تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
plusresetminus
حزب الله:عبدالقدیر خان، پدر برنامه هسته‌ای پاکستان در سن 85 سالگی درگذشت.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۱۱۴
عبدالقدیر خان درگذشت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عبدالقدیرخان پدر برنامه هسته‌ای نظامی پاکستان شناخته می‌شود که به خاطر ساخت اولین بمب هسته‌ای در جهان اسلام به عنوان یک قهرمان در کشورش مورد ستایش بود.
به گفته منابع مطلع این دانشمند هسته‌ای به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری بود و با خونریزی ریه، شرایط جسمانی وخیمی پیدا کرده بود.
عبدالقدیر خان، فیزیکدان هسته‌ای پاکستانی و بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان بود. قرار است مراسم نماز میت وی ظهر امروز در مسجد فیصل اسلام آباد برگزار شود.
در همین رابطه عمران خان، نخست وزیر پاکستان در توییتی نوشت: عمیقا از درگذشت دکتر عبدالقدیر خان غمگین شدم. او به خاطر نقش حساس‌اش در تبدیل پاکستان به یک کشور هسته‌ای مورد محبت همه مردم کشور است. او با این کارش امنیتی به ما در برابر خصومت‌های همسایه هسته‌ای‌مان داد. او برای مردم پاکستان یک "نماد ملی" است. بنا به وصیت‌اش او در مسجد فیصل دفن خواهد شد.
عبدالقدیر خان در اول آوریل ۱۹۳۶ در بوپال هند، در یک خانواده پشتون تبار اردو زبان متولد شد و پس از جدایی پاکستان از هند، خانواده او در سال ۱۹۴۷ به پاکستان مهاجرت و در سال ۱۹۵۲ در کراچی اقامت گزیدند. 
یکی از بزرگترین برنامه‌های عبدالقدیر خان به عنوان فیزیکدان هسته‌ای، برنامه غنی سازی اورانیوم برای پروژه ساخت بمب اتمی پاکستان بود. او در سال ۱۹۷۶ آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا (KRL) را تأسیس کرد و تا زمان بازنشستگی (۲۰۰۱) به عنوان مدیر کل و محقق ارشد در آن مرکز مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود. خان به‌غیر از مسائل هسته‌ای در بسیاری از پروژه‌های حساس و حیاتی پاکستان نقش مهم و شایانی ایفا کرد. 
وی در ژانویه ۲۰۰۴ در جلسه‌ای که مقامات پاکستانی برگزار کرده بودند به نقش مهم خود در انتقال و تکثیر فناوری سلاح‌های هسته‌ای به کشورهای دیگر نیز اعتراف کرد. او پس از یک ماه به‌صورت رسمی به تمامی فعالیت‌های غیرقانونی خود اعتراف نموده و به حبس خانگی محکوم شد. با این حال در ۶ فوریه ۲۰۰۹ دادگاه عالی اسلام‌آباد حکم حبس خانگی او را لغو و اجازه داد همچون دیگر شهروندان پاکستانی آزادانه در داخل کشور زندگی کند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین