تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
plusresetminus
حزب الله:محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی_استرالیایی "اسپایکوژن"، آخرین اخبار از روند کارآزمایی بالینی این واکسن را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۰۸۹
مجوز مصرف اضطراری به واکسن ایرانی - استرالیایی کرونا و اثربخشی بیش از ۶۰ درصدی آن
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر پیام طبرسی درباره آخرین وضعیت واکسن ایرانی- استرالیایی کرونا (اسپایکوژن)، گفت: تزریقات در فاز سوم کارآزمایی بالینی در ۱۶ هزار و ۸۰۰ داوطلب انجام شده است و منتظر هستیم ببینیم بیماری به چه صورت می‌شود و نتایج نهایی مطالعه چه خواهد شد.
وی افزود: گزارش میانی فاز سوم کارآزمایی بالینی به وزارت بهداشت ارائه شد که بر همان مبنا مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپایکوژن صادر شد.
او ادامه داد: فاز حیوانی و فاز اول کارآزمایی بالینی انسانی واکسن اسپایکوژن در استرالیا صورت گرفت و فاز دوم در ایران بر ۴۰۰ نفر انجام شد که نتایج ایمنی‌زایی خوبی داشت و بالای ۸۰ درصد تولید آنتی بادی داشت. همچنین در محیط آزمایشگاهی نیز تا ۸۷ درصد ویروس آلفا یا کرونای انگلیسی را مهار کرده بود که بر همان مبنا مجوز فاز سوم کارآزمایی بالینی را گرفتیم.
طبرسی تاکید کرد: در فاز سوم ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر تحت مطالعه قرار گرفتند و بر اساس آنالیز بینابینی صورت گرفته، متوجه شدیم آنهایی که دو هفته از تزریق دُز دومشان گذشته بود، بالای ۶۰ درصد اثربخشی واکسن داشتند. همچنین تمام بررسی‌ها بر گونه دلتای ویروس صورت گرفت که حاکی از اثرگذاری خوب واکسن بر این جهش ویروس است.
او ضمن اشاره به دریافت مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپایکوژن و با تاکید بر اینکه کارخانه تولید این واکسن می‌تواند ماهیانه ۳ میلیون دُز واکسن تحویل وزارت بهداشت دهد، ارائه اطلاعات بیشتر پیرامون میزان و نحوه تولید را وابسته به توضیحات رسمی کارخانه دانست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن اسپایکوژن می‌تواند به عنوان دُز یادآور یا بوستر هم استفاده شود یا خیر؟، گفت: تصور می‌کنیم بتوان از اسپایکوژن به عنوان دُز یادآور استفاده کرد؛ زیرا در مطالعه وقتی به افرادی که پیش‌تر کرونا گرفته بودند، واکسن زدیم دُز آنتی بادی در بدن آنها افزایش یافت و این نشان می‌دهد که کارایی این واکسن به عنوان دُز بوستر امکان پذیر است؛ ضمن آنکه این واکسن عوارض کمی دارد.
وی افزود: کسانی که در مطالعه کارآزمایی بالینی دارونما دریافت کردند نیز پس از گذشت دو ماه از تزریق دُز دوم واکسن آخرین نفر، مشخص می‌شوند و فراخوان داده می‌شوند که یا همین واکسن و یا واکسن دیگری به آنها تزریق شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین