تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
plusresetminus
حزب الله:دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بر ضرورت واکسیناسیون همه گروه‌های سنی به عنوان یک وظیفه ملی و انسانی تاکید کرد و گفت: واکسیناسیون بیش از 75 درصدی دوز دوم می‌تواند تا حدودی ایمنی نسبی ایجاد کند.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۱۳۳
بیشتر چه گروهی واکسن نمی‌زنند؟! کی به ایمنی نسبی می‌رسیم؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر نوید دانایی در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: تاکنون 75 درصد از جمعیت 12 سال به بالای تحت پوشش این دانشگاه دوز اول خود را تزریق کردند.
وی با بیان اینکه ایمنی نسبی بعد از تزریق هر دو دوز ایجاد می‌شود ادامه داد: تاکنون 32 درصد جمعیت تحت‌پوشش این دانشگاه موفق به تزریق هر دو دوز شدند.
کی به ایمنی نسبی می‌رسیم؟
دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی می‌توانیم به واکسیناسیون 75 درصدی هر دو دوز واکسن کرونا برسیم گفت: با توجه به فاصله بین دو دوز به نظر می رسد که تا سه ماه آینده یعنی حوالی دی‌ماه بتوانیم به واکسیناسیون 75 درصدی در جمعیت تحت پوشش برسیم.
وی با بیان اینکه با واکسیناسیون 75 درصدی دوز دوم، می‌توان به یک آرامش خاطر نسبی برسیم اضافه کرد: باید بدانیم که واکسیناسیون به معنای کنار گذاشتن پروتکل‌ها نیست اما بدون تردید واکسینه شدن میزان ابتلا و مرگ و میرها را تا حد بسیار زیادی پایین می آورد و از همین رو توصیه اکید ما به همه مردم کشور و استان این است که در اولین فرصت واکسن خود را تزریق کنند.
کاهش 10 برابری مرگ‌ها بعد از واکسیناسیون
دکتر دانایی با انتقاد از آن دسته از شهروندان که از تزریق واکسن پرهیز می کنند گفت: واکسن بدون تردید در جلوگیری از ابتلا و کاهش مرگ‌ها بسیار موثر است به طوری که آمارها گویای این است که مرگ های ناشی از کرونا با واکسیناسیون تا 10 برابر هم کاهش یافته و یافته های ما در علوم پزشکی استان و کشور و نیز یافته های بین‌المللی نیز همین مهم را تایید می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه حرف‌هایی که برخی از روی عدم شناخت درباره عوارض احتمالی واکسن ها می زنند، علمی نیست ادامه داد: اثرگذاری واکسیناسیون امر اثبات شده‌ای است و هیچ دلیل علمی در خصوص عوارض بالا در این واکسن ها وجود ندارد.

کدام گروه‌ها بیشتر از واکسن امتناع می‌کنند؟
این پزشک فوق‌تخصص در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گروه‌هایی که از واکسیناسیون سرباز می‌زنند گفت: عمده گروهی که از واکسیناسیون پرهیز می کنند افراد زیر 40 سال و خصوصا گروه های سنی زیر 20 سال است.
دانایی با بیان اینکه تلقی عمده این افراد این است که در پیک های قبلی به کرونا مبتلا شدند و بیماری چندان سختی برای آنها نبوده افزود: جدا از اینکه شدت بیماری در برخی از این گروه ها هم بالا بوده، این استدال برای عدم واکسینه شدن کافی نیست چرا که این افراد ممکن است بعد از ابتلا چندان اذیت نشوند اما آنها باید بدانند که ناقل بیماری خواهند بود و ممکن است عزیزان خود و افراد مسن را مبتلا و خدای نکرده از این طریق زمینه مرگ دیگری را فراهم کنند و لذا از این منظر همه این افراد وظیفه انسانی و ملی دارند که اقدام به واکسیناسیون کنند چرا که براساس آموزه های دینی ما "حق الناس"بوده و در قبال سلامت دیگران مسوولیت دارند.
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با ذخیره واکسن در این دانشگاه گفت: در حال حاضر ذخیره خوبی در انبارهای واکسن دانشگاه وجود دارد و همه افرادی که واکسن نزدند می توانند با مراجعه به مراکز واکسن خود را دریافت کنند.
دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گلایه برخی از شهروندان از نبود برخی واکسن‌ها اظهار کرد: ممکن است در برخی روزها یک واکس خاص تمام شده و لذا با توجه به اینکه اولویت با افراد دوز دوم است و باید واکسن آنها حتما تزریق شود لذا ممکن است به برخی افراد گفته شود که روز دیگری برای واکسیناسیون مراجعه کنند. البته این موارد عمدتا در برخی واکسن های تولید داخل است که میزان تولید آنها پایین است وگرنه در واکسن های دیگر معمولا چنین مشکلاتی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه چرخه ویروس همچنان در مناطق تحت پوشش دانشگاه فعال است افزود: در حال حاضر 120 بیمار مبتلا در بخش کرونای بیمارستان های دانشگاه بستری هستند که 25 نفر از آنان در بخش های ویژه هستند.
دانایی با بیان اینکه در هیچ کدام از پیک های پنجگانه هیچ مریضی در استان بدون تخت نمانده افزود: خوشبختانه با تلاش مدافعان سلامت هیچگاه در پذیرش مبتلایان مشکلی نداشتیم.
مرگ 1038 کرونایی در مناطق تحت پوشش علوم پزشکی سمنان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه تاکنون بیش از 9 هزار و 870 مبتلای کرونایی در مناطق تحت پوشش بستری شدند افزود: متاسفانه 1038 نفر در شهرستان های شش‌گانه تحت پوشش به صورت قطعی در اثر این بیماری جان باختند.
وی از شناسایی 34 هزار و 256 بیمار کرونایی به صورت سرپایی خبر داد و گفت: در مجموع بیش از 44 هزار بیمار به صورت بستری و سرپایی در مناطق تحت پوشش استان شناسایی شدند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین