کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فضای داغ انتخابات عراق و تداوم رایزنی های درون حزبی/ طرف های خارجی برای تاثیرگذاری در نتایج انتخابات در تلاشند

باشگاه خبرنگاران جوان , 17 مهر 1400 ساعت 13:11

حزب الله:
البرزنجی برگزاری انتخابات عراق را پروشور و تلاش برخی طرف‌ها برای فضاسازی منفی علیه آن را جدی خواند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دو سال از تظاهرات سراسری در عراق و اعتراض به ناکارآمدی سیاست‌های دولت وقت در انجام اصلاحات و فساد زدایی، منجر به تشکیل دولت موقت به ریاست «مصطفی الکاظمی» شد و وعده برگزاری انتخابات زودهنگام برای تعیین دولت اصلی در راستای تحقق قرار گرفت و دهم اکتبر (۱۸ مهر) به عنوان موعد نهایی حضور مردم در پای صندوق‌های رای تعیین شد.
در این مدت جریان‌های مختلف سیاسی با اتخاذ رویکرد‌های متفاوت از برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ مقرر استقبال و یا بر عکس، آن را تحریم کردند. اکنون در آستانه دهم اکتبر و فراهم شدن مقدمات برگزاری انتخابات از طریق ساز و کار تعیین شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق با نظارت بین المللی، فضای رقابت انتخاباتی در عراق پررنگ‌تر شده و صحنه سیاسی این کشور در انتظار ورق جدیدی از تحولات سیاسی و اقتصادی است. مسئولان و نیرو‌های امنیتی نیز با طرحی ویژه وضعیت امنیتی کشور را به ثبات رسانده و برای حفظ این وضعیت در تلاش هستند تا انتخابات در صحت و سلامت برگزار شود.
شخصیت‌های تأثیرگذار و با نفوذ نیز از مردم خواسته اند تا در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند تا تشکیل دولت آینده با قدرت صورت گیرد. آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع با صدور بیانیه‌ای از مردم عراق خواست تا در انتخابات آینده آگاهانه و مسئولانه شرکت کنند. آیت الله سیستانی تأکید کرد انتخابات امن‌ترین راه برای عبور عراق به آینده‌ای است که امید می‌رود بهتر از گذشته باشد و از خطر سقوط در ورطه هرج و مرج جلوگیری کند.
فضای داغ انتخاباتی و تداوم رایزنی های درون حزبی
«حیدر البرزنجی»، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد سیاسی عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با فضای سیاسی و انتخاباتی این روز‌های عراق گفت: به طور قطع ائتلاف‌هایی در حال شکل گیری و رایزنی است و تفاهمات متعددی به ویژه در راستای هماهنگی گروه‌های شیعه شکل گرفته که این چارچوب‌ها و تفاهمات پس از انتخابات خود را نشان خواهد داد.
البرزنجی افزود: علاوه بر این، تکاپوی دیگر گروه‌های سیاسی و بازیگران اصلی در صحنه سیاسی عراق نیز بیش از هر زمان دیگری مشهود است و دیدار‌های پنهان و آشکاری در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌ها برای تحق اهداف آینده و دسترسی به کانون قدرت صورت می‌گیرد.
وضعیت امنیتی خوبی برای برگزاری ایمن انتخابات حاکم است
کارشناس مسائل سیاسی عراق در ارتباط با شرایط امنیتی این کشور در روز‌های انتخاباتی نیز تصریح کرد: ما به نیرو‌های امنیتی کشور اعتماد داریم و من معتقدم که فضای انتخاباتی بسیار خوبی در کشور حاکم است و هیچ کس نمی‌تواند بر آن تاثیر بگذارد، زیرا همه گروه‌ها و احزاب اعم از شیعه و سنی می‌خواهند که این انتخابات بدون بروز هیچ مشکلی در موعد مقرر برگزار شود.
