدت در معرض تبدیل شدن به یک حالت منفعل هستند تا یک فاعل در امور بین‌الملل و به جای آنکه خودمان رویدادها را شکل دهیم و آنها را رهبری کنیم، تنها به تصمیمات دیگران واکنش نشان می‌دهیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: آیا ما به عنوان اتحادیه اروپا خوشحالیم که به نوعی بازیگر منطقه‌ای هستیم و عمدتا بر قدرت‌ اقتصادی و هنجاری که امور جهانی و قدرت سخت برای آن بسیار پیچیده است، تمرکز کرده‌ایم؟ باید در نظر داشته باشیم که هیچ خوراکی رایگان به دست نمی‌آید و این بدان معناست که انفعال هزینه بالایی دارد.
ناتو و چهار خطوط اقدام اصلی
بورل درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به ایجاد نیروهای مسلح خود ادامه می‌دهد یا این کار را در چهارچوب ناتو انجام می‌دهد، گفت: این یک بحث انتزاعی و کاملا تفرقه‌افکن است و من خواستار ترکیب این دو رویکرد هستم.
وی خاطرنشان کرد: رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در یکی از نشست‌های غیررسمی شورای اروپا با چهار خطوط اقدام اصلی که مربوط به دفاع، روابط با آمریکا و موضع استراتژیک اتحادیه اروپا در منطقه هند-اقیانوس آرام است، موافقت کرده‌اند.
این چهار خطوط اقدام اصلی به شرح ذیل هستند:
-تقویت یک "فرهنگ استراتژیک مشترک" که در مفهوم "قطب‌نمای استراتژیک" تجسم یافته است که اقدامات اتحادیه اروپا را تا سال 2030 هدایت می‌کند. پیش‌نویس اولیه این سند در ماه نوامبر ارائه خواهد شد.
-به رسمیت شناختن عدم امکان جایگزینی همکاری اتحادیه اروپا-ناتو که با تصویب یک اطلاعیه مشترک جدید در چند ماه آتی اصلاح خواهد شد. بورل که به زودی در این باره با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مذاکره خواهد کرد، گفت: دوستان آمریکایی ما امیدوارند که اروپایی‌ها مسئولیت بیشتری را در تامین امنیت خود و جهان برعهده بگیرند.  
-اتخاذ یک رویکرد مشترک نسبت به چین که بورل شخصا آن را به عنوان "شریک، رقیب و دشمن" توصیف کرده است. این خط اقدام به طور ویژه تقویت گفت‌وگو ها و همکاری‌ها در یک سری حوزه‌های مشخص از جمله سیاست اقلیمی را پیشنهاد می‌دهد و در عین حال خواستار تحت فشار گذاشتن چین در زمینه‌های حقوق بشر و گزینه‌های ژئوپلتیکی می‌شود.
-تعمیق تعهد اتحادیه اروپا به منطقه هند-اقیانوس آرام که به معنای همکاری با چین و دیگر کشورها و بلوک‌هاست. به گفته بورل، موضع اتحادیه اروپا باید به روز شود و از تجارت به امنیت تغییر جهت دهد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین