کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روسیه: دیگر نمی‌توان روی اتحادیه اروپا به عنوان شریکی مطمئن حساب کرد

تسنیم , 17 مهر 1400 ساعت 11:42

حزب الله:وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نمایندگان تجار اروپایی گفت: تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه این کشور غیرقابل قبول است و مسکو دیگر نمی‌تواند به کشورهای اروپایی به چشم شرکای اقتصادی قابل اطمینان نگاه کند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در نشستی با نمایندگان انجمن تجار اروپایی در این کشور، از این مسئله ابراز تأسف کرد که مقامات مسکو در مسائل اقتصادی دیگر نمی‌توانند روی داشتن روابطی مطمئن با اتحادیه اروپا حساب کند که هر لحظه ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کند.
لاوروف در این نشست گفت: «درک ما بر این اساس است که در عرصه‌های راهبردی اقتصادی، در عرصه صنایع نظامی و صادرات فناوری‌های و تجهیزات از روسیه، علیه کشور ما تحریم‌های یکجانبه‌ای اعمال شده که برای یک قدرت جهانی مانند روسیه غیرقابل قبول و اقدامی کاملاً غیردوستانه محسوب می‌شوند.»
وی یادآور شد: «زمانی بین روسیه و اتحادیه اروپا، از جمله به همراه کشورهایی مانند اوکراین، طرح‌های تولیدات مشترکی وجود داشت که اکنون دیگر به تاریخ سپرده شده‌اند و تضمینی برای بازگشت آنها، در شرایط گسترش تمایلات روس‌هراسانه در کشورهای اروپایی و اقدامات آنها برای تنبیه روسیه، وجود ندارد. بدین ترتیب اتحادیه اروپا به شریکی غیرقابل اطمینان برای ما تبدیل شده است.»
وزیر خارجه روسیه همچنین در تفسیر دورنمای همکاری‌های آتی بین مسکو و برلین، تأکید کرد که طرف روسی روند شکل گیری ائتلاف سیاسی در آلمان را با دقت زیر نظر دارد و با هر دولتی که در این کشور بر سر کار بیاید، کار خواهد کرد.
سرگئی لاوروف افزود: «ما به انتخاب مردم آلمان، هرچه که باشد، احترام می‌گذاریم. آلمان کشور مهمی برای روسیه محسوب شده و روابط دو کشور بسیار گسترده و در عرصه‌های مختلف اقتصادی، انسانی، علمی توسعه یافته است. حفظ روابط دوستانه بین دو کشور برای مسکو بسیار اهمیت دارد و ما با دولت آینده آلمان به همکاری‌های سازنده خود ادامه خواهیم داد.»

آمادگی مسکو برای همکاری با شرکای غربی در خصوص حل مشکلات افغانستان
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این نشست همچنین یادآور شد که مقامات مسکو برای همکاری با واشنگتن، بروکسل و حتی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه افغانستان آمادگی کامل دارد. وی گفت: «ما حاضر به همکاری با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و حتی ناتو در خصوص حل و فصل مشکلات در افغانستان هستیم، برای اینکه صادقانه بگویم، به عقیده ما کشورهای عضو ناتو مسئولیت بسیار زیادی در بازسازی این کشور دارند برای اینکه برای مدت 20 سال در افغانستان حضور نظامی داشتند.»
لاوروف بار دیگر بر این موضع گیری روسیه تأکید کرد که این کشور بطور اصولی با انتقال زیرساختارهای نظامی کشورهای غربی یا ایجاد ساختارهای نظامی جدید آنها در خاک جموری‌های منطقه آسیای مرکزی با هدف انجام احتمالی حملات هوایی به خاک افغانستان مخالف است، چرا که که ممکن است متحدان روسیه در این منطقه را به اهدافی برای گروه‌های تروریستی تبدیل کند.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «ضروری دارد که از راه‌های کاملاً متفاوت دیگری در این خصوص اقدام کرد. و مسلماً کشورهایی که با افراد مشخصی در افغانستان همکاری داشتند، اکنون باید مسئولیت پذیرش آنها را نیز برعهده بگیرند. در حالی‌که برخی شرکای غربی  درصدد متقاعد کردن مقامات ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان هستند که برای چند ماهی پناهجویان افغان را پذیرا باشند تا مدارک پذیرش آنها آماده شود. اگر این افراد سال‌ها با آمریکا و دیگر کشورهای غربی همکاری داشتند، آیا چند ماه برای رسمی شدن مدارک پناهندگی آنها وقت لازم است؟ این برخورد چندان درستی نیست.»
لاوروف با تأکید بر اینکه تأمین امنیت و ثبات همسایگان روسیه در منطقه آسیای مرکزی برای مسکو بسیار اهمیت دارد، این نکته را مورد توجه قرار داد: «بزودی نشستی در ترکیب مذاکرات مسکو در خصوص افغانستان در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد. این نشست گامی در جهت فراهم سازی مقدمات کنفرانس بین المللی افعانستان است که از قبل اعلام شده و باید به حل و فصل مشکل بازسازی و کمک‌های انسان دوستانه به این کشور بپردازد و در این زمینه امکان همکاری ما با شرکای غربی وجود دارد.»


کد مطلب: 265004

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/265004/روسیه-دیگر-نمی-توان-روی-اتحادیه-اروپا-عنوان-شریکی-مطمئن-حساب

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com