وی ادامه داد: همچنین از نظر ناظران سیاسی مهم‌ترین شاخصه این دور از انتخابات در عراق مشارکت حداکثری مردم تحت حمایت احزاب کرد و شیعه و به ویژه سنی است و شاخص‌های کنونی این ادعا را تایید می‌کنند. وضعیت امنیتی نیز رو به بهبود است و پیش بینی می‌شود که این ثبات حفظ شود، هر چند که توافق یا تضاد نیرو‌های سیاسی داخل کشور متغیر بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در افزایش و یا کاهش ثبات به شمار می‌رود.
فضای داغ انتخاباتی و تداوم رایزنی های درون حزبی/ نخست وزیر آتی فقط توسط گروه‌های شیعه مشخص خواهد شد
بازی کردها با برگه مناطق مورد نزاع برای امتیازگیری
حیدر البرزنجی با اشاره به اخباری که در مورد تلاش کُرد‌ها برای بازی با برگه مناطق مورد نزاع و اختلاف با دولت مرکزی منتشر می‌شود، گفت: همیشه و در همه انتخابات‌ها مناطق مورد نزاع بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی به عنوان یک اهرم فشار یا ابزار امتیازگیری از گروه‌های سنی و شیعی توسط کرد‌ها به کار گرفته می‌شود و این اولین بار نیست و در دوره‌های گذشته انتخابات نیز کرد‌ها از برگه مناطق مورد اختلاف برای عقب نشینی نیرو‌های سنی و شیعه استفاده کرده اند.
کارشناس سیاسی عراق اضافه کرد: از آنجایی که اقدامات و تدابیر قانونی مدونی توسط کمیته عالی انتخابات وجود ندارد، آن‌ها به این رفتار خود ادامه می‌دهند و ممکن است مشکلاتی را برای بی ثبات کردن این مناطق و در نتیجه، تحقق منافع سیاسی خود ایجاد کنند، اما به طور کلی تأثیر چندانی در روند انتخابات نخواهد داشت.
طرف های خارجی برای تاثیرگذاری در نتایج انتخابات در تلاشند
وی در ارتباط با دخالت طرف‌های خارجی در روند انتخابات این کشور نیز توضیح داد: به طور قطع و مانند همیشه دخالت‌های خارجی در این انتخابات وجود دارد و طرف‌های خارجی برای نفوذ در گروه‌ها و احزاب مختلف تلاش می‌کنند و به دنبال آن هستند تا بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارند و طبق اخبار واصله منابع مالی زیادی در این مسیر هزینه می‌شود، به ویژه اینکه بودجه مالی برای نامزد‌ها و احزاب سقف معینی ندارد و همین امر به عنوان محرکی برای خیز نیرو‌های حزبی شرکت کننده در انتخابات جهت دریافت حمایت مالی و فنی کشور‌های رقیب در حوزه عراق بدل شده است. اخیرا تحرکاتی برای همین دخالت‌ها و تاثیر گذاری بر روند و نتایج انتخابات انجام شده، ولی ملت عراق تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت؛ زیرا همه درک می‌کنند که الحشدالشعبی و سیاستمداران قوی شیعی اجازه نخواهند داد تا این تلاش‌ها به نتیجه برسد.
نخست وزیر آتی فقط از طریق هماهنگی گروه‌های شیعه مشخص خواهد شد
البرزنجی در پایان و در مورد گمانه زنی‌های مربوط به نخست وزیر آتی عراق گفت: انتخاب نخست وزیر آتی فقط از طریق هماهنگی گروه‌های شیعه پس از انتخابات خواهد بود و این چیزی است که در مورد نخست وزیر آینده می‌توان به طور قطع گفت. هر چند برخی پیش بینی‌ها و اسامی مطرح شده و برخی ادعا‌ها درباره تکرار سناریو‌های گذشته در چارچوب ائتلاف‌ها و ایفای نقش نیرو‌های خارجی مطرح است، اما این اسامی صرفا در همین حد خواهد بود و هیچ چیز در حال حاضر قطعی نیست و صحبت‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود شاید تلاش برخی جهت فضاسازی برای این سِمت باشد. من معتقدم که نام نخست وزیر آینده فقط از چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه بیرون خواهد آمد.


کد مطلب: 265024

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265024/فضای-داغ-انتخابات-عراق-تداوم-رایزنی-های-درون-حزبی-طرف-خارجی-تاثیرگذاری-نتایج-تلاشند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com