کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری:

مسئول حفظ امنیت افغانستان طالبان است/ حضور رژیم صهیونیستی را در همسایگی خود تحمل نخواهیم کرد/ حریم هوایی خود را هیچ‌وقت به روی جمهوری آذربایجان نبستیم

باشگاه خبرنگاران جوان , 19 مهر 1400 ساعت 10:09

حزب الله:نشست مطبوعاتی هفتگى سعيد خطیب زاده با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نشست مطبوعاتی هفتگى سعيد خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه آغاز شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان به لبنان و آمادگی ایران برای کمک به لبنان گفت: ما و لبنان روابطمان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکرده ایم.
 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هواپیمای امیرعبداللهیان در سوخت رسانی در لبنان دچار مشکل شده است نیز اظهار کرد: خبرسازی است و سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفر‌ها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت گیری در لبنان نداشته است.
خطیب‌زاده درباره انتخابات در عراق ادامه داد: از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم.
وی درباره گروهک‌های تروریستی در خاک عراق اظهار کرد: بار‌ها به دوستان در دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق گفته‌ایم که این با حسن همجواری و حسن همسایگی همخوانی ندارد. این وضعیت قابل ادامه دادن نیست و این پایگاه‌ها باید جمع شوند.
خطيب زاده با اشاره به اينكه ٢٠ مهر ماه در تقويم روز حافظ است، گفت: هيچ خانه اى نيست كه كتابخانه‌اى در آن باشد و حافظ در آن نباشد، حافظ بخشى از هويت ما ايرانى هاست. اين روز را گرامى ميدارم.
خطيب زاده درباره انتخابات عراق گفت: آنچه ديروز اتفاق افتاد ادامه پروسه مردم سالارى در عراق بود. از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم و به رغم كرونا مطابق برنامه ريزى قبلى برگزار شد.

از اشتباه برجامی ظریف تا نشست افغانستان در ایران

سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اعتراف به اشتباه ظريف در خصوص برجام، گفت: همه را دعوت می‌کنم به عدم انتخاب گزینشی از نکاتی که گفته می‌ شود؛ وزارت خارجه يك وزارتخانه تخصصی است. آقاى ظریف در مقام وزیر خارجه چند باری این موضوع را توضیح داد. برداشتی که الان ارائه کردید برداشت دقیقی از فرمایشات وى نیست. آنچه مسلم است این است که در ادامه مسیر باید از این فضاسازی‌ ها عبور و اجازه دهیم دولت جدید در مسیر خودش گفت وگوهاى وین را پیش ببرد.
 
 
وى درباره برگزاری نشست همسایگان درباره افغانستان در ايران، گفت:‌ در اولین جلسه‌ای که به صورت برخط وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار کردند، توافق شد كه نشست بعدی با حضور وزرای خارجه در تهران باشد و این منوط به آماده شدن مقدمات است. این موضوع در دستورکار و پیگیری است و نمی‌دانیم چه زمانی امکان برگزاری حضوری را در تهران خواهیم داشت. در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود.
خطيب زاده ادامه داد: به پیشنهاد ایران روسیه هم در نشست همسايگان که براى موضوع افغانستان است حاضر خواهد بود. دعوت روسیه از ایران برای شرکت در نشستی درباره افغانستان در این کشور در دست بررسی است و پاسخ خود را خواهیم داد.
 
 
سخنگوى وزارت خارجه درباره سفر وزير خارجه كشورمان به سوریه گفت: روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی شده است. ابعاد روابط ایران و سوریه مختلف است و جنس روابط راهبردی الزامش این است که در همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی این روابط برقرار شود، بخش خصوصی ما اخيرا در سوريه نمایشگاه داشت و اكنون این مطالبه را دارد که توافقاتشان در ابعاد مختلف عملیاتی شود.
 
 
وى درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار كرد: توافقات هيئت اعزامی ایران با عربستان این بوده است که در فضای عمومی، این مذاکرات پیگیری نشود. ٤ دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. این تماس‌ها بدون انقطاع بین دو طرف ادامه داشته و دارد.
خطيب زاده اضافه كرد: بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و به خصوص حوزه خلیج فارس بوده است. یمن هم بخشی از این گفت‌وگوها بوده است. سرنوشت یمن از طریق مردم یمن و اراده آنها تعیین می‌شود. آن‌چه عربستان باید انجام دهد توقف جنگ و محاصره ظالمانه و شرایطی است که به تراژدی انسانی منجر شده است.
خطيب زاده افزود: تلاش داریم روابط ایران و عربستان به آرامش، صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس کمک کند.

حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و آذربایجان گفت: این روابط طبیعی و به هم زدن آن غیرطبیعی است. روابط دو کشور از منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان است. دوستان در باکو گفته‌اند که این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند. در برخی نکات و موضوعات انتظاری که از طرف آذربایجان داشتیم برآورده نشده است. ما در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ای داشتیم.
 
 
وی افزود: به طرف آذربایجانی گفتیم در مسیر آرامی برخی نگرانی‌های ایران برطرف شود. حریم فضایی و هوایی خود را هیچ وقت به روی آذربایجان نبستیم. زمین باز است و مراودات انجام می‌شود . دو طرف نباید اجازه دهند طرف‌های ثالث بر روابط تاثیر بگذارند.
سخنگوى وزارت خارجه درباره دورنماى روابط ايران و اذربايجان، گفت: تمامی اجزای یک رابطه راهبردی و مشارکت جامع را با آذربایجان داریم. امیدواریم این روابط بیش از پیش گسترش یابد و نقش وزارت خارجه‌های دو کشور در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.
خطيب زاده درباره مذاكرات وين، اظهار كرد: علاقه رسانه ها به جزييات قابل تقدير است. اما بارها گفتيم مذاكرات وين انجام مى‌شود و در داخل وزارت خارجه پيگيرى خواهد شد، چراكه فنى است و هيچ متن جديدى قرار نيست تنظيم شود و تركيب تيم مذاكره كننده بنابر نياز وزارت نفت و نهاد هاى مرتبط بود و اين بارهم خواهد بود.
 


کد مطلب: 265184

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265184/مسئول-حفظ-امنیت-افغانستان-طالبان-حضور-رژیم-صهیونیستی-همسایگی-خود-تحمل-نخواهیم-حریم-هوایی-هیچ-وقت-روی-جمهوری-آذربایجان-نبستیم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com