تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
plusresetminus
حزب الله:درحالی که بر اساس آمار همچنان تولید خودرو در ایران با زیان همراه بوده و هر روز نیز به زیان انباشته و مطالبات معوق آنها به قطعه سازان بیشتر می شود، پرسش این است که به چه دلیل خودروسازان، تولیداتشان را تجاری سازی نمی کنند؟ آیا مشکل از زیرساخت های این شرکت است یا ریشه در عوامل دیگری دارد؟
۰
کد مطلب : ۲۶۵۱۱۸
چرا خودروهای ناقص خودروسازان تجاری نمی شوند؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از  اسب بخار، این پرسش از جایی شکل وشمایلی جدی تر به خود می گیرد که همچنان بازار خود نیاز به تزریق خودروهای جدید دارد و وزیر صمت دولت سیزدهم نیز برنامه افزایش تولید برای نیمه دوم سال را در نظر گرفته است. در این شرایط اخبار رسمی از انباشته شدن چند ۱۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ خودروسازان خبر می دهد .

کرونا و کمبود جهانی قطعات های تک

بر اساس گفته کارشناسان و فعالان صنعت خودروسازی دلیل اصلی این موضوع به کمبود قطعات های تک مرتبط می شود.جایی که خودروسازان بزرگ دنیا نیز از گزند آن مصون نمانده اند. به نحوی که شرکتهایی مانند فورد موتور، سوبارو و تویوتا ،فولکس واگن، نیسان موتور و فیات کرایسلر نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. در واقع این مشکلی است که در حال حاضر بسیاری از صنایع دنیا با آن همراه شده اند. دلیل اصلی آن هم گستردگی ویروس کرونا است.جایی که باعث شده تقاضا برای خرید لوازمی مانند لپ تاپ و گوشی های همراه بیشتر از گذشته بشود . در واقع محدودیت ظرفیت تولید و افزایش بسیار بالای تقاضا باعث شده است که بسیاری از تولید کنندگان خودرو برای تولید محصولات خود با مشکل مواجه بشوند. به بیان ساده تر کمبود ریز تراشه اکنون یک مشکل جهانی است که موج دامنه دار آن به ایران نیز سرایت کرده است. خودروسازان و سازندگان قطعات الکترونیکی با کمبود جهانی ریزتراشه‌ها مواجه هستند چون تقاضای مصرف‌کنندگان طی بحران کرونا افزایش یافته و باعث تاخیر در تحویل سفارشات توسط تولیدکنندگان شده است. تحلیلگران عقیده دارند مشکلات مربوط به عرضه ریز تراشه ها تولید خودرو را محدود می‌کند. عرضه‌کنندگان بزرگ ریز تراشه‌های خودرو نیزاعلام کرده اند ،افزایش تولید خودرو سریع‌تر از حد انتظار آنها بوده‌ و نتوانسته‌اند با این سرعت همگام شوند. از سوی دیگر خودروسازان بزرگ جهان در حالی با کاهش و توقف تولید همراه شده اند که بسیاری از مشکلات تولید کنندگان ایرانی را در مسیر تولید مشاهده نمی کنند.

تولید در دست انداز

این در حالی است که خودروسازان وقطعه سازان ایرانی علاوه بر مقاومت در برابر این موج با مشکلاتی نظیر تحریم ، افزایش نرخ ارز ، نیاز مبرم به نقدینگی و نقل وانتقال عادی پول نیز همراه هستند.مشکلاتی که هر کدام به نوبه خود می تواند به عنوان یک دست انداز وسرعت گیر بزرگ عمل کند .موانعی مانند مشکلات گمرکی و تخصیص نرخ ارز که هر کدام به نوبه خود می تواند به عنوان یک سد در برابر تولید قد علم کنند.
دبیر انجمن خودروسازان در خصوص دلیل افزایش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان می گوید: عمده کمبود این خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی وهای تک است. امروز حتی بزرگان خودروسازی جهان از این مساله متاثر شده‌اند و تولیدات آنها با کاهش مواجه شده است.
احمد نعمت‌بخش با اشاره به ارتباط بسیار خوب خودروسازان داخلی با چینی‌ها برای تامین قطعات حساس و های‌تک افزود: اما از آنجایی که مبدا عمده ریزتراشه‌ها و قطعات حساس الکترونیکی خودروها کشور چین است، آنها نیز دچار کمبود شده‌اند و به همان نسبت صنعت خودروسازی ما را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

تقاضا بالا، تولید محدود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور نیز با اشاره به اینکه بحران ریزتراشه‌ها امروز همه خودروسازان بزرگ جهانی را رنج می‌دهد،اظهار کرد:همچنین کمبود برخی مواد اولیه، پلیمرهای مهندسی و آلیاژهای خاص، دیگر مشکلاتی است که در کنار بحران میکروچیپ‌ها به افت عملکرد خودروسازان خارجی و داخلی و تولیدکنندگان قطعات خودرو انجامیده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو هم با اشاره به این که مشکل کمبود تراشه برای ساخت قطعات خودرو مختص ایران نیست تصریح کرد: دلیل کمبود جهانی تراشه این است که مصرف قطعات الکترونیک طی سال های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. این مساله ناشی از گسترش صنایعی است که سطح الکترونیکی شان دائما در حال افزایش است. البته تراشه چیزی نیست که بتوان آن را در کارگاهی کوچک و با تیراژ پایین تولید کرد. انواع و اقسام تراشه ها و نیمه هادی ها باید در کارخانه هایی تولید شود که تیراژ چند ده میلیونی دارند تا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
مازیار بیگلو افزود: به همین دلیل فقط کشورهای محدودی مانند آمریکا و چین، در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند. درنتیجه محدود بودن شرکت های سازنده، افزایش تقاضای جهانی به دلیل افزایش سطح تقاضای محصولات الکترونیک و همین طور شیوع بیماری کووید-۱۹ که موجب تعطیلی چندماهه شرکت های تولیدکننده به ویژه در چین شد، موجب کمبود تراشه ها شده است.
وی ادامه داد: ضمن این که شرکت های تولیدکننده وقتی متوجه شدند کمبود در دنیا ایجاد شده، قیمت را بالا بردند و در مدت چند ماه بعضی از نیمه هادی ها تا چهار برابر رشد قیمت در بازارهای جهانی را تجربه کردند.
منبع : اسب بخار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین