تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
plusresetminus
حزب الله:سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته کره جنوبی گفت: کاروان کاراته ایران با توجه به تعداد در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نتایج خوبی را کسب کرد.
۰
کد مطلب : ۲۶۳۰۶۲
صافی: کاراته ایران در المپیک نتایج خوبی را کسب کرد/ علی رغم پتانسیل بالای کاراته کشورمان، هیچ گونه کرسی بین المللی نداریم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،احمد صافی، سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته کره جنوبی  در خصوص تمدید قراردادش با فدراسیون این کشور اظهار کرد: من با فدراسیون کاراته کره تا پایان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین قرارداد امضا کردم، اما من از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ سرمربی تیم ملی کاراته کره جنوبی بوده ام و با این تیم در مسابقات مختلف موفق شدیم بیش از ۶۷ مدال  کسب کنیم. کاراته کره در آن سال‌ها پیشرفت زیادی کرد. در پایان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون قرارداد من با فدراسیون کاراته این کشور پایان یافت و من پس از آن در کشور‌های چین، هند، سنگاپور و در لیگ کاراته ایران مربیگری کردم.
او ادامه داد: پس از پایان همکاری من با فدراسیون کاراته کره جنوبی کاراته این کشور بسیار ضعیف شد و آن‌ها نتوانستند نتایج خوبی در رقابت‌های مختلف کسب کنند. فقط ۲ مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی کسب کردند. در آن سال‌ها کره ای‌ها از مربیان اسپانیایی، ژاپنی و داخلی هم استفاده کردند و مجددا فدراسیون این کشور به من پیشنهاد همکاری داد. من یک تیم قهرمان را ساختم که مدال  طلا ، چندین نقره و برنز بازی‌های آسیایی را کسب کرده بود و در مسابقات دانشجویان جهان مدال کسب کرد، اما مجددا یک تیم شکست خورده را تحویل گرفتم. پس از قبول سرمربیگری تیم ملی کاراته کره جنوبی با همه گیری ویروس کرونا در جهان مواجه شدیم و نزدیک به ۹ ماه هیچ گونه تمرینی نداشتیم و با سختگیری‌های خوب دولت کره در مسئله کرونا کمتر از ۲۳۰۰ نفر از کره ای‌ها بر اثر ویروس کرونا کشته شدند.

تعداد کاراته کا‌ها در کره جنوبی بسیار کم است

او در خصوص حضور تیم ملی کاراته کره جنوبی در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: ما می‌توانستیم ۲ سهمیه المپیک را کسب کنیم، اما کاراته کای اصلی تیم دچار آسیب دیدگی شد و فقط با یک نفر در این مسابقات شرکت کردیم. یکی از مشکلات اصلی من در کره تعداد کم کاراته کا‌ها است. به نوعی که در مسابقات انتخاب اوزان رده‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان دختر و پسر فقط ۳۵ نفر شرکت کردند. در حالی که در مسابقات انتخابی اوزان کاراته کشورمان گاهی تعداد شرکت کننده‌ها در یک  وزن به بالای ۳۰۰ نفر نیز می‌رسد و در کره به دلیل تعداد کم کاراته کا‌ها و نداشتن حریف تمرینی باید به صورت برنامه ریزی شده و آموزش خوب کاراته این کشور را ارتقا داد. کشور‌های آسیایی همچون ایران، ژاپن، چین، ازبکستان، قزاقستان، اندونزی،کویت و عربستان از تعداد زیادی کاراته کا برخوردار هستند، اما کره ای‌ها پتانسیل خوبی برای پیشرفت در کاراته دارند.
او در خصوص رغبت کم کره ای‌ها به کاراته گفت: یکی از دلایل این است که قبلا کاراته ورزش المپیکی به شمار نمی‌ رفت و آن‌ها روی ورزش‌های رزمی سنتی خود مثل هاپکیدو و کوک سول وان و خصوصا تکواندو بیشتر تمرکز دارند. کره ای‌ها در جودو و ووشو نیز نسبتا افتخارات خوبی را داشته اند. شاید در کره به دلیل این که کاراته ورزش ژاپن محسوب می‌شود، مردم کمتر به این ورزش رغبت نشان داده اند، اما با حضور کاراته در المپیک توجه‌ها به این ورزش در کره بیشتر شده است. کاراته کره در بازی‌های آسیایی کلا ۹ مدال کسب کرده که ۷ عدد در دوران مربیگری من در این کشور بوده است و فدراسیون کاراته این کشور امید دارد در کاراته افتخارات بیشتری را کسب کند. در دوره گذشته مربیگری ام در کره ما مدال‌های خوبی را در رقابت‌های مختلف کسب کردیم و کاراته‌ کاهای ژاپنی، ازبکستانی و قزاق را نیز شکست دادیم و فقط زور کره ای‌ها به کاراته کا‌های ایرانی نرسیده و دلیل آن هم پتانسیل بالای کاراته کشورمان است. در حال حاضر امیدوارم در بازی‌های آسیایی و در کومیته تیمی آسیا فینالیست شویم و یا بتوانیم اولین مدال جهانی را برای کاراته کره به ارمغان بیاوریم و این جزء برنامه‌های من در کره است. من تاکنون همراه با تیم‌های ملی پاکستان، اردن و کره موفق شده ام در فینال مسابقات آسیایی حضور داشته باشم.

