کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای نخستین بار پس از ترک افغانستان

رویترز: هیاتی از مقامات ارشد آمریکایی با طالبان دیدار می‌کنند

ایسنا , 17 مهر 1400 ساعت 10:53

حزب الله:
دو مقام دولت آمریکا گفتند که یک هیئت ارشد آمریکایی امروز شنبه و فردا با در اولین نشست مستقیم سطح بالا پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، در دوحه، پایتخت قطر، با نمایندگان برجسته طالبان دیدار خواهد کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، این دو مقام افزودند که در هیأت بلندپایه آمریکا مقامات وزارت خارجه، آژانس توسعه بین المللی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حضور دارند.این درحالی است که هیئت طالبان شامل اعضای دولت انتقالی است که هفته‌ها پیش توسط این جنبش تشکیل شده است.
یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: "این دیدار در ادامه تعامل واقع بینانه با طالبان است که ما در مسائل حیاتی برای امنیت ملی انجام می‌دهیم."
وی در ادامه گفت: "این جلسه در مورد به رسمیت شناختن یا مشروعیت بخشیدن به طالبان نیست . ما هنوز می‌گوییم که مشروعیت باید از طریق اقدامات طالبان به دست آید."
این هیئت طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا از عبور ایمن شهروندان آمریکایی و سایرین از افغانستان و آزادی مارک فرریش، شهروند آمریکایی ربوده شده در آنجا اطمینان حاصل کند.
به گفته مقامات، مساله اولویت دیگر این است که طالبان به تعهدات خود عمل کند و اجازه ندهد که افغانستان بار دیگر به پایگاه القاعده یا دیگر گروه‌های افراطی تبدیل شود.این هیئت همچنین برای دسترسی بهتر به کمک‌ها برای شهروندان تلاش می‌کند.
زلمای خلیل‌زاد ، فرستاده ویژه ایالات متحده در افغانستان ، در این هیأت شرکت نخواهد داشت.
خلیل‌زاد سالها رهبری گفتگوها با طالبان را بر عهده داشت و همچنین یکی از چهره های کلیدی در مذاکرات صلح با طالبان بود.
یک هیئت عالی رتبه از دولت افغانستان به سرپرستی سرپرست وزارت امور خارجه امیرخان متکی صبح روز جمعه وارد دوحه شد تا با مقامات قطری مذاکرات سطح بالا انجام دهد.
دولت طالبان از بدو تاسیس  درخواست خود را برای ایجاد روابط با کشورهای مختلف جهان بر اساس احترام متقابل اعلام کرده و از جامعه بین المللی خواسته است تا به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهد.


کد مطلب: 264989

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/264989/رویترز-هیاتی-مقامات-ارشد-آمریکایی-طالبان-دیدار-می-کنند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com