کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلار ارزان می شود؟/ بورس به ایستگاه استراحت رسید

17 مهر 1400 ساعت 9:18

حزب الله:
با توجه به روند نزولی بازارهای مالی از جمله ارز و سکه کارشناسان در خصوص وضعیت این بازارها در هفته پیش رو نظرات مختلفی دارند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از ریسک‌های که بر سر بازار سرمایه سایه انداخته بود کنار رفت. ریسک ریاست بانک مرکزی، مسندی که می‌تواند با تفکرات و تصمیمات خود بازار سرمایه را به حاشیه یا متن نظام اقتصادی کشور ببرد. حالا با انتخاب صالح‌آبادی، بورسی‌هایی که در تردید بودند امروز با نگاه مطمئن‌تری به این بازار نگاه می‌کنند. شاهد این مدعا حجم و ارزش کم معاملات چند هفته اخیر بورس است که کارشناسان یکی از دلایل آن را همین تردیدهای سهامداران می‌دانند.

دلار ارزان می شود؟/ بورس به مرحله استراحت رسید
 

کاهش قیمت یورو بیشتر از دلار

در این هفته نرخ دلار و یورو روند نزولی داشت و دلار 5/39 درصد افت قیمت را تجربه کرد و یورو نیز 7/29 درصد کاهش نرخ را تجربه کرد به طوری که دلار به کانال 27 هزار تومانی برگشت و یورو نیز در کانال 32 هزار تومانی نوسان محدود داشت. 
دلار ارزان می شود؟/ بورس به مرحله استراحت رسید
 

حباب سکه به 450 هزار تومان رسید

نرخ سکه همسو با نرخ ارز کاهش یافت و سکه با کاهش 0/8 درصدی از کانال 12 میلیون تومانی فاصله گرفت هر گرم طلای 18 عیار نیز بیش از 8 هزار تومان ارزان شد و در پله یک میلیون و 60 هزار تومان ایستاد. 
دلار ارزان می شود؟/ بورس به مرحله استراحت رسید
 

  
محمد کشتی آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: در هفته گذشته داد و ستدها به شدت کاهش یافت و با افت کم سابقه ای همراه بود و پیش بینی می شود در این هفته باتوجه به اتمام ماه صفر بازار از رونق خوبی برخوردار شود و اگر تقاضا برای خرید سکه افزایش یابد امکان افزایش قیمت و حباب  برای آن وجود دارد.
او افزود: به نظر می رسد در این هفته نرخ ارز روند نزولی داشته باشد اما نرخ اونس جهانی به نظر نمی رسد که تغییرات محسوسی داشته باشد ولی با کاهش نرخ ارز در بازار نرخ طلا و سکه در همین محدوده کنونی باقی خواهد ماند. 

3 عامل بر نرخ ارز تاثیر گذاشت 

رضا زنگویی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز  در روزهای آینده گفت: طی چند سال اخیر در پی تحریم های متعدد، دولت همواره برای مهار افزایش نرخ ارز دست به عرضه دلار در بازار زده است و از ذخایر ارزی کشور کمک گرفته است و این مهم سبب شده تا شاهد کاهش شدید ذخایر ارزی کشور باشیم. هر گاه دولت تزریق ارز به بازار را کم کند نرخ ارز در اندک زمانی افزایش می یابد.
او افزود: در حال حاضر سه مورد اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در نرخ ارز هستند. اولین عامل مساله مذاکرات وین و نتیجه آن است، عامل دوم، تصمیم ایران در مورد اف‌ای‌تی‌اف است و عامل سوم، به سیاست‌های اقتصادی و پولی بانک مرکزی برمی‌گردد. همه با روی کار آمدن دولت جدید امیدوار بودن این 3 عامل به شیوه ای مدبرانه مدیریت شود تا مساله ارز سروسامان پیدا کند اما با روی کار آمدن دولت جدید و عدم اتفاق مثبتی برای این عوامل نه تنها شاهد کنترل نرخ ارز نبودیم بلکه نرخ ارز بین 12تا 20 درصد افزایش یافته است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ گونه راهی برای ورود ارز کافی به کشور وجود ندارد و حجم ذخایر ارزی نیز به شدت کاهش یافته است و همچنین با توجه به اینکه هیچ گونه اقدامی برای برگشت به برجام صورت نپذیرفته باید پی برد که نرخ ارز بیشتر از 28000 هزار تومان است.
او گفت: اما دلیل کاهش 200تا 300 تومانی نرخ ارز و بازگشت دلار به کانال 27 هزار  تومان در تاریخ 14 مهر به دلیل انتخاب رئیس جدید برای بانک مرکزی است، زیرا امید مردم برای کاهش نرخ ارز به رئیس جدید است. اما باید به این نکته توجه داشت که تا راه های ورود ارز به کشور فراهم نشود نرخ دلار رفته رفته افزایش می یابد و هر گونه کاهش قیمت مقطعی خواهد بود و در روزهای آینده شاهد برگشت دلار به کانال 28000 تومان خواهیم بود.

بازار سرمایه در هفته های اخیر روند خنثی داشته است

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تحولات بورس در هفته آینده گفت: بازار در هفته های اخیر روند خنثی داشته است. عمده سرمایه گذاران و تحلیلگران در حال بررسی شرایط بازار و گرفتن تصمیمات اقتصادی براساس شرایط جدید هستند. بخشنامه جدید تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی فضا را تا حدودی تغییر داد و تحلیل پذیری و شفافیت را به لحاظ زمان‌بندی افزایش داد. در شرایط فعلی بازار در حال رصد این موارد و واکنش احتمالی به آن است.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که در هفته آتی چه پیشامدهایی می‌تواند بر روند بازار سرمایه اثر بگذارد؟ بیان کرد: خبر انتصاب صالح آبادی به ریاست کل بانک مرکزی که سابقه طولانی در حوزه بورس و بازار سرمایه دارد، می تواند در هفته پیش رو با رویکرد مثبت فعالان بازار سرمایه همراه شود. از طرف دیگر نگاه بازار به تغییر قیمت ارز و تاثیر پذیری شرکت های صادرات محور، دوخته شده است.

او به این پرسش که چه صنایعی در هفته پیش رو می‌توانند پیشرو بازار باشند؟ پاسخ داد: قیمت جهانی به خصوص در حوزه فرآورده های ناشی از گاز در حال جهش و رشد است. نفت ۸۰ دلاری و تداوم رشد قیمت گاز باعث افزایش قیمت متانول، اوره و میعانات گازی شده که می تواند به رشد و سودآوری این گروه که بخشی از شرکت‌های صنعت پتروشیمی هستند منجر شود. این گروه و هلدینگ های آن در هفته های اخیر شدیدا مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند و رشد قیمتی خوبی را تجربه کردند، بنابراین دوباره پتانسیل رشد دارند.

حسینی در رابطه با روند احتمالی ورود و خروج پول فعالان حقیقی و حقوقی بازار گفت: روند ورود و خروج پول از ابتدای ماه هر چند جمعا حاکی از خروج پول حقیقی‌ها بوده اما در مجموع روند خروج پول ضعیف بوده و احتمال دارد در برخی از گروه های پیشرو شاهد ورود پول حقیقی باشیم. از اواخر هفته نیز گزارش‌های فصل تابستان شرکت ها منتشر می شود که در گروه هایی که قطعی برق داشتند احتمالا گزارش‌های ضعیف تر از انتظار و در سایر گروه ها سود بهتری را شاهد باشیم.
این کارشناس بازار سرمایه به یکی از رقبای پیش روی بورس اشاره کرد و گفت: ادامه سیاست دولت در فروش اوراق نیز سبب اقبال صندوق های درآمد ثابت برای خرید این اوراق می‌شود که می تواند منجر به فروش بخشی از سهام این صندوق‌ها در بازار شود. همچنین روند ادامه‌دار فروش اوراق تا حدودی سبب افزایش نرخ بهره که رقیبی برای بازار سهام هست، شده است.

سخن پایانی 

در پایان باید گفت به نظر می رسد با مشخص شدن رئیس کل بانک مرکزی که سابقه سکان داری بازار سرمایه را نیز دارد، ریسک سیستماتیک سرمایه گذاری در بورس کاهش پیدا کند. همین طور با فرارسیدن زمان انتشار گزارش های شش ماهه شرکت‌ها و تثبیت نرخ دلار در کانال ۲۸ هزار تومان و رشد خوب قیمت نفت، می‌توان نوید بازاری مثبت را به سهامداران داد.


کد مطلب: 264965

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/264965/دلار-ارزان-می-شود-بورس-ایستگاه-استراحت-رسید

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com