کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا پس از صرف غذا احساس تنگی نفس می‌کنید؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 17 مهر 1400 ساعت 15:36

حزب الله:گاهی پس از صرف غذا دچار علائمی مانند تنگی نفس می‌شویم که در این مطلب به برخی از دلایل آن اشاره شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، تنگی نفس پس از غذا خوردن در افرادی که با مشکلاتی مانند بیماری قلبی، مشکلات گوارشی یا اختلال اضطراب روبه‌رو هستند، شایع است. تنگی نفس به احساسات ناراحت کننده تنفسی اشاره دارد. عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به تنگی نفس بعد از غذا شود. برخی از بیماران نیز با مشکلاتی مانند درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب همراه با تنگی نفس مواجه هستند.
علت تنگی نفس محدود به برخی علائم و بیماری خاص نیست. شرایط متعددی می‌تواند باعث ایجاد آن شود. با این حال توصیه می‌شود در صورت مواجهه طولانی مدت با مشکل تنگی نفس با پزشک مشورت کنید. برخی از علل شایع تنگی نفس عبارتند از: عفونت‌های تنفسی، سوزش سر دل، درد قفسه سینه، نارسایی قلبی، بارداری، واکنش‌های آلرژیک، لخته شدن خون در ریه‌ها، خفگی.
برخی از علل تنگی نفس مزمن نیز عبارتند از: آسم، چاقی، پرخوری، معده پر، فشار خون بالا، آمفیزم، بیماری ریه. 
بیش از حد غذا خوردن
پرخوری یکی از شایع‌ترین علل تنگی نفس است. بیمار عادت به خوردن غذایی که باعث گاز معده و نفخ می‌شود دارد و ممکن است در طولانی مدت با تنگی نفس مواجه شود. از آنجا که غذای مصرفی به دیافراگم متصل است، می‌تواند باعث تنگی نفس همراه با نفخ شود. هنگامی که شما سیر هستید، دیافراگم متصل به لوله غذا ممکن است باریک شود، زیرا قادر به حمل هوا برای عملکرد نیست. این امر باعث ایجاد مشکل در تنفس هنگام خوردن غذای زیاد می‌شود.
احساس خفگی بعد از غذا خوردن
برخی از افرادی که مستعد آلرژی غذایی هستند ممکن است بعد از خوردن غذا احساس خفگی کنند. این وضعیت نباید نادیده گرفته شده و باید با پزشک مشورت شود. به طور کلی این مورد منجر به مشکل آنافیلاکسی می‌شود.
آنافیلاکسی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و اولین علامت آن تنگی نفس بعد از غذاست. مشکل در تنفس می‌تواند در عرض چند دقیقه یا ۲ ساعت پس از غذا رخ دهد. علت اصلی آنافیلاکسی حساسیت غذایی است. اگر حساسیت غذایی دارید و اگر مشکوک به حمله آنافیلاکسی هستید، باید برای تسکین فوری از قلم Epi-injector خودکار خود استفاده کنید.
راه‌های درمان تنگی نفس
اگر بعد از صرف غذا با مشکل تنگی نفس مواجه شدید، پزشک روش‌های ساده‌ای را برای شما توضیح می‌دهد که در صورت بروز این مشکل می‌توانید تنفس خود را آرام کنید. دارو‌های خانگی مفید هستند، اما نباید بدون مشورت پزشک جایگزین شوند.
تکنیک تنفس لب‌های خاردار
این یک راه اساسی و ساده برای آرام کردن تنفس است. شما باید عضلات گردن خود را شل کرده و دو بار از طریق بینی هوا را استنشاق کنید. حالا با لب‌های جمع شده به آرامی از طریق دهان بازدم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا یک نفس عمیق کشیده و الگوی تنفس را تنظیم کنید.
نشستن به جلو
روی صندلی استراحت کنید و به جلو خم شوید و سعی کنید آهسته و ملایم نفس بکشید. سعی کنید با نگه داشتن دستان خود روی زانو آرامش داشته باشید و به آن زمان بدهید.
فرقی نمی‌کند نشسته باشید یا ایستاده. اگر در تنفس مشکل دارید، پیشنهاد می‌شود تعادل خود را حفظ کرده و استراحت کنید. راهکارهای ذکر شده در بالا باید امتحان و تمرین شوند. اما در صورت احساس حمله شدید، توصیه می‌شود با اورژانس تماس گرفته و به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید. در صورت داشتن نگرانی یا سوالی، همیشه می‌توانید با یک متخصص مشورت کرده به سوالات خود پاسخ دهید!


کد مطلب: 265053

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265053/چرا-صرف-غذا-احساس-تنگی-نفس-می-کنید

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com