تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
plusresetminus
حزب الله:نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این نهاد خواست تنش‌ها را کاهش دهد و از سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کند.
۰
کد مطلب : ۲۶۳۴۵۹
اولیانوف: آژانس اتمی از سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کند
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از آژانس اتمی خواست تنش‌ها را کاهش دهد و از سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کرده و به همکاری‌های معمول فنی با ایران بازگردد.
وی در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود باید به هر گونه نگرانی در راستای توافق پادمان‌ها رسیدگی شود. 
اولیانوف همچنین گفت تمامی کشورهای متعهد به توافقات پادمان‌ها با آژانس از جمله ایران موظف به رعایت کلیه تعهدات پادمانی هستند و افزود «مهم است که ایران همکاری را تضمین کرده و در خصوص آن موارد شفاف‌سازی کند تا از دستور کار شورای حکام خارج شود.»
نماینده روسیه در وین روز چهارشنبه هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «گفت‌وگوها در شورای حکام آژانس اتمی حول ایران، در فضای حرفه‌ای و کاری پیش می‌رود. سفر مدیرکل (گروسی) به تهران در روز یکشنبه، تنش‌ها را کاهش داد».
نشست شورای حکام آژانس اتمی روز دوشنبه ۲۲ شهریور در وین آغاز شد و جمعه ۲۶ شهریور روز پایانی آن خواهد بود و مسئله برنامه هسته‌ای و قطع دسترسی آژانس به تأسیسات اتمی ایران، از مباحث اصلی آن است.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی طی اظهاراتی در جلسه روز دوشنبه شورای حکام با ابراز نگرانی از وجود مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران، گفت سوالات درباره آن چهار مکان اعلام‌نشده هنوز باقی است.  (جزئیات بیشتر)
دیپلمات ارشد روسیه همچنین در اظهاراتی در روز سه‌شنبه گفت که ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از کار بر روی پروژه دستیابی به تسلیحات اتمی نشان نداده و اتهامات در این خصوص مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.
این اظهارات وی در واکنش به مقاله روزنامه «نیویورک تایمز» بود که به نقل از کارشناسانی که آخرین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، مدعی شد تقریباً در یک ماه، ایران می‌تواند مقدار کافی مواد هسته‌ای برای ساخت یک کلاهک اتمی را به دست آورد. 
اولیانوف گفت: از چنین گمانه‌زنی‌ها استقبال نمی‌شود. ساخت یک بمب اتمی برای یک کشور غیر اتمی (کشوری که مجهز به تسلیحات اتمی نیست) بسیار دشوار است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران در این راستا فعالیت می‌کند. این چیزی نیست جز گمانه‌زنی که قصد ایجاد موج در خصوص این مسئله را در زمانی دارد که همه طرف‌ها باید دوباره با ایالات متحده بر سر میز مذاکره بنشینند و مسئله احیای برجام را حل کنند. 
دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.
واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.
جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
اولیانوف پیش از این نیز صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را نشانه‌ای دلگرم‌کننده خواند و گفت زمان بازگشت به دور هفتم گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای فرا رسیده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین