کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماه مهر دیگر بوی مدرسه ندارد/ رکود بازار لوازم‌التحریر در سایه کرونا

24 شهريور 1400 ساعت 11:08

حزب الله: کرونای ناخوانده بعد از دو سال آنچنان همه جوانب زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده که دیگر در آستانه ماه مهر شوق نشستن پشت نیمکت های مدرسه را نمی بینیم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هر سال اواخر شهریور که می‌شود یاد ترانه « باز آمد بوی ماه مهر/ ماه مدرسه» همه ما را هوایی می‌کند و دانش آموزان را هم در تکاپوی تدارک و تهیه لوازم درس و مشق می‌کند تا هر چه زودتر پشت نیمکت مدرسه بنشینند.
بوی کیف، کفش، مداد مشکی و مدادهای گلی، بوی پاک های رنگ و وارنگ و بسته های کوچک و بزرگ مداد رنگی شهریور را رنگین کمانی می کرد و هر خانواده ای که دانش آموز داشت در حال نونوار کردن تجهیزات تحصیل بود.
از زمانی که کرونا ناخوانده وارد زندگی ما شد و همه را در بهت و نگرانی فرو برد، شاید کمتر کسی فکر می کرد که ماه مهر بوی مداد رنگی و پاک کن و کیف و کفش مدرسه ندهد و در عوض خانواده ها و دانش آموزان در تلاش برای تهیه تبلت و اینترنت برای ادامه تحصیل باشند.
رکود بازار خرید مدادها و پاک کن ها آنقدر زیاد بود که صدای صنف لوازم التحریر هم درآمده و حتی تعدادی از شاغلین این صنف از ادامه فعالیت منصرف شدند.
در همین رابطه  فرهاد رحیمی آبکنار، رئیس اتحادیه لوازم التحریر بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال شکایتی در مورد کم فروشی و گرانفروشی لوازم‌التحریر به اتحادیه اعلام نشده؛ البته فروشی در کار نبود که شکایتی باشد.
وی با اشاره به اینکه مدارس تعطیل است و فروش نداریم، افزود: معمولا اولیا و دانش آموزان یک مداد سیاه معمولی، یک پاک کن کوچک و یک دفترچه یادداشت ساده می‌خواهند و در این شرایط همکاران این صنف در آستانه سال تحصیلی جدید خرید نکردند که بخواهند بفروشند.
رحیمی با بیان اینکه چنانچه مشتریان شکایتی از فعالان این صنف داشته باشند باید به تعزیرات مراجعه کنند، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ نفر در صنف لوازم‌التحریر انزلی فعالیت دارند که از ابتدای شیوع کرونا تعطیل بودیم.
وی افزود: مغازه هایی که به صورت اجاره‌ای هستند از جیب خرج می کنند و تعداد زیادی در آستانه ورشکستگی هستند و چند نفر نیز جواز کسب خود را باطل کرده‌اند و تمایلی به ادامه کار ندارند، زیرا درآمدی ندارند.
رئیس اتحادیه لوازم التحریر بندرانزلی گفت: با این وضعیت گرانی روزمره و هزینه‌های بالای امرار معاش، تعطیلی و عدم درآمد بسیاری از همکاران ما را در مضیقه گذاشته و با توجه به اینکه شغل ما تعطیل است و درآمدی نداریم همکاران پیشنهاد دادند به دارایی نامه بزنیم تا از ما مالیات نگیرند، زیرا درآمدی نداشتیم که بخواهیم مالیات بدهیم.
رحیمی تصریح کرد: در این اوضاع و احوال افرادی که سال‌های قبل توانستند کاسبی خوبی داشته باشند و پس اندازی برای روز مبادا کنار بگذارند با همان اندوخته سر می‌کنند و امورات خود را می‌چرخانند؛ وگرنه درآمدی برای امرار معاش نیست.
وی درخصوص توزیع کتاب که چند سالی است از صنف لوازم‌التحریر در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته، گفت: توزیع کتاب که چند سال پیش از لوازم التحریری ها گرفتند کورسوی درآمدی برای ما بود که آن هم آموزش و پرورش برای خودش برداشت.
رئیس اتحادیه لوازم التحریر بندرانزلی با بیان اینکه وضعیت ما دردناک است و کسی حرف ما را گوش نمی دهد، افزود: در خبرها شنیدیم که در شهرهای بزرگتر دفترسازی ها و صحافی ها تعطیل کرده اند چون فروشی ندارند و کلا وضعیت اعضای اتحادیه ما خوب نیست.
وی افزود: اگر مدارس باز شود و دانش آموزان به مدرسه بروند فروش می کنیم و می توانیم امرار معاش داشته باشیم؛ در حالی که با آموزش‌های مجازی حتی تقاضای جلد برای کتاب‌های درسی هم نداریم.
رحیمی با اشاره به اینکه باید همتی شود و کمک بلاعوض به همکاران ما صورت گیرد، گفت: بسیاری از مغازه ها توان پرداخت پول برق و هزینه های جانبی را ندارند و تعدادی که نیروی کار داشتند نیروهای خود را اخراج کردند؛ طی همین ماه دو مورد ابطال پروانه داشتیم و لذا در این شغل درآمدی که بشود با آن تعهد زندگی برعهده گرفت و امرار معاش کرد وجود ندارد.


کد مطلب: 263320

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/263320/ماه-مهر-دیگر-بوی-مدرسه-ندارد-رکود-بازار-لوازم-التحریر-سایه-کرونا

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com