صافی درباره کاراته بانوان کره جنوبی بیان کرد: در خارج از کشورمان چیزی به نام تیم ملی کاراته آقایان و بانوان وجود ندارد و آن‌ها به صورت مشترک تمرین می‌کنند. ممکن است برخی مواقع مسئولیت‌ها را از یکدیگر تفکیک کنند. کاراته یک ورزش پوشیده و با تماس بدنی کم است و در بیشتر کشور‌ها اردو‌های آقایان و بانوان به صورت مشترک برگزار می‌شود و در بازی‌های آسیایی گوانژو و اینچئون از ۷ مدال ۳ عدد را بانوان کره کسب کردند.

امکانات ورزشی کره جنوبی با ایران قابل مقایسه نیست

سرمربی تیم ملی کاراته کره جنوبی درباره امکانات کاراته این کشور گفت: تفاوت امکانات خیلی است. ما تمریناتمان را در مرکز بین المللی کره جنوبی برگزار می‌کنیم و این مرکز از نظر امکانات جزء ده مرکز برتر جهان است. ما در یک ساختمان سه طبقه حضور داریم  و هر طبقه این ساختمان بالای ۲۰۰۰ هزار متر مساحت دارد و سالن‌های مخصوص تمرین کاتا و کومیته در این ساختمان وجود دارند. در همین مجموعه خوابگاه‌های مجهز و رستورانی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر وجود دارد. از لحاظ پزشکی نیز ۵ نفر ارتوپد و ۳۰ نفر فیزیوتراپ به صورت شبانه روزی در این مرکز حضور دارند. تاکنون مسئولان بسیاری از کشور‌ها از این مرکز بازدید و الگو برداری کرده اند و امیدوارم مسئولان ورزش کشورمان نیز از کشور‌های پیشرو در وزرش همچون کره جنوبی الگو برداری کنند.

کاراته ایران در سال های اخیر دچار حاشیه شده است

او درباره نتایج کاراته کا‌های کشورمان در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهار کرد: در بخش مردان سجاد گنج زاده موفق به کسب مدال طلا شد.  ما در این بخش بدشانسی نیز داشتیم. پورشیب و گنج زاده هم وزن بودند و بهمن عسگری نیز نتوانست در المپیک حضور یابد. سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی نیز به دلیل کم تجربگی و آسیب دیدگی نتایج دلخواه ما را کسب نکردند. ورزش بالا و پایین دارد. حمیده عباسعلی به دلیل آسیب دیدگی بدون مسابقات تدارکاتی راهی المپیک شد، اما او یک فرد ارزشمند برای ورزش کشورمان است و نباید بابت نگرفتن مدال در حق او کم لطفی شود. سارا بهمنیار نیز نیز با توجه به سنش نتیجه خوبی گرفت و توانست قهرمان جهان را شکست دهد، اما نباید غافل شویم که گوگیتای گرجستانی و جاناتان هورن آلمانی نیز نتوانستند مدالی در المپیک کسب کنند. قزاقستانی ها هم با وجود کسب سهمیه بالا در این مسابقات فقط ۲ مدال برنز را کسب کردند.
او افزود: در مجموع باتوجه به تعداد کاراته کا‌های کشورمان در المپیک ما نتایج خوبی گرفتیم، اما فقط دانش و فن در کاراته مهم نیست. بعضی مسائل بین المللی نیز می‌توانند بر کسب بهتر نتایج کاراته کاها تاثیر گذار باشند، اما متاسفانه کاراته کشورمان چندین سال است که دچار مسائل حاشیه‌ای شده است. شاید میل به بودن و کار کردن اضافه بر استاندارد‌ها می‌تواند لطمات زیادی به کاراته وارد کند. ما در ایران سالن تخصصی کاراته نداریم و باید سازماندهی بیشتری برای ارتقای کاراته انجام بدهیم. افرادی که چندین سال است مدیریت کاراته را بر عهده دارند باید بررسی کنند که  چرا کاراته کشورمان با این همه پتانسیل فقط در بعد قهرمانی موفق بوده است.

علی رغم پتانسیل بالای کاراته کشورمان هیچ گونه کرسی بین المللی نداریم

او خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در کنفدراسیون کاراته آسیا و جهان هیچ گونه کرسی نداریم و مدیران قبلی کاراته و حال حاضر اگر متعهد هستند باید جلساتی را برگزار کنند که چرا ما هیچ گونه کرسی در آسیا و جهان نداریم. ما در دوره‌ای ریاست کاراته غرب آسیا را برعهده داشتیم و رئیس وقت فدراسیون کاراته اجازه نداد تیم ملی کشورمان در مسابقاتی که تهران میزبان آن بود، شرکت کند. بیست سال پیش ما در نایب رئیسی کنفدراسیون کاراته آسیا و در کمیته داوران کرسی داشتیم، اما دشمنی‌های بین افراد و حسادت و غرور شخصی باعث شده اند در زمینه کسب کرسی‌های بین المللی ضعیف باشیم و واقعا این مسائل بسیار ناراحت کننده هستند.

کاراته ظرفیت حضور مجدد در المپیک را دارد

او درباره رایزنی‌ها برای حضور کاراته در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: جامعه کاراته فرانسه تلاش می کند که این رشته ورزشی در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس  حضور داشته باشد.  فدراسیون کاراته کشور‌هایی که کمیته ملی المپیکشان مثل اسپانیا، ایتالیا، روسیه و آمریکا در IOC نفوذ دارند، اگر هماهنگی درست و منطقی و برنامه ریزی خوبی داشته باشند، کاراته می‌تواند دوباره در المپیک حضور داشته باشد؛ چرا که کاراته ورزشی با کیفیت، زیبا و مهیج است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین