تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
plusresetminus
سقف قیمتی موبایل به ۹۰ میلیون تومان رسید

قیمت‌های نجومی گوشی‌های پرچمدار در ایران

حزب الله:با رونمایی اخیر اپل از آی‌فون‌های یک ترابایتی، حالا پای گوشی‌های ۹۰ میلیون تومانی نیز به بازار ایران باز شده است. گوشی‌هایی که طرفداران خاص خود را دارد و فقط تعرفه گمرکی آنها، معادل خرید یک گوشی هوشمند با امکانات متعارف از برندی مانند شیائومی است.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۰۸۷
قیمت‌های نجومی گوشی‌های پرچمدار در ایران
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف، معمولا قیمتی بین ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار دارند، اما نرخ بالای ارز در ایران باعث‌شده این گوشی‌های جدید، بسیار بالاتر از توان خرید عموم جامعه قرار  بگیرند و به کالایی نسبتا لوکس تبدیل شوند. البته قیمت دلاری این گوشی‌ها تنها دلیل گران تمام‌شدن آن برای مصرف‌کننده نیست؛ زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این گوشی‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از معادل ارزش دلاری‌شان در بازار ایران فروخته می‌شوند.

20 copy

  حضور آی‌فون‌۱۳ در بازار ایران
اواخر شهریور‌ماه بود که اپل از سری جدید آی‌فون‌های خود یعنی آی‌فون‌۱۳ رونمایی کرد. هر ساله پس از رونمایی مدل‌های جدید آی‌فون، تا اواسط آبان‌ماه واردات مدل‌های مختلف این گوشی‌ها آغاز می‌شود و این آی‌فون‌های جدید در سطح انبوه در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.با این حال برای پاسخ به تقاضای طرفداران پروپاقرص اپل که برای رونمایی از مدل‌های جدید و خرید فوری آن لحظه‌شماری می‌کنند، همیشه تعداد معدودی در فاصله کوتاهی از رونمایی به بازار کشور وارد می‌شود و با قیمتی ‌اندکی بالاتر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. اکنون آی‌فون‌های ۱۳ نیز در بازار ایران چنین وضعیتی دارند و برخی فروشندگان با وارد کردن تعدادی معدود، آنها را عرضه می‌کنند. حتی گمرک نیز با آگاهی از چنین تقاضایی، هزینه تعرفه گمرکی این گوشی‌های جدید را رسما اعلام کرد.
طبق اعلام شرکت اپل، آی‌فون‌های13، بسته به مدل و ظرفیتی که دارند بین ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار قیمت‌‌گذاری شده‌اند. آی‌فون‌۱۳ پرومکس با ظرفیت یک ترابایت، امسال گران‌ترین مدل آی‌فون‌۱۳ به‌حساب‌ می‌آید. اکنون قیمت یک گوشی آی‌فون‌۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی در بازار ایران، چیزی در حدود 36 میلیون تومان است و آی‌فون‌۱۳ پرومکس یک ترابایتی که شاید انگشت‌شمار در بازار موجود باشد، بیش از ۹۰میلیون تومان قیمت‌‌گذاری می‌شود.

  پرچمداران دیگر برندها

برندهای دیگر مانند سامسونگ، شیائومی و هوآوی نیز با چند مدل گوشی پرچمدار در بازار ایران حضور دارند. پرچمداران فعلی سامسونگ را می‌توان گوشی‌های گلکسی زد فولد‌۲، گلکسی زد فلیپ‌۲ و گلکسی S21 Ultra به‌حساب آورد. زد فولد2 که گران‌ترین گوشی حال‌حاضر سامسونگ است و بسته به ظرفیت و مشخصات، بین ۱۱۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار قیمت دارد، با قیمت حدود ۴۵ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. گوشی اس ۲۱ اولترا نیز حدود ۳4 میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارد.
پرچمداران برند شیائومی را می‌توان MiMixFold و  Xiaomi Mi 11 Ultra به‌حساب آورد. گوشی اول که در رده گوشی‌های تاشو این برند است و در بازار ایران بسیار کم‌تعداد است، حدود ۴۱میلیون تومان قیمت دارد و دومی با قیمت حدود ۴۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. حضور برند هوآوی در مدت اخیر نسبت به قبل‌ اندکی کمرنگ‌تر شده است. پرچمدار فعلی برند هوآوی در ایران را می‌توان گوشی  P40 Pro 5G  به‌حساب آورد. این گوشی با قیمتی حدود ۲۳میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

  قیمت واقعی گوشی‌ها

با وجود آنکه اضافه شدن عوارض و تعرفه‌های گمرکی،‌ درصدی به قیمت نهایی گوشی مصرفی ایرانیان می‌افزاید، اما قیمت‌های فعلی گوشی‌های موبایل (خصوصا آی‌فون‌های جدید) در بازار ایران، بیش از چیزی است که انتظار می‌رود. هزینه تعرفه‌های گمرکی و مالیات ‌ارزش‌افزوده را می‌توان معقول‌ترین سربار قیمت موبایل  در بازار ایران به‌حساب آورد. در محاسبه تعرفه واردات، به میزان ۴‌درصد قیمت ثبت‌شده گوشی در سامانه گمرک بابت حقوق و عوارض گمرکی لحاظ می‌شود و یک‌درصد اضافه نیز حق هلال‌احمر در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی در مجموع ابتدا یک هزینه معادل ۵‌درصد قیمت دلاری گوشی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی لحاظ می‌شود.از سوی دیگر، برای محاسبه ۹‌درصد ارزش‌افزوده نیز باید مجموع قیمت دلاری گوشی و هزینه نقل و انتقال درج شده در فرم‌ها را در نظر گرفت و سپس بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کرد. برای برخی واردکنندگان تازه‌کار، ممکن است هزینه ۲ تا ۴‌درصدی دیگری نیز بابت مالیات کارت بازرگانی لحاظ شود، اما واردکنندگان باسابقه از این ‌درصد معاف هستند. در مجموع طبق اعلام واردکنندگان گوشی موبایل، تمامی هزینه‌های سرباری که به قیمت یک گوشی اضافه می‌شود، ماکزیمم به ۱۶‌درصد قیمت دلاری گوشی می‌رسد. این هزینه با ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شود.
قرار بود از ابتدای سال‌جاری، ۵‌درصد عوارض گمرکی (یا به بیان بهتر همان ۴ به‌علاوه یک درصد) به ۱۲‌درصد افزایش پیدا کند ولی این امر هنوز عملی نشده است. از سوی دیگر نیز قرار بود مبنای محاسبه قیمت، قیمت ارز درج شده در سامانه خاصی قرار گیرد و این طرح نیز هنوز عملی نشده و واردکنندگان علی‌الحساب به روال قبل واردات را انجام می‌دهند و احتمالا مابه‌التفاوت این موارد از آنها اخذ شود.

  اختلاف قابل‌توجه هزینه واقعی با قیمت بازار

همان‌طور که در بالا ذکر شد، حداکثر هزینه سرباری که ممکن است به یک گوشی موبایل وارد شود ۱۶‌درصد است که این هزینه بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردکنندگان اخذ می‌شود. مشاهده می‌شود حتی اگر هزینه سربار را با قیمت ارز روز محاسبه و به قیمت دلاری گوشی اضافه کنیم، باز هم عدد به‌دست‌آمده چیزی بسیار پایین‌تر از قیمت فروش در بازار ایران به‌حساب می‌آید.
برای اینکه بتوان قیمت آی‌فون‌۱۳ در بازار را محاسبه کرد، باید حدود ۱۶‌درصد به معادل ریالی قیمت آی‌فون‌۱۳ اضافه کرد. مثلا طبق اعلام اپل، آی‌فون‌۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگ، ۸۴۹ دلار قیمت دارد. اگر ۱۶‌درصد شامل انواع تعرفه‌های گمرکی، حمل و... به این مبلغ اضافه شود، ۹۸۵ دلار می‌شود. با ضرب قیمت روز دلار (مثلا ۲۸ هزار تومان)، قیمت نهایی آی‌فون‌۱۳ با ظرفیت ۱۲۸گیگ در بدترین حالت (با احتساب16درصد سربار براساس نرخ ارز روز)چیزی در حدود ۲۷ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان می‌شود؛ با این‌حال اکنون این گوشی در بازار فعلی به دلیل کم‌بودن تعداد و خاص بودن شرایط، با قیمتی در حدود ۳۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
برای محاسبه قیمت آی‌فون‌۱۳ که به روش مسافری وارد شود نیز باید دقیقا به روشی مشابه آنچه بالا ذکر شد، عمل شود. پیشتر در واردات گوشی به روش مسافری، مالیات ‌ارزش‌افزوده اخذ نمی‌شد، اما اکنون تمامی هزینه‌های سربار، مانند واردات رسمی از طریق واردکنندگان خواهد بود و معافیت گمرکی واردات مسافری گوشی از بین رفته است.
در مجموع برای محاسبه قیمت آی‌فون‌۱۳ مسافری نیز باید حدود ۱۶‌درصد قیمت دلاری گوشی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی، به قیمت نهایی آی‌فون‌۱۳ اضافه شود. طبق اعلام گمرک، هزینه عوارض گمرکی گوشی‌های جدید آی‌فون بسته به مدل و ظرفیت بین سه و نیم میلیون تا ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.
برخی فروشندگان، اختلاف قیمتی موجود در قیمت واقعی گوشی‌ها و قیمت آنها در بازار ایران را ناشی از لزوم تامین این کالا از طریق چندین واسطه می‌دانند. آنها معتقدند با توجه به تحریم ایران، امکان خرید مستقیم از فروشندگان رسمی وجود ندارد و با هدف دور زدن این تحریم‌ها باید مثلا ۵ واسطه در این میان قرار گیرند. با این‌حال برخی دیگر معتقدند این اختلاف قیمتی معقول نیست و حاصل موج‌سواری و سودجویی برخی فروشندگان از تقاضا در بازار است.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین