کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نرخ تخم مرغ شکسته شد؛ بازار آرام می گیرد؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 19 مهر 1400 ساعت 9:07

حزب الله:با توجه به نابه سامانی های بازار تخم مرغ طی هفته های اخیر، توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب به منظور ایجاد آرامش نسبی در بازار آغاز شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، طی هفته های اخیر، قیمت برخی اقلام سبد خانوار برای جا نماندن از قافله گرانی ها یکی پس از دیگری دستخوش نوسانات قرار گرفت که تخم مرغ هم از قافله گرانی عقب نماند، چرا که قیمت هر شانه تخم مرغ به ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان هم رسید که این امر مورد اعتراض دهک های آسیب پذیر جامعه قرار گرفت.

 
گرچه عوامل متعددی همچون نابه سامانی بازار نهاده های دامی، عدم سنخیت قیمت تخم مرغ با هزینه های تولید و زیان چشمگیر مرغدار در فروش طی ماه های نخست سال همگی دست به دست هم داده تا بازار تخم مرغ متشنج شود، اما بنابر تاکید رئیس جمهور بر تنظیم بازار کالاهای اساسی و عرضه با قیمت مناسب به دست مردم، وزیر جهاد کشاورزی تنظیم بازار تخم مرغ را به اتحادیه میهن واگذار کرد تا با ساماندهی عرضه، مشکلات مرتفع می شود.
 
براین اساس اتحادیه میهن توزیع هر شانه تخم مرغ با نرخ مصوب را از چند روز گذشته آغاز کرده که طبق وعده های قبلی مسئولان، از روز گذشته توزیع بدون هیچ محدودیتی در حال انجام است که امید است این موضوع بتواند بر آرامش بازار تخم مرغ به عنوان ارزان ترین پروتئین در دسترس اقشار ضعیف تاثیر گذار باشد.
 
اختلاف ۵۰۰ تومانی نرخ مصوب تخم مرغ با قیمت عرضه
این پایان‌ ماجرا نیست چرا که بنابر اظهارات سرپرست معاونت امور دام نرخ هر شانه تخم مرغ ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان و اما اتحادیه میهن و پشتیبانی امور دام قیمت هر شانه تخم مرغ را ۴۳ هزار تومان اعلام می کند، هر چند که مسئولان دلایل متعددی همچون سایز تخم مرغ (ریز، درشت، متوسط) را علت اصلی این اختلاف می دانند، اما شاید همین موضوع بتواند زمینه سودجویی را فراهم کند. هر چند که اسما اختلاف ۵۰۰ تومان در میان هزینه های روزانه خانوارها رقمی نیست، اما با یک محاسبه سرانگشتی روزانه ۸۵ هزار شانه معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن تخم مرغ در بازار تهران اعم از فروشگاه، عمده فروشی و میادین عرضه می شود ‌که با این وجود اختلاف این ۲ رقم چیزی معادل ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز و ۲۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در یک هفته می شود که این امر نیازمند نظارت دستگاه های مسئول است تا برخی افراد از عرضه تخم مرغ های تنظیم بازار با نرخ مصوب  نتوانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات عرضه تخم‌مرغ های تنظیم بازار، واردات و تاثیر آن بر بازار با خبر شویم:
 
عرضه گسترده تخم مرغ با نرخ مصوب
حمید رضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن از  عرضه گسترده تخم مرغ با نرخ مصوب خبر داد و گفت: بنابر دستور رئیس جمهور مبنی بر تنظیم بازار محصولات کشاورزی و دغدغه ای که در خصوص تخم مرغ برای مردم پیش آمد، همچنین بنا بر تاکید وزیر جهاد با نگاه حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب هر شانه ۴۳ هزار تومان در میادین آغاز می شود.
 
او افزود: عرضه تخم مرغ از سه روز گذشته در غرفه ها و میادین به شکل گسترده آغاز شده و همواره مقادیر بالایی تخم مرغ در اختیار پشتیبانی امور دام قرار گرفته است.
 
کاشانی درباره آخرین وضعیت واردات تخم مرغ بیان کرد: هم اکنون بحث تامین ارز تخم مرغ وارداتی در دستور کار قرار گرفته است و اولین محموله وارداتی وارد کشور می شود.
 
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه تنظیم بازار از تخم مرغ تولید داخل در حال انجام است، بیان کرد: اما اکنون توزیع گسترده تخم مرغ در تمامی میادین بدون محدودیت انجام می شود و متقاضیان به هر میزانی که بخواهند، اتحادیه میهن در اختیارشان قرار می دهد.
 
او ادامه داد: بنابر مصوبه اخیر مجوز ۱۰ هزار تن واردات تخم مرغ داده شده که اولین محموله تخم مرغ وارداتی که هزار تن است، وارد کشور و تحویل پشتیبانی می شود تا در صورت نیاز توزیع شود.
 
کاشانی تولید ماهیانه تخم مرغ را ۹۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: هم اکنون میزان تولید جوابگوی نیاز کشور است و همواره مشکلی در تامین وجود ندارد، هر زمانی که قیمت افزایش یابد، با توزیع از محل ذخایر حداکثر ظرف یک تا ۲ روز بازار به نرخ مصوب بر می گردد.
 
به گفته کاشانی، با توجه به تمهیدات ۱.۵ ماه اخیر که در دولت جدید مبنی بر تولک رفتن گله ها اتخاذ شد، هم اکنون گله ها به تولید رسیدند و توزیع به صورت هدفمند در حال انجام است و مشکلی در تامین وجود ندارد.
 
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی بیان کرد: طی ۶ ماه اخیر، تامین نهاده با تاخیر صورت می گرفت که در یک هفته و ۱۰ روز اخیر روند بهتر شده و همواره وزیر جهاد کشاورزی قول تامین منظم را داده است که در صورت امنیت خاطر مرغداران از تامین نهاده، مشکلی در بازار تخم مرغ ایجاد نمی شود.
 
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار  قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه قیمت مصوب تخم مرغ به طور رسمی ابلاغ نشده، اما وزارت جهاد اجازه توزیع با نرخ مصوب را داد.
 
او از توزیع روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن تخم مرغ معادل ۸۵ هزار شانه در بازار تهران خبر داد و گفت: میزان عرضه با تولید کاملا تطابق دارد و کمبودی نداریم.
 
توزیع روزانه ۸۰ تن تخم مرغ با نرخ مصوب در میادین
علیرضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران درباره آخرین وضعیت بحث توزیع تخم مرغ های تنظیم بازاری اظهار کرد: با توجه به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده از ظرفیت اتحادیه، تشکل و تعاونی های بخش خصوصی و هماهنگی های صورت گرفته قرار است که بحث تنظیم بازار تخم مرغ را اتحادیه میهن به نمایندگی صنف تولیدکنندگان انجام دهد.
 
او افزود: در راستای تنظیم بازار تخم مرغ، اتحادیه میهن برنامه ریزی کرده که تخم مرغ مازاد تولیدکنندگان را جمع آوری و در باراندازهایی که شرکت پشتیبانی امور دام در استان ها و تهران در اختیارش قرار داده، ساماندهی کند به طوری که بخشی از نیاز در استان مبدا و مابقی را در استان هایی که با کمبود تولید مواجه هستند، توزیع کند.
 
ساماندهی توزیع، قیمت تخم مرغ در مغازه ها را کاهش داد
سالمی ادامه داد: با توجه به کمبود تولید تخم مرغ در تهران، کمبود نیاز از استان های قزوین، قم و حتی مشهد جمع آوری و در سردخانه تهرانپارس نگه داری می شود، از آنجاهم به میادین میوه و تره بار و سایر مراکز عرضه می شود.
 
این مقام مسئول از توزیع روزانه ۷۰ تا ۸۰ تن تخم مرغ در میادین تهران خبر داد و گفت: گرچه نیاز روزانه میادین ۴۰ تا ۵۰ تن است، اما به سبب مشکلات اخیر توزیع روزانه به ۷۰ تا ۸۰ تن رسیده است.
 
او قیمت توزیع هر شانه تخم مرغ به بهره برداران میادین را ۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان و مصرف کننده ۴۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به گرانی های اخیر، عرضه و ساماندهی توزیع منجر به کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی هر شانه تخم مرغ شده است.
 
مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع تخم مرغ وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید، نوسانات اخیر مربوط به سیستم توزیع است که با ساماندهی بازار توسط اتحادیه میهن مشکلات مرتفع می شود.
 
سالمی در پایان درباره آخرین وضعیت واردات تخم مرغ گفت: واردات تخم مرغ توسط اتحادیه میهن به منظور ذخیره سازی در حال انجام است تا در صورت لزوم در بازار توزیع شود.
 
با توجه به آنکه پس از گرانی های گوشت و مرغ، تخم‌مرغ ارزان ترین پروتئین در دسترس دهک های ضعیف جامعه به شمار می رود، نوسانات اخیر مشکلاتی را در تامین مایحتاج این اقشار ایجاد کرده که بنابر دستور رئیس جمهور و اولویت تامین کالای اساسی با قیمت مناسب، توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب آغاز شده است که امید می رود با اعمال نظارت دقیق بر سطح بازار از سودجویی و عرضه با نرخ های کاذب جلوگیری شود.


کد مطلب: 265162

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265162/نرخ-تخم-مرغ-شکسته-بازار-آرام-می-گیرد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com