تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
plusresetminus
حزب الله: «برای اینکه کارهای ویزایتان راحت‌تر انجام شود، می‌توانم با دریافت ۵۰۰ هزار تومان برایتان تست غیر حضوری کرونا آماده کنم».
۰
کد مطلب : ۲۶۳۱۸۰
دلالان تست کرونا در کمین زوار اربعین
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این ادعای یکی از افرادی است که در مقابل کنسولگری عراق در جمع متقاضیان روادید برای پیدا کردن مشتری مطرح می کرد.
 
هر سال زائران زیادی در اربعین حسینی عازم کربلا می‌شدند تا در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) مناسک عزاداری را به جا آورند، اما امسال با زمزمه‌هایی درباره محدودیت سفرها از سوی دولت عراق، اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورد. چندی پیش دولت عراق اعلام کرده بود که امسال تنها ۴۰ هزار زائر می‌توانند به این کشور سفر کنند که از این میان ۳۰ هزار سهمیه به زائران ایرانی اختصاص داده می‌شود و سفرها صرفا هوایی خواهد بود. از سوی دیگر، وزیر بهداشت در روزهای اخیر اظهار  کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا افرادی که می‌خواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند، باید حتما دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند در غیر این صورت، مجوز خروج از کشور و ورود به عراق را نخواهند داشت. این موضوع باعث واکنش برخی افراد شد چرا که معتقد بودند طیف وسیعی از نوجوانان و جوانان به دلیل دریافت‌نکردن واکسن، امکان سفر به عراق را نخواهند داشت. با وجود این درباره محدودیت‌های سفر به عراق همچنان ابهاماتی وجود دارد و هنوز تصمیم نهایی مسئولان در این‌باره قطعی نیست و صرفا ثبت نام از متقاضیان صورت می‌گیرد.
 
تلاش برای دریافت روادید عراق از سوی عده‌ای از متقاضیان باعث سوءاستفاده برخی از دفاتر مسافرتی شده است به طوری که چندی پیش با وجود ممنوعیت سفر به عراق بدون روادید، برخی دفاتر مسافرتی وعده داده‌ بودند که برای مسافران در فرودگاه بغداد و نجف روادید صادر خواهند کرد که در نتیجه آن برخی از مسافران به کشور بازگشتند.
 
برای آگاهی و اطلاع از وضعیت شرایط روادید مسافران به عراق به کنسولگری این کشور در مشهد می‌رویم تا از نزدیک پیگیر شرایط آنها شویم.
 
ادعای صدور روادید از راه غیرقانونی 
 
با مشاهده افرادی که برای دریافت روادید مقابل کنسولگری عراق تجمع کرده‌اند، وارد صف متقاضیان می‌شوم تا علت صدور روادید را با وجود ممنوعیت سفر به عراق جویا شوم. پس از گذشت مدت کمی از حضورم در آنجا متوجه می‌شوم افراد مراجعه‌کننده به سفارت، یا عراقی هستند یا شهروندان ایرانی که دعوتنامه دارند. یکی از این افراد که به ادعای خودش در بغداد زندگی می‌کند درباره شرایط سفرش می‌گوید: «من عراقی هستم و می‌خواهم از طریق هوایی به کشورم برگردم برای همین محدودیتی در ویزا ندارم اما به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند. علاوه بر تست کرونا، تست هپاتیت، سل و اچ. آی. وی هم از ما خواسته‌اند. نتیجه تست کرونا را هم ۴۸ ساعت قبل پرواز باید تحویل بدهیم».
 
آقای میانسال دیگری که عراقی است و در ایران زندگی می‌کند، می‌گوید: «من، همسر و فرزندانم می‌خواهیم از طریق زمینی و با خودروی شخصی به عراق سفر کنیم. در شرایط فعلی برای ویزا باید شناسنامه عراقی داشته باشید یا اگر گذرنامه ایرانی دارید، باید پدر و مادرت عراقی باشند».
 
کمی مکث می‌کند و ادامه می‌دهد: «البته فکر کنم با کاروان بتوانید به عراق سفر کنید».
 
برای اطمینان از اینکه به شهروندان ایرانی هم  روادید عراق می‌دهند یا خیر به سراغ یکی از کارکنان کنسولگری که مقابل در ورودی ایستاده است، می‌روم. او می‌گوید: «به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند و فقط عراقی‌ها می‌توانند سفر کنند. سفر به عراق هم به صورت هوایی و هم زمینی انجام می‌شود. درباره اینکه ایرانی‌ها چه زمانی می‌توانند ویزا بگیرند، هنوز چیزی به ما اعلام نشده است».
 
با وجود پاسخ کارمند کنسولگری همچنان به گفت‌وگو با افرادی که مقابل در سفارت ایستاده‌اند، ادامه می‌دهم. دختر جوانی که با تلفن مشغول صحبت‌کردن است، توجهم را جلب می‌کند. سر صحبت را که با او باز می‌کنم، او مدعی است که عراقی است. او در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانم روادید بگیرم، می‌گوید: «من از دیگران شنیده‌ام شرکتی مسافرتی به نام ...  با دریافت ۳۰ دلار ویزای دو هفته‌ای برای ایرانی‌ها فراهم می‌کند».
 
۵۰۰ هزار تومان؛ هزینه تست غیرحضوری کرونا برای روادید عراق
 
چند پسر جوان روی پله‌ای کنار هم نشسته‌اند و با کنجکاوی همه افرادی را که به سفارت رفت و آمد می‌کنند زیر نظر دارند. درباره شرایط روادید سوال می‌کنم. یکی از آنها که خود را مترجم معرفی می‌کند، می‌گوید: «هم‌اکنون فقط عراقی‌ها می‌توانند به عراق بروند و ایرانی‌ها نمی‌توانند ویزا بگیرند اما می‌توانم برایتان تست غیرحضوری کرونا بگیرم».
 
از او درباره تست غیرحضوری کرونا توضیح بیشتری می‌خواهم که می‌گوید: «۵۰۰ هزار تومان می‌گیریم و به جای اینکه شما تست کرونا بدهید، برای شما برگه تست کرونای منفی آماده می‌کنیم و نیازی به انجام تست ندارید».
 
وقتی از او سوال می‌کنم که آیا برای روادید هم می‌تواند برایم کاری انجام دهد، می‌گوید: «شخصی را می‌شناسم که به واسطه او می‌توانم برایتان ویزا فراهم کنم. شما بعدا با من تماس بگیرید تا خبرش را بدهم».
 
برای پیگیری ماجرا دو ساعت بعد با این فرد تماس می‌گیرم. او می‌گوید: «یکی از دفترهای مسافرتی که با آنها کار می‌کنم حاضر است شش میلیون تومان دریافت کند تا هم ویزا برایتان جور کند، هم تست غیرحضوری کرونا برایتان انجام بدهد. البته هزینه دریافتی فقط بابت بلیت رفت به صورت هوایی است. اگر هم با پروازهای عراقی بخواهید سفر کنید با همین شرایط ۹ میلیون تومان باید پرداخت کنید چون هواپیماهای عراقی کیفیت بهتری دارد».
 
این در حالی است که پس از قطع تماس با این فرد با چند دفتر مسافرتی درباره روادید عراق صحبت کردم و تمامی آنها اعلام کردند هنوز نامشخص است و اجازه‌ای برای صدور روادید ندارند.
 
مسئولان استانداری پاسخگو نبودند
 
برای پیگیری آخرین اخبار درباره محدودیت‌های سفر به عراق با محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی چندین بار تماس گرفتیم اما از سوی وی پاسخی داده نشد.
منبع : روزنامه خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین